הכוח המקומי העולה

מערכות המידע ברשויות המקומיות הפכו לחלק בלתי נפרד מפעילותן ● למרות שהשכל הישר אומר שמן הראוי שהמדינה תשתף את הרשויות בכל הקשור בשירות לאזרח - שהרי הרשות המקומית מהווה מיקרוקוסמוס של השלטון המרכזי, יש אנשים בירושלים שלא מעריכים נכונה את חשיבותן של הרשויות המקומיות - וזה בא לידי ביטוי בהרבה מאוד תחומים ● כמו בהרבה נושאים אחרים, נראה שגם כאן פקידים במשרד והשר שבראשם לא ממש מחוברים למציאות

כנס המיחשוב בשלטון המקומי שהתקיים היום (ה'), נערך זו השנה החמישית ברציפות, בשיתוף עם איגוד המנמ"רים ברשויות המקומיות. בכנס הראשון בסדרה עוד דנו המשתתפים בשאלת חשיבות מערכות המידע ברשויות המקומיות, אולם הכנס של היום הפך את הדיון בסוגיה הזו למיותר. כך, מערכות המידע ברשויות המקומיות הפכו לחלק בלתי נפרד מפעילותן. ראשי ערים הבינו שמערכות המידע מהוות כלי שבעזרתו, בין היתר, הם יוכלו להציג לבוחרים עשייה והצלחות מוכחת ולעקוב טוב יותר אחר הרשות שלהם.

ההשקעות במערכות המידע אפשרו גם לחסוך כסף, ולאור מצבן הפיננסי הרעוע של הרשויות המקומיות, אין ספק שזהו פקטור חשוב ביותר. עובדה זו באה לידי ביטוי גם בהגברת התחרות בין החברות המספקות פתרונות מיחשוב לשוק הזה. אם עד לפני כמה שנים התחלק שוק המיחשוב המוניציפאלי בין שלוש-ארבע חברות, הרי שהכנס השנה חשף מציאות חדשה, שבה שחקנים רבים שבעבר לא הביעו עניין במגזר המקומי, הגיעו לכנס והציבו בו ביתן. הם פגשו מאות מנמ"רים ועובדי IT בשלטון המקומי שהתעניינו במה יש להם להציע.

חדירת המיחשוב לרשויות המקומיות הוכיחה לעובדים שלא רק שה-IT לא מוביל לפיטורי עובדים, אלא שהוא אף תורם להגדלת כוח האדם והתעסוקה. דוגמאות מוחשיות לכך נתן מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, שהוכיח בנאומו איך בתוך עשור, הובילה ההשקעה האדירה בפרויקטי הליבה בהגדלת כח האדם. זה נובע בעיקר מעבודה ממוקדת של הנהלת העירייה, שלא רק מדברת על האזרח במרכז, אלא גם עושה בפועל. כך, השקיעה הנהלת עיריית תל אביב במערכות תקשורת עבור מחלקות כמו גביית חנייה, גביית מיסים וכדומה. כתוצאה מכך גדל כוח האדם במחלקות הללו פי שלושה לפחות, והתוצאות באו לידי ביטוי בצמצום הגרעון העירוני.

מהצד השני, האינטרנט, רוחב הפס והחדירה המהירה של הטלפונים החכמים, הביאו לכך שהרשויות המקומיות הגדילו מאוד את הנוכחות שלהן ברשתות החברתיות, כמו פייסבוק (Facebook). כבר בבחירות הקודמות ניצלו לא מעט ראשי ערים את הפלטפורמה הזו כדי להעביר דרכה מסרים לבוחרים שלהם. ד"ר אזי לב און, ראש המכון לחקר ניו-מדיה מהמרכז האוניברסיטאי אריאל, אמר בסוף הרצאתו בכנס, כי אחד הנושאים שצריך יהיה לחקור בעתיד, הוא שילוב קמפיינים מקומיים ברשתות החברתיות.

פייסבוק משמש גם להוצאת קיטור ולביטוי של דעות התושבים על הרשות – ויש רשויות שמאפשרות לעשות זאת בצורה חופשית, כמעט ללא צנזורה (למעט תכנים שגובלים בעבירה על החוק). רשויות שלא אפשרו זאת, התעוררו בוקר אחד וגילו שאזרחים פרטיים הקימו אתרים עצמאיים תחת השם והלוגו של הרשות, ועושים בהם כרצונם.

נושא מרכזי נוסף עמו מתמודדות הרשויות המקומיות מזה שנים, הוא ממשל זמין. השכל הישר אומר שמן הראוי לשתף את הרשויות בכל הקשור בשירות לאזרח, שהרי הרשות המקומית מהווה מיקרוקוסמוס של השלטון המרכזי. בעיות בתשתיות החשמל, התחבורה או אפילו החינוך, מופנות כולן ישירות לפתחו של ראש העיר, למרות שאין לו בהכרח שליטה עליהן. לפני כשנתיים החל איגוד המנמ"רים ברשויות המקומיות במגעים עם הממשלה ליישום שיתוף פעולה. בעקבות זאת הוקמו ועדות משותפות ואפילו השר מיכאל (מיקי) איתן היה מעורב. הבוקר, בפתיחת הכנס, נאלץ ד"ר עדי קפליוק – מנמ"ר עיריית גבעתיים ויושב ראש פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות, לבשר כי בפועל לא נעשה דבר.

כרמלה אבנר, מנהלת ממשל זמין במשרד האוצר – שזו אינה ההופעה הראשונה שלה בכנס מוניציפאלי, אמרה בתגובה כי הממשלה פתוחה לכל רעיון והצעה, ויש לה כבר לא מעט שיתופי פעולה עם הרשויות המקומיות. הבעיה, כמובן, היא הרבה יותר עמוקה ונובעת מהעובדה שעדיין יש אנשים בממשל המרכזי שלא מעריכים נכונה את חשיבותן של הרשויות המקומיות – וזה בא לידי ביטוי בהרבה מאוד תחומים. כך, למשל, משתתפי הכנס שמעו הבוקר מפי ד"ר קפליוק, כי עד היום משרד הפנים לא מכיר במנמ"ר כמקצוע רשמי ותיקני שחייב להיות בכל רשות. ראש עיריית אריאל, רון נחמן, ששלח לפני כחודשיים מכתב בנושא לשר הפנים, אלי ישי, טרם קיבל תשובה. פקיד בכיר במשרד אמר למי שאמר בתגובה, כי למשרד יש דברים דחופים יותר לעשות.

השורה התחתונה: כנס המיחשוב בשלטון המקומי 2012 הוכיח, כי המיחשוב ברשויות המקומיות הוא עובדה קיימת – למרות ועל אף משרד הפנים. כמו בהרבה נושאים אחרים, נראה שגם כאן פקידים במשרד והשר שבראשם לא ממש מחוברים למציאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים