שובו של מיקור-החוץ

יותר ויותר אנליסטים מעריכים שתחום מיקור-החוץ יזכה לעדנה מחודשת בשנה הבאה, אך בהתאם ללקחי העבר ● מה המשמעות של המגמה הזו ואיך היא תשפיע עלינו?

מיקור-חוץ בשירותי תוכנה ותשתיות ספג מכה קשה מאז המיתון האחרון. מסיבות שונות, שלא בהכרח קשורות זו לזו, הפך התחום הזה למעין "שרץ" שרבים מתרחקים ממנו. עם זאת, התחזיות העדכניות לשנה הבאה, שיותר ויותר אנליסטים מתחילים לשחרר בימים אלו, מראות שהתחום הולך לחזור, אך בצורה קצת שונה. המגזין CIO ריכז מספר סיבות לכך שבשנה הבאה נשמע הרבה יותר על מיקור-חוץ.

השינוי המרכזי הוא שהיקף העסקות בשירותי IT יקטן. בנוסף, רבות מאותן עסקאות תתבצענה על ידי שחקנים חדשים. האנליסטים מכנים זאת "מיקור-חוץ פרוגרסיבי". המדובר בשחקנים שנכנסו השנה לראשונה לתחום ונתנו ללקוחות שלהם "טעימה" קצרה, על מנת לבחון את טיב מערכת היחסים עם הלקוח – מה שהוביל לעסקאות במחירים נמוכים ביותר. כעת, ב-2011, הם ינסו לחזור ולגבות את הפרמיה המתאימה.

סיבה נוספת לשובו של מיקור-החוץ הוא משבר הדולר הפוקד את כל העולם. ההערכה היא שראשי חברות ה-IT יחזרו לפנות לעסקאות מיקור-חוץ בזכות "מכרה הזהב" שטמון בהן. הרי מרחב התמרון של הספקים במיקור-חוץ גדול יותר, גם במחיר של התפשרות והורדת מחירים ללקוחות, שבוודאי מצפים לקבל חשבוניות רזות יותר.

אין ספק שגם הענן משחק תפקיד נכבד בחזרתו של מיקור-החוץ, אומרים ב-CIO. למרות שיש תחושה כעת שהשיח סביב הענן מכיל עדיין בעיקר "אוויר חם", מדובר בכל זאת בנושא שיעמוד על סדר היום גם בשנת 2011. מיחשוב ענן, מסבירים עורכי CIO, הוא סביבה חדשה ומעניינת לביצוע פרויקטי מיקור-חוץ. שחקני ענן כמו אמזון (Amazon) וגוגל (Google) מכים שוב ושוב את היריבות הגדולות – HP, יבמ (IBM) ואחרות, מה שמוכיח את חשיבותו של התחום. המנמ"רים, שבשלב זה לא מתלהבים מהענן, לא יוכלו להמשיך בסירובם. הסיבה לכך היא בעלי המניות של הארגונים, שמבינים שיש בענן אלמנט של חיסכון ועל כן הם יפעילו לחצים על המנמ"רים להיכנס למיקור-חוץ בענן, תוך לקיחת סיכונים מחושבים.

חזרתו של מיקור-החוץ באה על רקע שינוי תפיסתי שמתחולל בקרב מנמ"רים רבים בארגונים הגדולים, שהם גם הלקוחות של שירותי מיקור-חוץ. ההערכות בשוק גורסות, שספקי שירותים יפיקו לקחים מהסבב הקודם של הסכמי מיקור-חוץ, ויכניסו לחוזים עם סעיפים הרבה יותר ברורים שיבטיחו את שולי הרווח שהם רוצים לשמר לעצמם. לא בטוח שהם יצליחו, שהרי המציאות הכלכלית היא די בלתי יציבה, אבל שווה לנסות.

בפן הלקוחות, המומחים של CIO מזהירים: אם חשבתם שכניסה לפרויקט מיקור-חוץ היא הדרך להגשים את חלומכם הרטוב להורדת עלויות – תשכחו מזה. הספקים היום הרבה יותר חכמים, זהירים ומקצועיים בתמחור הפרויקט. הם ישאפו לכמה שיותר יציבות במחירים ולא יתפתו לקחת כל פרויקט בכל מחיר. לקוחות שעדיין מחפשים מציאות ודרכים להוזלת עלויות, יצטרכו לחשוב על שיטות יצירתיות לשינוי המודל העסקי שלהם. מצד שני, הספקים יצטרכו להזיע הרבה יותר, כיוון שגם הלקוחות למדו דבר או שניים והם ממוקדים היום הרבה יותר מבעבר.

בהתאם למגמת ההתעוררות, גם מיזוגים ורכישות בין ענקיות בתחום הם אפשרות. אנליסטים אינם מוציאים מכלל אפשרות גם מיזוגי ענק בין חברות מיקור-חוץ הודיות לבין מקבילות אמריקניות. שני הצדדים מחפשים להרחיב את השווקים שלהם ולכן יש הגיון במיזוגים כאלו. מתי? אף אחד לא יודע, אבל אם זה יקרה במהלך 2011 זה לא יפתיע איש.

ומה תהיה ההשפעה של חזרת מיקור-החוץ על מדינות המערב, הנאבקות באבטלה? ההערכה היא שבארה"ב, למשל, ימשיכו לנסות ולייצר חקיקה שתגביל את המעבר למיקור-החוץ, אבל הסיכוי שהחקיקה הזו תתקבל הוא אפסי, כי הרי אי אפשר להלחם בכוחות השוק.

ומה בישראל? למרות שאנחנו שחקנים לכל דבר בעולם הגלובלי, הרי שהתחזיות לגבי שוק מיקור-החוץ בארץ הן קצת יותר פסימיות. הסיבות הן בעיקר טעם רע שנשאר בפיותיהם של הלקוחות והספקים, בעקבות כמה פרשיות עבר – הן בשירות הציבורי והן במגזר העסקי. כמה מהן, אגב, עדיין נדונות בבתי המשפט. מנכ"ל של אחת מחברות שירותי ה-IT אמר לי לא מכבר, שמיקור-חוץ הוא גם עניין של תרבות עסקית, שדורש אמינות, יושר ויכולת לשחק בצורה שקופה. לצערנו, כמה מהתכונות האלו לא ממש מאפיינות חלק מאנשי העסקים הישראלים, ולמרות שאסור להכליל – מיקור-חוץ הוא דוגמה לטרנד שכנראה לא יככב פה בשנים הבאות. למרבית הלקוחות ההצגה הראשונה הספיקה בהחלט ואין צורך בהדרן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים