התייעלות צבאית בזכות ה-IT

הקיצוצים הצפויים בתקציב צה"ל לא יפגעו בחוסנו בזכות מערכות התיקשוב המתקדמות, המכינות את הצבא לשדה הקרב העתידי ● כך נהפוך לצבא חכם, דיגיטלי ויעיל יותר

כלי התקשורת עסקו השבוע לא מעט בתוכנית ההתייעלות שצה"ל מכין במסגרת הקיצוצים התקציביים שהושתו על מערכת הביטחון. אולם, השיח סביב תוכנית ההתייעלות צריך להיות בזווית אחרת: צה"ל יכול להרשות לעצמו לסגור יחידות, לצמצם כוחות ולייעל תהליכים בזכות התיקשוב והמערכות הממוחשבות והאוטוטמיות שפותחו עבור הצבא – מערכות שחלקן מבשיל כעת ואחרות כבר פעילות זמן רב.

זוהי אחת הפעמים הבודדות שבהן ארגון כמו צה"ל, מורכב וגדול בהיקפו, מראה באופו גלוי כי ה-IT והתיקשוב בכלל אינם רק כלים חיונייים לתפקוד יום יומי, אלא זרזי פעילות שמאפשרים לצבא להתייעל ולחסוך כסף רב מתקציב המדינה הגרעוני. כך סבורים גם הרמטכ"ל בני גנץ ושר הביטחון משה יעלון, שאמרו בין השורות כי צה"ל חייב להכין את עצמו לשדה הקרב העתידי, ששונה היום לחלוטין מהמציאות שצה"ל התרגל אליה.

החזית הלוחמת כמובן לא משתנה. ההון האנושי, אשר מרכיב את היחידות שתפקידן להגן עלינו, ממשיך להיות הגרעין המרכזי. אבל גם אותו כוח לוחם יוצא כיום לפעילויות כשהוא מצויד בכלי ניווט חכמים ובמערכות נשק וביטחון שמזהות את היעדים בצורה חדה ומדויקת.

כנס C5Israel שייערך ביום ה' הקרוב יעסוק, בין היתר, בנושא של צה"ל ברשת. בכנס יוצגו לראשונה פרויקטים שהביצוע שלהם משמעו התייעלות וחיסכון אדיר לצה"ל ושיפור התוצאות. האוטומציה כאן באה לידי ביטוי בעיקר בעליונות שבשליטה על מידע, תחום המבוסס על מערכות מיחשוב מתקדמות, המייצרות את הערך המוסף שמביא לניצחון במערכה.

מבלי להיגרר לקלישאות, אפשר לומר כי מעולם לא היתה הלימה חזקה וברורה כל כך בין ההשקעות של צה"ל בתיקשוב, על פני כל הזרועות, לבין היכולת שלו להיות הצבא היעיל, החכם והחזק במזרח התיכון – וכמובן לנצח בשדה הקרב. בנושא זה יהיו הרצאות של גורמים אזרחיים שעובדים עם הצבא, וכן של קצינים בכירים במילואים ובסדיר. יפתח את הכנס תת אלוף אייל זלינגר, קצין קשר ותיקשוב ראשי, שיתאר את הפעילות של האגף, יתייחס לתוכנית ההתייעלות של צה"ל ויסביר כיצד אגף התיקשוב משתלב בה.

נושא השו"ב מקבל לראשונה מזה שנים חשיבות עליונה. זאת, מאחר שהוא מוביל לפתרונות שבעיני המפקדים הם קריטיים ועונה על דרישה מרכזית שלהם מזה שנים: לקבל תמונת מצב מהשטח בצורה מלאה, ברורה ומהירה יותר מבעבר. זאת ועוד, תמונת המצב חושפת בפניהם איומים רבים ומשתנים בשטח, שמאפשרים להם לקבל החלטות טובות יותר.

אל"מ (מיל') נתן ברק, מנכ"ל mPrest, יציג את ההוכחה המצערת והמוכרת לעם ישראל לטענה כי שו"ב חכם ומתוקשב מציל חיים – פרויקט כיפת ברזל,  שבית התוכנה של ברק שותף מרכזי בפיתוחו.

אל"מ (מיל') אבי ברגר, לשעבר ראש מחלקת אמצעי לחימה באגף התיקשוב, יביא עמו את הבשורה המעניינת ביותר וככל הנראה סוגיה חדשה שתעסיק את צה"ל בשנים הבאות: שימוש וניצול נכון של הרשתות החברתיות, ויישומים אפליקטיביים כמו Waze או וואטסאפ (WhatsApp) לשירות צה"ל. מערכות התקשורת, הגיוס והניתוב בצבא עדיין עובדות ברובן על תקשורת קונבנציונלית. החיילים שמתגייסים כיום באים עם ידע וניסיון בטכנולוגיה של המחר. במילים אחרות, ניתן להסב את המרץ והידע שלהם בקלות כדי להקים את הפייסבוק (Facebook) הצה"לי או הוואטסאפ בחאקי. לא, לא רק להווי ובידור, אלא לצרכים מבצעיים, שחלקם ייחשפו בכנס וחלקם מוטב שישארו בעלטה.

הכל נמצא בידינו. אם תוכנית ההתייעלות של צה"ל מבטאת תפישת עולם חדשה, מתוך ראייה נכונה של שדה הקרב העתידי, הרי שבקלות ניתן להרחיב ולהפוך את צה"ל לדיגיטלי, מדויק ומנצח, כאשר ה-IT הוא הכלי המרכזי שיסייע לו בכך.

לפרטים נוספים והרשמה: כנס C5Israel

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים