חדשנות בראש הפירמידה

חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי יצאה ושאלה מנהלים בכירים מכל העולם על המגמות המרכזיות שמעניינות אותם ● מסתבר שרוב המנהלים שאיתם דיברו אנשי החברה אמרו שהחדשנות עלתה כיתה ומצויה כיום בצמרת הפירמידה

לפני כשנתיים וחצי הפיצה חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי (McKinsey) מכתב ללקוחותיה, ובו היא הצביעה על המגמות הטכנולוגיות שיניעו את העסקים בשנים הקרובות. אנשי החברה דיברו אז על האינטרנט כמאיץ כוח המיחשוב, על רוחב הפס שיאפשר ניהול טוב יותר, רמזו על הרשתות החברתיות ועוד. מאז, לא רק שהתחזיות האלו התממשו בקצב מסחרר – אלא שאף נוספו חדשות.

אנו נמצאים כיום במציאות שבה ארבעה מיליארד בני אדם מחוברים לעולם באמצעות טלפונים ניידים – 450 מיליון מתוכם מנצלים את המכשירים הללו גם לגלישה ברשת. הדרכים שבהן מערכות המידע מוטמעות משתנות והן באות לידי ביטוי בטרנדים החמים: מיחשוב ענן, SaaS ווירטואליזציה – שלושה באז-וורדים שמלהיבים כל מנכ"ל ומנהל כספים שרואים לנגד עיניהם את הדולרים הרבים שיחסכו.

לפני כמה ימים שיגרה מקינזי ניוזלטר ללקוחותיה, ובו ריכזה את המגמות המרכזיות שמעניינות את המנהלים הבכירים בארגונים כיום. אלו, כידוע, מסתכלים על הטכנולוגיות בהיבט של עלות מול תועלת. המגמות שצוינו במכתב, התבססו על ראיונות ומפגשים עם מנהלים מכל רחבי העולם בשורה של מגזרים שונים.

המגמה המרכזית הבולטת היא ללא ספק שילוב נושא הקהילות בפעילות העסקית. 70% מהמנהלים שרואיינו על ידי יועצי מקינזי, אמרו שהחברות שלהם יצרו סטנדרטים למדידת הערך המוסף מפעילות של קהילות ברשת, כחלק מהפעילות העסקית השוטפת. מקינזי סבורה שבפועל, כ-68 מיליון בלוגרים בודקים בכל יום מוצרים של חברות שונות בעולם וכותבים מאמרים אודותיהם.

מקינזי גם מפרטת את היתרונות שבהקמת קהילה מקוונת: מעבר לאפקט השיווקי של זה ובמקביל לחשיבות של השיתופיות, יש כאן חיסכון מוכח בעלויות לארגון. כיצד? מומחי מקינזי מסבירים שככול שלקוחות או שותפים לקהילה מחליפים ביניהם מידע ופותרים בעיות אחד עבור השני, כך קטן הלחץ במוקדים הטלפוניים – דבר שיש לו משמעות מבחינת עלויות. על פי הערכת מקינזי, מדובר בחיסכון של 10% בהוצאה השוטפת בתפעול קול-סנטרים.

ומה לגבי פייסבוק (Facebook)? מקינזי כמובן לא מתעלמת ממנה, וקובעת שזה מקום טוב לקידום מוצרים ושירותים. למעלה מ-300 אלף משתמשים כבר השקיעו בתרגום האתרים שלהם ל-70 שפות, וזאת כדי לקדם את מוצריהם בכל העולם. לדוגמה: תרגום אתר מסחרי שיווקי לשפה הצרפתית נמשך כיום אחד בלבד.

מגמה השניה היא השימוש המורחב באפשרויות הניידות. מנהלי ארגונים מבינים שככול שהארגון שלהם הולך ונפתח, נוצרת מציאות לפיה יותר ויותר אנשים פועלים ברשת הארגונית, גם אם הם אינם עובדי הארגון. הם יכולים להיות ספקים, נותני שירותים, יועצים וכו'. עובדה זו יוצרת מודלים חדשניים של גמישות ניהולית שכבר הפסיקה להיות באזז ומהווה כיום חלק מההווי היומיומי של ארגונים במגזרים שונים. הניידות ורוחב הפס מאפשרים את הגברת שיתוף הידע בין העובדים, מה שמגביר את הפריון של עובדי הידע. ארגונים שיישמו כלי שיתוף, הרחיבו את סביבות העבודה שלהם לאנשים שונים היושבים פיסית במקומות רחוקים, מדווחים על 80% גידול ביעילות המכירות שלהם וצמצום הוצאות המכירה. לכך מתקשרת המגמה ההולכת ומתחזקת של אוטומציית תהליכי IT בארגונים, כאשר הנכסים של הארגון הופכים להיות חלק ממערכות המידע של הארגון עם יכולת ללכידות שיתוף ותקשור בין חלקים שונים במהירות רבה יותר.

מגמה אחרת שמומחי מקינזי מצביעים עליה, היא ההתמודדות עם הגידול האקספוננציאלי בנפחי המידע. ברמת המנהל הבכיר בארגון, הבעיה המרכזית היא היכולת לשלוט על כל טרנזקציה וטרנזקציה ברמת זיהוי הלקוח, על ידי שימוש כמובן במקורות גלויים וציבוריים. המגמה הזו מוגדרת על יד מקינזי כ-"אתגר הגדול של המידע" והפתרון בא לידי ביטוי בכלי BI חכמים, תחום שהוא חם בפני עצמו.

חברות מבוססות אינטרנט, כמו אמזון (Amazon), אי-ביי (eBay), גוגל (Google) ואחרות, כבר משתמשות בטכנולוגיות כאלו ונחשבות לחלוצות. מקינזי מעריכה שבקרוב גם ארגונים אחרים יעשו זאת.

מגמה אחרת שהעלו המרואיינים של מקינזי, היא התחום הירוק – על משמעותיו הרחבות – שתופס תאוצה גם כן. הכוונה היא בין היתר לדטה-סנטרים ירוקים שחוסכים בחשמל וכמובן אימוץ הטרנדים של ענן ווירטואליזציה.

המגמה האחרונה היא למעשה הנושא החשוב ביותר בתחזית של מקינזי. מסתבר שרוב המנהלים שאיתם דיברו אנשי החברה אמרו שהחדשנות עלתה כיתה ומצויה כיום בצמרת הפירמידה. היא כבר לא רק משהו שנעים להסתכל עליו, אלא חלק ממשי מהאסטרטגיה העסקית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים