ללכת עם, להרגיש בלי

הגופים הפיננסיים בעולם משחקים משחק כפול: מצד אחד מצהירים שהם נמענים ממיחשוב ענן ולא מקצים תקציבים רשמיים לנושא, אך מצד שני עמלים על פרויקטים רבים שמהווים סוג של ענן, לרבות יישומי SaaS ● מי יהיה הראשון שיקפוץ למים העמוקים ויגרור את כולם אחריו?

מיחשוב ענן, שעל פי רוב ההערכות עומד לשטוף כל חלקת IT טובה החל מ-2011, נתקל בינתיים בחומה בצורה במערכת הפיננסית, ובמיוחד בבנקים. אם תפנו שאלות בעניין זה לבכירים בענף הבנקאות, סביר שתזכו לתשובה לקונית, שהשורה התחתונה שלה היא, "כרגע אנו לא בוחנים דבר". הם ינסו להסביר ששום בורג במוח לא הסתובב אצלם, ולכן אין בכוונתם לאפשר לגורם זר כלשהו לנהל את המידע שלהם – ועוד מחוץ לכותלי הבנק.

הסיבה העיקרית היא לא הפחד מטכנולוגיה, אלא הפחד מהרגולטור – בנק ישראל, שמתחמק מהנושא זה בעקביות. אם תפנו שאילתא רשמית לבנק ישראל, על מנת לברר מהי עמדתו בעניין מיחשוב ענן, לא תקבלו תשובה. אם תבקשו לראיין גורם מקצועי שיתייחס לנושא, תקבלו שיחת טלפון מהדובר, שינסה לשכנע אתכם לרדת מזה, "כי זה לא הזמן".

בשיחות לא רשמיות יגיד הרוגלטור לבנקים: "אני לא מונע מכם לבחון שום טכנולוגיה, כל עוד היא לא חורגת ממגבלות הסיכונים והתקנות שנקבעו". מי שבקיא בסמנטיקה העדינה של שפת הרגולטור הפיננסי, מבין היטב ולא שואל יותר שאלות. תשובה אחרת שעלול הרגולטור לספק היא, "איך אתה רוצה שאתייחס לנושא, אם עד היום אף בנק לא היפנה אלי שאילתא רשמית?". עד כדי כך הפחד גדול. בפועל, המגזר הפיננסי מתנהל על פי עקרון העדר. מנהליו ממתינים לגוף הגדול הראשון שיקפוץ למים העמוקים, ואז כבר יבואו כולם.

חברת המחקר גרטנר (Gartner) פרסמה באחרונה מחקר מקיף שנערך בקרב בנקים בצפון אמריקה, כולל בנקים להשקעות. המחקר ניסה ללמוד על מגמות ההשקעה ב-IT של בנקים אלו בשנת 2010 ובעיקר על כיוונים ל-2011. הדו"ח הקיף 1,500 מנהלי IT הבכירים ב-40 מדינות שם פועלים הבנקים הגדולים בצפון אמריקה. המסקנה הכוללת של המחקר היא שמרבית הבנקים מתכוונים להגדיל את תקציב ה-IT שלהם ב-2%. עיקר הגידול, 24% מתוכו, יופנה להשקעות בתוכנה, והיתר בשדרוגים ובשיפור תהליכים עסקיים.

אחת השאלות שנשאלו בסקר הופנתה למנמ"רי הבנקים והתייחסה למיחשוב ענן. באופן רשמי, מרבית נציגי הבנקים דיווחו, כי הם מתכוונים להקצות חלק קטן מאוד, אם בכלל, מתקציב ה-IT בשנה הבאה לתחום הענן. 59% מהמשיבים אמרו שבתקציב שלהם אין כלל התייחסות לענן. מה שמעניין הוא, שבמחקרים אחרים שנערכו על ידי גרטנר בתקופה האחרונה בקרב מנהלי המגזר הפיננסי, עולים ממצאים קצת שונים. כך, במחקר אחר, הוברר שלפחות 51% מהבנקים בצפון אמריקה מיישמים תהליכים מבוססי ענן בפעילות השוטפת שלהם, דוגמת SaaS, והתופעה קיימת גם בגופים פיננסיים אחרים, כגון חברות ביטוח האשראי. בארה"ב כבר יש שירות של IaaS (ביטוח כשירות לפי דרישה) שפועל בתיאום עם הבנקים הגדולים. זאת ועוד, המחקר גם גילה שיש לא מעט בנקים שמאפשרים ללקוחות לבצע שירותי אונליין מבוססי ענן.

אז מי פה טועה? גרטנר מרגיעה ואומרת שהסתירה היא רק לכאורה, וכי הספקים שבוודאי מתעניינים בנושא צריכים לקרוא בין השורות. המציאות, אומרים אנשי גרטנר, היא שבאופן רשמי, מסיבות שונות ומגוונות, הבנקים לא כוללים את הענן בתקציב שלהם, אבל הם בהחלט מגבירים יותר ויותר את הפעילות שלהם בענן – דרך ה-SaaS. "בנקים לא צריכים לכלול את הענן בתוך התקציב הגלוי שלהם – זה לא יועיל להם בשום דבר", כותב אחד האנליסטים של גרטנר שחקר את הנושא. "הם ממצבים את הענן כאופציית הענקת שירות נוסף ללקוח, כחלק מהפתרונות האחרים שהם מייצרים כל הזמן. ספקים חייבים להבין וללמוד איזה שירותים יכולים הבנקים לתת במיחשוב ענן ואיזה לא באים בחשבון בשלב זה".

הממצא הזה לא מפתיע גם אבי שלום מגרטנר המזרח התיכון. שלום מאמין גדול בטרנד הענן, אך הוא מסייג את המעבר אליו בשורה ארוכה של אזהרות. עם זאת, אין ספק שמדובר בממצא מעניין מאוד שעל הספקים בישראל לקחת לתשומת ליבם. אמנם בפאנלים שבהם דנים בענן משדרים מנמ"רי הבנקים שזה ממש לא מעניין אותם, אבל בפועל – מתנהגים הבנקים בשיטה הידועה של ללכת עם (הענן), ולספר לחבר'ה שזה בלי…

מתעניין במיחשוב ענן? הירשם לכנס CloudCon של אנשים ומחשבים

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים