השבוע שהיה

החל מניר שטרן ועמוס שפירא בסלקום ועד וירג'יניה רומטי וסם פלמיסאנו ביבמ ● בין רעש האדמה בטורקיה לפיצוח פרשית הסחר בנתוני מרשם האוכלוסין ● עמוד דום: ראש חדש לאגף התיקשוב ● זה היה השבוע שהיה

השבוע התבשרנו על שתי הודעות חשובות של מינויים, האחת בישראל והשנייה בעולם. בארץ, הודיע עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, על סיום תפקידו בחברה בתום שש שנות כהונה. שפירא נחשב לאחד המנהלים היותר מוצלחים במשק, שהוביל את החברה להישגים נאים והפך את סלקום מחברה שהיתה מספר שתיים – לראשונה בשוק הסלולר ואף לרווחית שבין החברות.

שפירא משאיר את המפתחות לניר שטרן, מנכ"ל 013-נטוויז'ן, שמינויו סוגר מעגל: שטרן היה בצוות ההקמה של סלקום לפני 17 שנים. מאז ביצע שטרן שורה של תפקידי ניהול, עד האחרון שבהם, ב-013-נטוויז'ן. בעקבות המיזוג בין נטוויז'ן לבין סלקום, החליטו בעלי המניות של שתי החברות למנות את שטרן במקומו של שפירא. שפירא משאיר לשטרן חברה מבוססת שידעה שש שנים טובות. יתכן מאוד ששטרן מקבל חברה שלפניה שבע שנים פחות טובות. בכל מקרה, זה לא קל להיכנס לנעליו של שפירא, שידע ליצור זהות כמעט מוחלטת בין המותג סלקום לבינו. הוא ידוע כמנהל ריכוזי מאוד, אשר משקיע המון בשיווק ומעורה בכל מה שנעשה בחברה. שטרן יצטרך למצוא את האיזונים הנכונים בין המשך השירות ושמירה על הלקוחות, ערב הכניסה לתחרות של מפעילים חדשים, לבין שמירה על האינטרסים של בעלי המניות.

מינוי אחר ומעניין עליו שמענו בסוף השבוע הוא זה של וירג'יניה רומטי לתפקיד מנכ"ל ונשיאת יבמ (IBM). היא תחליף את סם פלמסיאנו, שעמד בראש הענק הכחול מאז 2002, ויישאר בתפקיד יושב הראש. רומטי באה משורות יבמ ובתפקידה האחרון שימשה כמנהלת המכירות העולמית של החברה. רומטי תהיה האשה הראשונה שתכהן כמנכ"ל ביבמ, לראשונה מאז נוסדה לפני מאה שנים.

מינויה של רומטי הוא בלא ספק חידוש מרענן ליבמ, שנחשבת לספינת ענק המשפיעה על כל תחומי החיים שלנו, אבל נאבקת קשות בגלים הסוערים של העידן החדש. פלסמיאנו נחשב כמי שאחראי להצלחה של הענק הכחול בשנים האחרונות, ומחליפתו תצטרך לחשוב הרבה מחוץ לקופסה כדי לקדם את יבמ.

בתחום הפלילי קיבלנו השבוע ידיעה עסיסית, לפיה משרד המשפטים הצליח לעלות על עקבותיו של קבלן מישנה של אחד ממשרדי הממשלה, שעסק בסחר ובמכירת מאגרי מידע של מרשם האוכלוסין. מרשם האוכלוסין הוא קודש הקודשים של עולם המידע, ואם יש תורה של אבטחת מידע בממשלה, או אז היא צריכה להיות מיושמת בגוף זה. אבל לאנשים רבים הפרשה לא הייתה הפתעה, שכן זה שנים יש תחושה שהמאגרים הללו אינם שמורים היטב וכל דיכפין יכול לעשות בהם שימוש. המטריד הוא שמחשיפת פרטי החקירה, עולה הקלות הבלתי נסבלת בה מאפשרים לאנשים גישה למאגרים הרגישים  ביותר. למעשה, אין המדובר באדם אחד, אלא בשרשרת הפצה של קבלני מישנה, שהעבירה את המאגרים מאחד לשני.

אין פלא שהתגובה הראשונה לפרשה הייתה מצד אלו שנלחמים במאגר הביומטרי. אפשר להבין את טענותיהם: מי ערב לכך שסיפור דומה לא יקרה שם? השאלה היא מי ישמור על השומרים? המדובר במצב מתסכל, המוכיח שוב את מה שנטען מזמן: הצרות הגדולות ביותר בתחום האבטחה נגרמות על ידי העובדים הפנימיים, שיש להם את כל ההרשאות. אבטחה צריכה לכלול בתוכה גם קצת חוכמה. יכול להיות שבמירשם האוכלוסין יש תורת אבטחה מפוארת ואין סוף הגנות – אבל חוכמה רבה בוודאי אין שם.

מעבר לכך, הפרשה מזכירה את פרויקט תעודות הזהות החכמות. לא מכבר נקבו בחודש נובמבר כתאריך שבו אזרחי ישראל יוכלו לקבל תעודות דיגיטליות. לאור ההפקרות במירשם האוכלוסין ספק אם נראה תורים ארוכים בלשכות משרד הפנים כדי לקבל את התעודה. האח הגדול יצטרך להוכיח שהוא יודע לשמור על הבית שלו לפני שהוא מחלק לנו סוכריות.

השבוע גם שמענו תחזיות שונות על מה צפוי ל-IT בעולם ובישראל. אלו פורסמו על רקע המשבר הכלכלי ההולך ומחריף באירופה והחשש לקריסת היורו. הדיבורים על מיתון מתחזקים, ויש האומרים שזה המתקרב לפתחנו יהיה קשה יותר מ-2008. אירופה היא יעד מרכזי לייצוא הישראלי וכמעט 40% מהייצוא הולך ליבשת זו.

השבוע נערכו גם חילופי מפקדים באגף התיקשוב. אלוף עמי שפרן סיים חמש שנות כהונה ומסר את המפתחות לתת-אלוף עוזי מוסקוביץ', שהגיע מהשטח והועלה לדרגת אלוף. אין ספק, כי מוסקוביץ' ניתב מול אתגרים רבים, כאשר המרכזי בהם הוא השתלבות אגף התיקשוב במאמץ הכלל צה"לי לתת מענה לעידן הסייבר. הוא נכנס לתפקיד עם רוח גבית חזקה שקיבל מידידו הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ.

השבוע גם שמענו על אסון רעידת האדמה בטורקיה. ראינו כיצד אנו יודעים להיערך במהירות ולהושיט עזרה לנפגעי אסונות בעולם. אולם לא בטוח שעשינו את כל הנדרש על מנת למנוע מצבים כמו אלה.

שבוע טוב!

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים