מהם אתגרי ה-AI בתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון?

האתר CIO ריכז תובנות אודות שילוב הבינה המלאכותית בטרנספורמציה הדיגיטלית

הבינה המלאכותית - חלק חשוב מהטרנספורמציה הדיגיטלית.

הטרנספורמציה הדיגיטלית תמשיך להיות מרכזית בתוכניות העבודה של מחלקות ה-IT וההנהלות בארגונים – בשנה זו ובשנים הבאות. התפיסה כיום היא שהטרנספורמציה הדיגיטלית היא לא אתגר טכנולוגי בלבד, אלא חלק מתהליכים חוצי ארגון, ושהיא נועדה לביצוע טוב יותר של יוזמות אסטרטגיות מעודדות צמיחה, לשיפור חוויות הלקוחות ולהגדלת זרימות העבודה.

כעת נכנס רכיב חדש (גם) לעולם הטרנספורמציה הדיגיטלית, וזהו תחום הבינה המלאכותית. על פי נתוני חברות המחקר, ב-2024, ארגונים מובילים החלו לפתח סוכני AI משלהם, בהם ארגוני תוכנה כשירות (SaaS), והם עשו זאת כדי להניע התפתחות של זרימת עבודה. האתר CIO ריכז תובנות אודות שילוב הבינה המלאכותית בטרנספורמציה הדיגיטלית.

הנושא הראשון שעלה בסקירה הוא הכשרת דור של עובדים ליישום תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית מבוססי AI, כדי שיהוו המנהיגות הטכנולוגית שתדחוף את הארגון לדבר הבא, והם אלה שיאתגרו את ה-IT. אבל גם למנמ"רים יש פה תפקיד: יהיה עליהם לכוון את הלקוחות הפנימיים שלהם – כאמור, אלה שצריכים לאתגר אותם, ולוודא שהרעיונות יהיו מוכוונים יעדים עסקיים ושיתכתבו עם היכולות של הבינה המלאכותית.

מהצד השני, התחזית היא שהשימוש בסוכני AI יעלה – מה שעלול לייצר עומס חריג על ארגוני ה-IT. הסיבה היא הצורך להכשיר עובדים למיומנויות בינה מלאכותית, שמן הסתם קריטיות כדי לבצע את מה שתואר כאן. חוקרים שעוקבים אחרי הנושא מדגישים ומזהירים שארגונים שימהרו להטמיע כלי AI בתהליכי ייצור ותשתיות לפני שהם דאגו להכשיר עובדים לכך עלולים להיקלע לבעיות רציניות.

השאלה: מתי תיגמר הסבלנות של ההנהלות?

ברבים מהארגונים, יישום כלי הבינה המלאכותית עדיין מוגדר כפיילוט. כלומר, מדובר בהשקעות שלא בהכרח מניבות תוצאות, כי פיילוטים, כידוע, עלולים להיכשל. השאלה היא מתי תיגמר הסבלנות של ההנהלות, והן יתחילו לדרוש תוצאות והחזר השקעה (ROI). לפי דלויט, 70% ממנהלי הטכנולוגיות אומרים שרק 30% מפרויקטי הבינה המלאכותית שהיו בפיילוט בארגונים שלהם הועברו לייצור. זה לא נתון שבהנהלות הארגונים שמחים לקבל, ועולה החשש שבשנים הבאות הן יצמצמו את ההשקעות בבינה המלאכותית, עקב העובדה שהן מתקשות לראות החזר השקעה ולהראות אותו לבעלי המניות.

כאן נוסף עוד אתגר למנמ"רים: הנהלות אוהבות לשמוע על חדשנות, על שיפור חוויית הלקוח ובמיוחד על חיסכון כספי בולט. המנמ"רים צרייכם למצוא פתרונות שיגרמו להם להשמיע להנהלות בדיוק את זה. ההערכה היא שבהנהלות שיותר פתוחות לנושא, או כאלה שישוכנעו על ידי המנמ"רים, זה יהיה לאחר שהם ייצרו מפת דרכים שמשלבת את ה-IT עם ה-AI, לטובת הצלחת הארגון.

מהפכת הבינה המלאכותית, שחודרת בקצב מהיר לארגונים, קובעת גבולות חדשים לאתגרי החדשנות שלהם. המנמ"רים הם אלה שחייבים להנהיג את מהפכה ה-AI בארגון, רגע לפני שהיא תהיה גורם משבש, במקום שתסייע לארגונים להיות בחזית הטכנולוגיה

אתגר איכות הנתונים

אחת ההשלכות של הטמעת כלי GenAI בתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית היא איכות הנתונים שעליהם מסתמכים הכלים האלה, בשל הסיכון ששימוש לא מבוקר בהם יביא לנזק חמור. טיוב נתונים הוא אתגר בפני עצמו, שכמעט שלא עולה על סדר היום של הארגונים, כי הוא כרוך בעלויות גבוהות. מה שיכול לשנות את התמונה הוא סיפורים שנקרא בשנה הקרובה על שימושים לא נכונים שנעשו בבינה מלאכותית, שיגרמו לארגונים במקרה הטוב אי נעימויות ובמקרה הרע לתקלות ושיבושים משמעותיים.

מדובר בנושא שכדאי יהיה לעקוב אחריו, כי הוא מהווה סוג של פיל לבן בדאטה בייס של ארגונים, שעלולים להיות לו היבטי עסקיים. עובדה זו מחזירה את הכדור למנמ"רים, שצריכים לעשות מאמץ להסביר להנהלות הארגונים שיש צורך לטייב את הנתונים – לא רק בה בהיבט הכלכלי, אלא גם בהיבטים של שימוש במידע שיש עליו קניין רוחני, מידע אישי ועוד.

אנליסטים גם ממליצים למנמ"רים להכניס את נושא השימוש בבינה מלאכותית לתוך מדיניות הממשל, שכוללת הנחיות והוראות לפעילות בתחומים שונים. כאן, הדגש צריך להיות על אבטחת מידע, כדי להפחית סיכונים ולהניע יתרונות עסקיים על ידי שיפור איכות הנתונים.

השורה התחתונה: מהפכת הבינה המלאכותית, שחודרת בקצב מהיר לארגונים, קובעת גבולות חדשים לאתגרי החדשנות שלהם. המנמ"רים הם אלה שחייבים להנהיג את מהפכה ה-AI בארגון, רגע לפני שהיא תהיה גורם משבש, במקום שתסייע לארגונים להיות בחזית הטכנולוגיה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים