עידן חדש: כלכלה תעשייתית דיגיטלית

התקופה אליה אנו נכנסים בדהירה דוחפת את הארגונים לשאוף להיות מובילים בעולם העסקים הדיגיטלי על ידי אימוץ ארבע מגמות על: מיחשוב ענן, Big Data, מיחשוב נייד ומיחשוב חברתי ● המנמ"רים צריכים לחשוב ביזנס והספקים יאלצו לשנות את כיוון הארגונים – אחרת יישארו הרחק מאחור

שתי הצהרות שונות של אנליסטים מטעם גרטנר (Gartner) מנבאות כי אנו עומדים בפני עידן חדש, שבו המושגים שלנו על תעשייה, מסחר וספקי שירות – ישתנו לחלוטין. בכנס שנערך באורלנדו בתחילת השבוע, בפני 8,000 מנמ"רים ומנהלי IT, אמר אנליסט של גרטנר כי חלק גדול מהגידול הצפוי בתקציבי ה-IT בשנת 2014 יבוא מפעילות בתחום הכלכלה התעשייתית הדיגיטלית. זהו העידן החדש, שאליו אנו נכנסים בדהירה והוא מחייב כל את כל אחד מהשחקנים בשוק להיערך בהתאם.

התוצאות כבר ניכרות בשטח: כמעט בכל תקציב של חברה מסחרית יש מרכיב בולט של IT, כל חברה הפכה להיות במידה רבה חברה טכנולוגית. כל עסק שואף להיות מוביל בעולם העסקים הדיגיטליים, כי זה הבון טון היום. לכן, גרטנר מגדירה תקופה זו כעידן החדש – זה של תעשיית הכלכלה הדיגיטלית.

הכלכלה הזו תהיה מורכבת משילוב של ארבע מגמות-על: מיחשוב ענן, Big Data, מיחשוב נייד ומיחשוב חברתי. בנוסף לכך, תשתיות המיחשוב כיום מאפשרות נגישות מכל מקום, מה שמביא לשילוב הדוק יותר בין העולמות הפיזיים והווירטואליים.

מהי אותה כלכלה דיגיטלית? על פי גרטנר, מדובר במיחשוב ודיגיטציה של חלקים נרחבים בפעילות של הארגונים, ובהיבטים העסקיים שלהם. כלכלה דיגיטלית תתאפיין בדרך בה ארגונים מנצלים את התשתיות שלהם, על מנת לייצר יותר רווחים מכל שירות שהם מציעים ללקוחותיהם.

הארגונים שייכנסו לעולם הכלכלה הדיגיטלית יהיו חלק מקהילה גדולה, פתוחה, שיכולה גם לשתף פעולה ביניהם, לצורכי העשרה, התייעלות וחיסכון בתשתיות. ואם אתם ספקנים לגבי ההיתכנות של עתיד זה, הרי נתון אחד לדוגמה: בשנת 2009 היו 2.5 מיליארד יחידות מקושרות לאינטרנט, מרבית מהם היו מטלפונים וממחשבים אישיים. ב-2020, כך על פי גרטנר, יהיו 30 מיליארד יחידות מקושרות לרשת, כאשר החלק הדומיננטי יבוא דווקא משורה של מוצרים, מכשירים ומערכות שעד היום לא היו מקושרים לרשת.

אם תרצו, פה טמון הפוטנציאל למהפכה. אותם רכיבים עשויים לייצר כלכלה עולמית בהיקף של 1.9 טריליון דולרים עד 2020, כלכלה שתכלול מיחשוב וחיבור לרשת של מגזרים שלמים, כמו בריאות, קמעונאות ותחבורה. זאת, לצד המהפכה שכבר קיימת בתעשיית המובייל, הטלפונים החכמים ושילוב המכשירים הפרטיים של העובדים בארגונם. כל אלה מייצרים עוד סיבות לחיזוק של מגמת ה-Big Data וכל מערכות הניתוח של הנתונים. ים המידע שיציף אותנו מחייב כלים שיעזרו לנו לנתח ולנצח.

תחזית שנייה של גרטנר, עוסקת במערכת היחסים בין הספקים למנמ"רים. גרטנר צופה ומתריעה שהמודל המסורתי הזה, של ספק-לקוח – הולך ומצטמק. למנמ"רים יש ערוצי שיווק מספקים אחרים, חדשים בזירה, שמספקים להם פתרונות שונים. על פי גרטנר, אין זה סוד שיצרניות ה-IT צריכות לעבוד כיום קשה מאוד כדי לשכנע מנמ"רים ללכת לפרויקטי IT מורכבים, לעדכן גרסאות ולרכוש טכנולוגיות חדשות. עד כדי כך המצב החדש הזה מסוכן: האנליסטים של גרטנר מזהירים מפני קריסתן של ענקיות IT מסורתיות, דוגמת מיקרוסופט (Microsoft) ואורקל (Oracle) – חברות שעד לא מכבר ענף ה-IT לא היה יכול לחיות בלעדיהן. הקריסות של קודאק (Kodak) ובלקברי (BlackBerry), מזהירים האנליסטים, עלולות לקרות שוב, בחברות אחרות.

המסקנה המתבקשת היא כמובן לא להתייאש. על הספקים לחשוב היטב כיצד הם משנים את תפיסות העולם שלהם, כיצד הם גורמים לחברות ענק שהם עובדים בהם לשנות כיוון ולהתאים את עצמן לעידן החדש. הספקים צריכים להקשיב היטב למנמ"רים, להבין את  המצוקות הקשות שהם נתונים בהם: מצד אחד, חובת נאמנות ורצון להישאר עם אותו ספק, כי זה טוב ונוח לכולם, ומצד שני, לעמוד מול חזית הולכת וגוברת של חלופות זולות וקלות יותר ליישום.

המנמ"רים עצמם צריכים להיות קשובים יותר לביזנס. עליהם ללכת עם מנהלי העסקים בארגונים ולסייע להם ליישם פרויקטים חדשניים – גם אם אלה לא באו מבית היוצר של המנמ"ר. הם חייבים לעבוד איתם ביחד, וגם לכוון את הספקים הוותיקים לשם. אחרת, הם עלולים למצוא את עצמם בוקר אחד בפני עולם חדש, עם כלכלה דיגיטלית פורחת – אבל עם מוצרים ופתרונות של יום האתמול. חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים