המפגש המסוכן שבין חומרה לתוכנה
אמנם סלקום היא חברה עסקית-מסחרית, אבל הקריטיות של השירות שהיא נותנת אינה שונה מזו של השירותים שאנו מקבלים מחברת החשמל, מקורות, חברות הדלק ואפילו הבנקים ● כשם שלא יעלה על הדעת שהמדינה תרשה לעצמה לתפקד בלא אנרגיה או מים, כך אין לאפשר מצב בו יותר משלושה מנויי סלולר לא יוכלו לתפקד במשך שעות רבות
ניתוח ראשוני את סיבות התקלה החמורה שהביאה לקריסת רשת סלקום, מעלה הערכות לפיהן מדובר במערכת ה-HLR. זו מהווה את בסיס הנתונים המרכזי, הכולל את כל המידע על כל מנויי החברה. הנושא בוודאי עוד ייבדק לעומק, אולם כבר כעת ניתן לקבוע שהתקלה מהווה עוד דוגמה למפגש קטלני בין חומרה לתוכנה.
על הרבה מאוד שאלות אנשי סלקום יצטרכו לתת תשובה, לאחר בדיקה. האחת, עד כמה אפשר בכלל למנוע תקלה מעין זו בעתיד? שיחות עם כמה מומחים בנושא העלו גישה סקפטית באשר לסיכוי למנוע תקלה שכזו. תקלות תוכנה, בניגוד לאלה שבעולם החומרה, אינן תמיד שקופות. לא תמיד ניתן ליצור תרחישים בהם כל הרשת קורסת. אין ספק שבסלקום, כמו בחברות אחרות, נכתבו תרחישים למצבים של קריסות, ויש להניח כי מצבים אלה אף תורגלו. אבל אף אחד לא מצפה לקריסות בסדר גודל זו שהייתה אתמול (ד').
כאן צריכה לעלות שאלה נוספת: האם נכון הוא שחברה כמו סלקום, שמשרתת כל כך הרבה מנויים, 3.3 מיליון, תבסס את כל פעילות הליבה שלה על רשת אחת, תהא זו יציבה ומתקדמת ככל שתהיה?
סלקום אינה רק חברה עסקית-מסחרית. היא אינה יחידה בשוק, אלא מהווה חלק ממונופול רחב בן שלוש חברות שחולקות ביניהן את השוק ללא תחרות אמיתית. הקריטיות של השירות שהיא נותנת, אינה שונה מהקריטיות של השירותים שאנו מקבלים מחברת חשמל, מקורות, חברות הדלק ואפילו הבנקים. כשם שלא יעלה על הדעת שהמדינה תרשה לעצמה לתפקד בלא אנרגיה או מים, כך, אין לאפשר מצב בו יותר משלושה מנויי סלולר לא יוכלו לתפקד במשך שעות רבות. הדבר חמור אף יותר, אם השערתו של עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, תתגלה כנכונה, לפיה אין להוציא מכלל אפשרות פגיעה זדונית ברשת. הנה עוד נושא לטיפולו של השר משה כחלון, שרושם לעצמו את הקרדיט הגדול בדפי ההיסטוריה כרפורמטור הגדול של ענף התקשורת בישראל.
כאן המקום להפנות את תשומת הלב של שפירא וצוות מנהלי סלקום, כמו גם מנהלי החברות האחרות. המדובר בידיעה שהופיעה בדיילי טלגרף הלונדוני, שלשום (ג'), יממה לפני קריסת סלקום. בידיעה נכתב, כי ספקיות תקשורת בעולם צפויות לעמוד בפני גל של שיבושים וקריסות ברשתות שלהן. מדובר בעיקר בחברות שמפעילות רשתות GSM, שמאפשרות למשתמשים גישה לאינטרנט, או משלוח קבצי וידיאו דרך הסלולר. עובדה זו עלולה ליצור עומסים בלתי רגילים על הרשתות, והקריטיות של האיום גדלה במיוחד בעידן ה-iPhone ודומיו. אחד מגופי המחקר של IT בארה"ב, אף פרסם אזהרה למפעילי רשתות הסלולר וקבע כי עליהם לשדרג את רשת ה-3G שלהן.
בזכות השקיפות
משברים אינם דבר חדש לסלקום. במרץ 1995, בראשית ימי הסלולר בישראל, אירעה תקלה ברשת סלקום שהביאה לניתוק המנויים. אבל ההבדל בין 1995 ו-2010 הוא של שמיים וארץ. אז, היו לסלקום רק 85 אלף מנויים. היא רכבה על גל ההיסטריה והתנפלות ההמונים על משרדי החברה, כיוון שהייתה החברה השנייה לזכות ברישיון. זה קרה לאחר שנים בהם פלאפון הייתה מונופול בשוק. כגודל הציפיות, כך גם גודל הנזק התדמיתי שנגרם לחברה.
לשפירא, מנכ"ל סלקום, לא נותרו אתמול הרבה ברירות כיצד לפעול. המידע על התקלות החל לזרום ברשתות החברתיות ובדואר האלקטרוני כבר משעות הבוקר המוקדמות. לסלקום לא הייתה ברירה אלא לצאת לציבור ולהודות בתקלה שנוגעת ליותר משלושת מיליוני מנוייה. אפשר לומר שהטכנולוגיה המתפתחת בקצב מהיר, היא זו שתכתיב מעתה והלאה את הדרך לטיפול במשברים כמו זה של סלקום. נתנחם כי במובן מסויים, התקלה מעידה על כך שתם עידן החשאיות, והשקיפות חיזקה את קומתה.
What is the link to the Daily Telegraph story mentioned here?