שירותי IT על המדף

בעלי המניות של נס טכנולוגיות מעולם לא הסתירו את העובדה, שכמו כל חברה עסקית - אם וכאשר תהיה הזדמנות, יכולה נס להיות על המדף ● כאשר שכי גרליץ, נשיא נס, נכנס לתפקידו לפני כחמש שנים, התרבו ההערכות שאחת המשימות שלו תהיה לחפש קונים לחברה ● האם גם נס עומדת להחליף בעלות?

ביומיים האחרונים היינו עדים לכותרות משוק ההון, המדווחות על כך שמניית חברת שירותי ה-IT נס טכנולוגיות מזנקת בשיעור דו-ספרתי. המדובר בדפוס התנהגות לא שגרתי של מניה, ובוודאי עבור מניה מסוגה של נס – חברה סולידית שלא חווה תנודות חדשות בשערי מניותיה.

אם וכאשר יתבצע שינוי כלשהו במבנה הבעלות של נס טכנולוגיות, היא תהיה חברת שירותי ה-IT השנייה מבין עשר הגדולות בישראל שעוברת לידי בעלות זרה. כזכור, לפני כמה חודשים עברה הבעלות על אמבלייז (Emblaze), הבעלים של מטריקס, לידי אסקו הפולנית. המדובר ברכישה שבוצעה על ידי גוף גדול מאוד – גדול לפחות כמו זה שעשוי לרכוש את נס.

ההתעניינות הבינלאומית בחברות IT שפועלות בישראל נובעת ממספר סיבות – מעבר להצדקה הכלכלית שעומדת בבסיסה של כל עסקה. האחת קשורה בשינוי שעובר תחום ה-ICT ופריצת הגבולות שלו. הענף, שבעבר נתחם בין חדר מחשב אחד למשנהו, פרץ מזמן את כל הגבולות. במקביל, התפתחות הטכנולוגיה הביאה לקשר ולתלות גדולה יותר בין ה-IT לבין הביזנס – הן פנימה בתוך הארגון והן כלפי הלקוחות החיצוניים.

עובדה זו הביאה את הארגונים להגדלת ההשקעות ב-IT, והאתגרים של המנמ"רים הפכו להיות מורכבים יותר. מעולם של כלים ופתרונות ייעודיים משולבי חומרה, מצאו עצמם המנמ"רים נדרשים לבצע פרויקטי מיחשוב חוצי ארגון. כך, צמח לו שוק חדש בתחילת שנות ה-90' – שוק שירותי ה-IT. חברות רבות כבר הפסיקו להציג את עצמן כחברות חומרה או תוכנה בלבד, והפכו מיד לחברות שמציעות פתרונות. על רקע זה נולדה נס טכנולוגיות. זמן קצר לאחר היווסדה, הנפיקה נס את מניותיה בבורסה של ניו-יורק, והחלה לתפקד כחברה גלובלית לכל דבר. נס הייתה חלוצה במבנה הזה של חברת שירותי IT ישראלית, שמנסה להתמודד עם חברות ענק בעולם.

בעלי המניות של נס מעולם לא הסתירו את העובדה, שכמו כל חברה עסקית – אם וכאשר תהיה הזדמנות, יכולה נס טכנולוגיות להיות על המדף. כאשר שכי גרליץ, נשיא נס טכנולוגיות, נכנס לתפקידו לפני כחמש שנים במקומו של רביב צולר, התרבו ההערכות, כי אחת המשימות שלו תהיה לחפש קונים לחברה, שהלכה והרחיבה את טווח עסקיה. כיום מעל 40% מפעילות נס נעשית בחו"ל, וראשי החברה לא מסתירים שהפעילות מעבר לים רק תמשיך ותגדל. נס אף פתחה מספר מרכזי פיתוח בהודו ובמזרח, כחלק מטרנד עולמי שהחל בראשית שנות ה-2000. הזינוקים הנוכחיים בשווי המניה של החברה מלמדים שכנראה בעלי המניות מעריכים שהגיעה השעה למימושים ולעסקת מכירה.

סיבה אחרת להתעניינות של גופי השקעה בינלאומיים בחברות ישראליות, היא אפקט טבעי של אחר מיתון. לחברות וגופים גדולים יש מזומנים רבים בקופה – אלו שנחסכו בזמן המיתון – וכעת הם רוצים לתת ערך נוסף לשווי הכסף שלהם. אחת הדרכים היא מיזוגים ורכישות. כך, אנו עדים לגל של רכישות מצד חברות רב-לאומיות גדולות – הן בחברות ישראליות והן בחברות זרות. אנליסטים מעריכים שאנו מצויים בתחילתו של גל שיביא להגברת הקונסולידציה בשוק שירותי ה-IT בארץ ובעולם.

מעבר לצד הכספי, תמיד נשאלת השאלה, האם זה טוב או רע ליהודים? מצד אחד זה טוב, כי רכישה בסדר גודל המוערך ב-300 מיליון דולרים, מחזקת את מעמדה של ישראל כמעצמת היי-טק, מגבירה את האמון בתעשיה הישראלית ומוכיחה שאצלנו עושים אקזיטים לא רק ברמת הסטארט-אפ, אלא גם ברמת חברות הגדולות. אין להוציא כמובן מאפשרות שהן הבעלים החדשים של נס (אם וכאשר תימכר) והן הבעלים של מטריקס, ינצלו את המשאבים הכספיים שלהם כדי לבצע רכישות בשוק הישראלי ולהשתתף בתהליך הקונסולידציה הפנימי שעובר על שוק הטכנולוגיה.

מאידך, נשאלת השאלה, איך זה ישפיע על הלקוחות – המנמ"רים בארגונים שמתמודדים עם דרישות הולכות וגדלות מצד ההנהלות להתייעל. האם הבעלים החדשים יהיו מספיק רגישים למה שקורה בשוק הישראלי? ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים