האתגרים המורכבים של המנמ"ר

ציפיות גבוהות מצד ההנהלה, דרישות חסרות סבלנות מצד משתמשים ויחידות IT שלא זוכות לפרגון מצד המנהלים והלקוחות שלהם, יהפכו ב-2011 את חייו של המנמ"ר לקצת יותר קשים ● עיון במחקר שערכה מקינזי מעלה תמונת מצב לא פשוטה עבור מנהלי מערכות המידע

החיים מעולם לא היו קלים עבור מנהלי מערכות המידע, אבל נדמה שכיום הם אפילו מורכבים יותר. הסיבוכיות בעבודת המנמ"ר – גם כמנהל וגם כמוביל טכנולוגי – מטפסת לגבהים חדשים. הדרישות והציפיות של הארגונים ממחלקות ה-IT גבוהות מאי פעם, וככל שהציפיות הולכות וגדלות, כך גם גדלה הסכנה שהמנמ"רים לא יוכלו לעמוד בעומס ולספק את הסחורה.

זו המסקנה העיקרית שעולה ממחקר חמישי בסדרה שערכה חברת הייעוץ מקינזי (Mckinsey) בקרב 864 מנהלים בכירים ברחבי העולם. המחקר כלל את מנמ"רים, מנהלי טכנולוגיה (CTO) ובעלי תפקידים אחרים מדרג ה-C-Level. השאלה המרכזית שנתבקשו המנהלים להשיב עליה, עסקה באג'נדה העסקית שלהם, באימוץ טכנולוגיות חדשות, בהשפעה של ה-IT בניהול העסקי ובאימוץ וההשפעה שיש על רמת הביצועים המקצועיים של ה-IT.

הביקוש ל-IT חזק כיום יותר מאי פעם, כותבים עורכי המחקר. כך, אומרים במקינזי, ארגונים רבים מדגישים את שביעות הרצון שלהם ממחלקות ה-IT. במקביל, המשוכות שהמנמ"ר צריך לעבור הופכות לגבוהות יותר, בשל דרישות חדשות שנובעות מהרצון להגדיל את הערך. בעלי תפקידים ברמת C ומעלה, לוחצים על מחלקת מערכות המידע ומנהליה, לתמוך ביותר יחידות עסקיות ולייצר יותר חדשנות. התחרות הזו, סבורים אנשי מקינזי, מאפשרת למנמ"רים להתמודד עם רמת מחירים נמוכה יותר ובכך להגשים את הדרישה הנוספת מצד הנהלות: לחדש ולייעל – אבל לקצץ בהוצאות.

החדשות הטובות הן, שהלחץ הזה על המנמ"רים קטן מעט. כך, בהשוואה לסקרים קודמים, ב-2009 ו-2008 רק 23% מהמשיבים דירגו את הלחץ של ההנהלה להוריד מחירים כלחץ היסטרי וגבוה, לעומת 25% בסקרים מקבילים. 39% מבין משיבי הסקר שהם מנהלים בכירים ובעלי תפקידים לא טכנולוגיים, השיבו שהם מצפים מאגף מערכות המידע לסייע לארגון לפרוץ גבולות ולגדול במהירות רבה יותר.

הציפיות הללו הן תולדה של מציאות מתהווה בארגונים הגדולים, לפיה שניים מתוך שלושה מוקדים קריטיים בארגונים עסקיים נעזרים ב-IT כדי לשפר את ביצועיהם. השורה התחתונה במשחק הציפיות הזה שבין המנמ"ר למנהלי העסקים הוא, שחברות ממשיכות להיות מחויבות להשקיע ב-IT למרות המיתון. 55% מהמשיבים שמחזיקים דרגת ניהול בכירה בארגון, אמרו שהם תולים ב-IT תקוות רבות להגשמת החזונות שלהם ומימוש היעדים שהוצבו בפניהם.

אולם, עורכי המחקר מעלים ספקות לגבי אופן העמידה של מחלקות ה-IT בציפיות הרבות שתולים בהן. הספקות הללו מתבססים על התשובות שניתנו לשאלה, האם אתה מרוצה מאגף ה-IT. בעוד שרבע מהמשיבים אמרו שהם מרוצים, 40% ויותר השיבו בשלילה, ומתחו ביקורת על העלויות הגבוהות של אחזקת מחלקת ה-IT. זוהי מציאות שמייצרת סביבה לא נוחה לעבודה ובסופו של דבר מגבירה את הלחץ.

ברמה הפרקטית, מנהלים הולכים ונחשפים למציאות לפיה יותר ויותר החלטות שהם צריכים לקבל ביומיום, מבוססות על תהליכי מידע מורכבים שמקורם ב-IT. הדוגמה הבולטת לכך היא טרנד ה-BI האנליטי, שמתפשט כאש בשדה קוצים בארגונים והופך להיות כלי חיוני בכל קומת הנהלה.

מגמה נוספת היא ההתעניינות במיחשוב ענן. בהמשך לסקרים משנים קודמות, גם הסקר הנוכחי של מקינזי מלמד על התעניינות הולכת וגוברת מצד מנמ"רים בענן. יותר מ-80% מהמשיבים ציינו, כי ארגונם כבר מיישם ענן ברמה טכנולוגית זו או אחרת, 60% פירטו, כי הם מיישמים ענן ברמת אפליקציות מסוימות, והיתר אמרו כי הם בודקים את הענן ועושים ניסויים מקומיים כדי לבחון אותם.

השורה תחתונה: ציפיות גבוהות מצד ההנהלה, דרישות חסרות סבלנות מצד משתמשים ויחידות IT שלא זוכות לפרגון מצד המנהלים והלקוחות שלהם, יהפכו ב-2011 את חייו של המנמ"ר לקצת יותר קשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים