האם המנהלים יקצצו ב-IT?

בדומה למיתון החריף של 2008, גם האקלים הכלכלי הנוכחי מעלה דאגות מפני ביטול פרויקטים, דחיית החלטות והאטת קצב הכניסה לתחומים חדשים ● כיצד יתמודדו חברות ההיי-טק עם המצב בשווקים?

המיתון ההולך ומעמיק בשווקי אירופה, אשר שולח זרועות גם לשווקי אסיה, עלול להשפיע כמובן גם על השוק הישראלי, הקטן יחסית במונחים בינלאומיים.

בכל העולם יש אווירה של קיצוצים, צמצומים, פיטורי עובדים – הכל תחת המעטה של המילה המכובסת "התייעלות". יו"ר הרשות לניירות ערך, שמואל האוזר, אמר אתמול (ג') כי שליש מהחברות הציבוריות הנסחרות בישראל נמצאות בקשיים, וחלק מהן צירפו לדו"חות שלהם אזהרת "עסק חי" – שלב מקדים לפני פשיטת רגל, או כניסה לקשיים כלכליים. האוזר לא פירט כמובן אילו חברות. אולם ככל הידוע לנו, מידע זה לא כולל חברות היי-טק או שירותי התוכנה הנסחרות בבורסה.

השאלה המרכזית שכרגע נשארת תלויה באוויר היא כזו: האם המיתון הנוכחי יביא לקיצוצים גם בתקציבי המיחשוב וה-IT? האם ארגונים יבטלו פרויקטים, ידחו החלטות ויאטו את קצב הכניסה לתחומים חדשים? המיתון של ה-IT, שיש הטוענים כי למעשה לא הסתיים מעולם אלא יצא "להפסקת פרסומות", כלל פגיעה מינורית ב-IT. הסיבה הייתה שבאותה תקופה היו ארגונים רבים בעיצומם של פרויקטי IT מרכזיים, שחלק גדול מההשקעה הכספית בהם כבר נעשתה, וביטולם היה מהווה נזק כספי לארגון הרבה יותר גדול מאשר המשכו.

אבל המציאות הרי חזקה מכל טבלת אקסל (Excel). כבר כיום מתנהלים דיונים בלא מעט הנהלות ארגונים באשר לגורלם של תקציבי ה-IT. התשובה לשאלה תלויה לא מעט במודעות של ה-CEO לנושא הטכנולוגיה, ביכולת שלו לתרגם פרויקט IT למונחים של התייעלות ואפילו להגדלת הרווחיות. לא מעט מזה תלוי בעד כמה המנמ"ר הצליח למצב את מעמדו ואת חשיבות עבודתו בעיני ההנהלה, ובעיקר בעיניי המנכ"ל. מנכ"ל שלא מודע לעבודת המנמ"ר ולא חשוף להישגים שלו, כי אף אחד לא טורח לספר לו, יצביע בקלות רבה יותר בעד קיצוצים ב-IT בצורה זו אחרת, מבלי לפגוע כמובן בבשר החי. לעומתם, מנכ"לים שמעורבים כל הזמן בפרויקטי המיחשוב של ארגונם, ומבינים שזהו כלי בעזרתו הם יכולים לנצח בתחרות, ידחו על הסף הצעות ממחלקות אחרות בארגון, שיבקשו לקצץ במיחשוב לטובת התקציב שלהם.

בשלב זה, אין מדדים לגבי מה חושבים המנכ"לים על ה-IT בשוק הישראלי, או מה בכוונתם לעשות. אבל רמז למגמה אפשר ללמוד מסקר קצר שערכה לפני כמה ימים חברת המחקר גרטנר (Gartner) בקרב 390 מנכ"לים ומנהלי עסקים, שמגלגלים מחזור כספי של מעל לרבע מיליארד דולרים. מהסקר עולה, כי מרבית המנהלים (78%) הודיעו שלא רק שאין בכוונתם לקצץ בתקציבי ה-IT, אלא אף להגדיל אותם. זה יהיה המצב בשנת 2014, לטענתם.

הסיבה העיקרית היא שאותם מנהלים מזהים את המגמות הטכנולוגיות החדשות בשוק. המגמה המרכזית היא המעבר לעסקים דיגיטליים מבוססי רשת, טלקום ומסחר אלקטרוני, שחוזר לבמה ובגדול. 52% מהנשאלים בסקר השיבו, כי יש להם אסטרטגיה עסקית דיגיטלית בתחום זה, המשלבת את תשתיות הענן ורשתות חברתיות. הדוגמה שמנחה רבים מהמנהלים שהשיבו לסקר היא סטארבקס (Starbucks), שהחליטה להשקיע יותר משאבים עצמיים במותג הפרטי שלה – ולקצץ בהוצאות פרסום ושיווק חיצוניים. כתוצאה מכך, אותם מנהלים (19%) העריכו שיגייסו צוותים חדשים לאגפי מערכות המידע. אחרים, לעומתם, אמרו כי בדעתם למנות מנהל מידע, CDO (ר"ת Chief data officer).

עורכי הסקר בגרטנר מבהירים, כי התוספות בתקציבים עליהם מדברים המנהלים מתייחסים להשקעות חדשות ולאו דווקא לתקציבי התחזוקה השוטפים, שם תמיד יש מקום להתייעלות. אותם מנכ"לים מודעים היטב לקשר ההולך ומתחזק בין מנהלי השיווק ומנהלי העסקים, שגם להם יש דרישות גדלות והולכות בכל מה שקשור להשקעות ב-IT. הם מודעים היטב למגמה הקיימת כיום בלא מעט ארגונים – כולל בישראל – לפיה תקציבי IT לפרויקטים שדרושים לקווי עסקים, מגיעים מאותם מחלקות ישירות ולא מתקציב ה-IT של המנמ"ר. כלומר מנהל שיווק שרוצה פרויקט מסוים הדורש את התערבות המנמ"ר, מתבקש להביא איתו את הצ'ק המתאים. בפועל הוא מנהל את מאבקו של המנמ"ר מול ההנהלה, משכנע אותה כמה זה חשוב – ובשורה התחתונה מונע קיצוץ בתקציב ה-IT.

השורה התחתונה: השינויים הטכנולוגיים שמשפיעים על הדרך בה ארגונים מנהלים את העסקים שלהם, החדירה המטורפת של המובייל והרשתות החברתיות – כל אלו מהווים בסיס להשערה שגם במיתון הזה, הנהלות של ארגונים לא יגעו ב-IT. האם המנהלים הישראלים ילכו בעקבות עמיתיהם האמריקנים?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים