בדרך לענן

כנס VIRTUALIZATION 2011 שנערך הבוקר הקפיד לדבוק בעובדות, והציג את כל מה שטוב בווירטואליזציה, לצד כל האתגרים שבה ● המסקנה העולה מדברי המשתתפים, היא שכדי לעבור לענן, צריך לוודא שלמדנו היטב איך עושים וירטואליזציה, כדי שהדרך תהיה קלה יותר וחלקה יותר

הווירטואליזציה היא השלב הראשון בדרך למיחשב ענן. עם זאת, למרות שכיום נוטים לשייך אותו לענן, עדיין יש לתחום הזה חיים משלו. בכנס VIRTUALIZATION 2011 שנערך הבוקר (ב') יכלו המשתתפים ללמוד הרבה על היתרונות והחסרונות שיש לבאזז הזה ששמו וירטואליזציה, ומשם להשליך על הענן המקומי או הציבורי.

ברמת התועלות, הווירטואליזציה החלה בעיקר בתחום השרתים הפיסיים. היא זו שאפשרה לארגונים להמריא גבוה יותר בזכות הקונסולידציה של השרתים. זאת, במסגרת הפעולות הנדרשות כל הזמן לחסכון ולייעול ניהול מרכזי המחשבים.

כבר לפני עשור היה ידוע לכולם שרמת הניצול הפיסי של משאבי המיחשוב נמוכה יחסית. אז באה הווירטואליזציה וניתקה פיסית בין התשתיות לבין האפליקציות. אם בעבר פרויקט להסבת שרת שרת ממשימה אל"ף למשימה בי"ת היה פיסי-תשתיתי, הרי שהיום הפעולה היא מהירה יותר וגמישה.

ארגונים עסקיים מגלים גמישות ניהולית ומיחשובית ביכולת לתת מענה טוב יותר למחלקות העסקיות. המעבר לווירטואליזציה ביישומים כמו אחסון העלתה את הנושא לראש סדרי העדיפויות של המנמ"רים. כך, הווירטואליזציה סללה למנמ"רים דרך חלופית בהתמודדות היומיומית עם דרישות גדלות של משאבי מיחשוב אל מול מגבלות פיסיות.

כיום מדברים גם על דסקטופ וירטואלי, אולם כדאי להקשיב לטיפ של פיני כהן מ-STKI שאמר, כי ה-VDI עדיין לא מושלם. מצד שני, שמענו גם את איתיאל מעיין מעיריית תל אביב, מצא לשימוש ב-VDI יתרונות רבים, שלאו דווקא נמדדים במונחים כלכליים. המסקנה גם כאן היא לא ללכת לעניין בעיניים עצומות, אלא לבדוק היטב את כל הנתונים.

בהקשר זה, הכנס של הבוקר הדגיש את פוטנציאל החיסכון הכספי בתפעול, חיסכון בשרתים וכדומה. עם זאת, אסור לשכוח שיש גם עלויות מסביב למעבר לסביבה וירטואלית. אם אתם, כמנהלי מיחשוב, לא מודעים לכך – אתם עלולים למצוא את עצמכם יום אחד עם נתונים כלכליים הפוכים ממה שהבטחתם להנהלה.

מי שהקשיב למצגת של עופר קרי'צמן מישראכרט, יכול היה ללמוד הרבה דברים. אחד מהם הוא נושא הרישיונות. גם פה לומדים המנמ"רים שאין ארוחות חינם. הבעיה אינה בתעריפים או במחירים – הבעיה המרכזית היא שאין סטנדרטים בצורת התמחור של הרישיונות בין החברות הגדולות – VMware ומיקרוסופט (Microsoft).

אתגר נוסף הוא חוסר ההתלהבות המתמיד של הספקים להקל את חייהם של מנמ"רים שחולמים על וירטואליזציה וענן. המנמ"רים יכולים ללמוד מניסיונה של ישראכרט, שמנהלת מו"מ קשוח על כל רישיון ועם כל ספק ("חזרנו לימי השוק", התבטא אחד הנוכחים בכנס) – בלי לפחד. רק כך ניתן להגיע לאיזון הנכון בין השקעה בווירטואליזציה לבין חיסכון אמיתי.

חור שחור תקציבי אחר הוא כמובן עצם המעבר לווירטואליזציה. גם כאן נדרשת יכולת מו"מ וקשיחות מול הספקים והמטמיעים. אם במעבר לסביבה וירטואלית יידרש הארגון לבצע עבודות תשתית מתבקשות שקשורות באספקת השירותים האלו, ולא יוודא שהספק אכן עושה את זה, יגלה שוב מהר מאוד, כי החיסכון שכביכול הרוויח בעת התקנת השרתים הווירטואליים, נמוג מהר מאוד. זהו מסר חשוב מאוד שרבים מאוד בשוק לא מודעים לו, כי הם עדיין שבויים בקסם הפלא הטכנולוגי של הסביבה הווירטואלית.

כאמור, הווירטואליזציה נתפסת כשלב מרכזי בדרך לענן. שם, כמובן, יש אתגרים הרבה יותר מורכבים, מאחר ולא מדובר רק בשינוי מודל אספקת השירותים ללקוחות הארגון, אלא בשינוי תפיסתי מוחלט של דרך ניהול מערכות המידע והמיחשוב של הארגון – שינוי שיש בו הרבה מאוד מרכיבים ניהוליים, כלכליים ולא מעט אמוציות אישיות. אבל אם כרכנו את הווירטואליזציה, הענן וה-SaaS בחבילה אחת, ניתן לומר שכדי לעבור לענן, צריך לוודא שלמדנו היטב איך עושים וירטואליזציה, כדי שהדרך תהיה קלה יותר וחלקה יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים