בין תחריר לשקע שבקיר

בדומה להפיכות שאירעו במזרח התיכון בתקופה האחרונה, גם מיחשוב הענן מחזיר את הכוח לבעליו הראויים - כך סבור דני שומרון, יו"ר פורום חברות ה-SaaS, שדיבר במסלול שנערך בנושא במסגרת כנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● מנחה המסלול, דיויד אסיא, אמר כי יש ציניקנים שטוענים ששום דבר לא השתנה כאשר מדברים על ענן, אולם נראה שלמרות זאת הענן איננו סתם "עוד מערכת שלוש אותיות" - אלא שינוי אמיתי בדרך עבודתם של הארגונים

אחד המסלולים המעניינים ביותר בכנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה שנערך באחרונה, היה המסלול שעסק במיחשוב ענן. אחד המסרים המרכזיים במסלול, שנערך בהנחייתו של דיויד אסיא – יו"ר נדיר מחשבים וממייסדי מג'יק, היה שהענן סוג של הפיכה חברתית, שבמסגרתה הצרכנים מחזירים לעצמם את השליטה על הוצאותיהם – ולא רק על הקוטג'. היטיב להגדיר זאת דני שומרון, יו"ר פורום חברות ה-SaaS (ר"ת Software as a Service, תוכנה כשירות), שיצר לינק בין אביב העמים לבין מהפיכת הענן. הוא קרא לזה בשם המקורי, "בין תחריר לשקע שבקיר".

הענן, לדעת שומרון, דומה להפיכות שאירעו במזרח התיכון בתקופה האחרונה, בכך שהוא מחזיר את הכוח לבעליו הראויים. לדבריו, הלקוחות של המנמ"ר בארגון זיהו דרך לעקוף אותו – הם הצליחו ליישם תפיסות שירות גם ללא עזרת המנמ"ר ולפעמים למרות התנגדותו. דווקא בהקשר הזה, לדעת שומרון, יכול הענן להוות חבל הצלה. בעידן ההצטרכנות, שבו זמינים הרבה מאוד כלים שכל אחד יכול להטמיע, הענן עדיין דורש את סיועו של המנמ"ר – וכעת הכדור בידיו. כל הדוברים האחרים ציינו ש-SaaS הוא הביטוי הבולט ביותר ליישומי הענן, ולראייה, צויין, של-Salesforce.com יש כבר לא פחות מ-700 לקוחות בישראל.

מנחה המסלול, דיויד אסיא, אמר כי יש ציניקנים שטוענים ששום דבר לא השתנה כאשר מדברים על ענן, כי כבר היו דברים מעולם – למשל כאשר כוח המיחשוב של הארגונים ישב בלשכת שירות. אבל למרות זאת, סבור אסיא, שנראה כי הענן איננו סתם "עוד מערכת שלוש אותיות", אלא שינוי אמיתי בדרך עבודתם של הארגונים.

הנחת היסוד הזו באה לידי ביטוי גם בהרצאותיהם של הדוברים הנוספים במסלול. אבנר אלגום, מנכ"ל ארגון הגריד הישראלי, אמר כי הסיבה הבסיסית לכך שהענן יתפוס בשנים הבאות, הוא הדמוגרפיה של הרשת. כמות המשתמשים גדלה בכל שנה, ציין, וכבר כיום יש כשני מיליארד גולשים. לכן, התחזיות לפיהן היקפו של שוק הענן יאמיר ל-240 מיליארד דולרים ב-2020, הגיוניות בהחלט. בעתיד, לדעתו של אלגום, נראה הרבה יותר ענן בדטה-סנטר.

אלגום ציין, כי עידן המובייל וטרנד המעבר לספרים דיגיטליים, יעצימו את הצורך במעבר למיחשוב ענן, כדי להתמודד עם נפחי המידע האדירים. סוגיית אבטחת המידע אכן מטרידה, אמר, אבל הפחד ממנה אינו במקום, לדעתו, משום שספקי השירות בענן, המאחסנים את המידע בחוות השרתים שלהם, משקיעים באבטחה פי עשרה לפחות מאשר כל ארגון ממוצע.

זווית אחרת על הנושא נתן גבי זודיק ממעבדות יבמ (IBM). לדעתו, תפיסת הענן היא מודל רציונאלי, לפיו אתה משלם לפי צריכתך. לדבריו, יש היום מגמה של חזרה לריכוזיות, בניגוד לנהירה אחר הביזורית, כי הרצון הוא לחסוך עלויות – לתת מענה אחד לשורה ארוכה של דרישות, ולהעמיד מכונות שיודעות לדבר האחת עם השניה. זו גם הסיבה לכך שדטה-סנטרים עוברים לענן – כי מדובר במערכות שצריכות לספק שירות 24×7. הרי לא הגיוני שיעמידו אנשים שיחפשו תקלות כל היום, אמר זודיק וקבע כי חייבת להיות אוטמציה.

בשל הגידול העצום במידע, צופה זודיק, נראה יותר ויותר ריכוזיות של מכונות, אולם המודל יהיה Peer To Peer. כך, הוא מעריך, שכל מכונה תעביר ידע מסוים לשניה, ייווצר סוג של שיתוף ובסופו של דבר נקבל מערכות שמזכירות מאוד את שיטת העבודה הבסיסית של רשת האינטרנט.

דובר אחר במסלול היה נתי שלום, מנכ"ל ג'יגה-ספייסס – חברה פרטית מקבוצת פורמולה ויז'ן, המתמחה בפיתוח תשתיות גריד למערכות מידע הדורשות עיבוד נתונים מהיר ובזמן אמת. שלום התעכב בהרצאתו על החשיבות בגמישות שיש לצרכן שירותי ענן, והיכולת שלא להתחייב לספק אחד.

את המסלול חתם פאנל מנמ"רים בהנחיית שלום, ולקחו בו חלק בועז ירדני – מנמ"ר ECI, רן הרפז – מנמ"ר סלקום ויובל צעירי – מנמ"ר אמדוקס (Amdocs). השלושה סיפרו על ההכנות של ארגוניהם למעבר לענן, והמסקנות לא היו מפתיעות: ארגונים מסתכלים על SaaS בעניין רב, על מעבר לענן מלא ברמת שירותי IT – עדיין לא.

השורה התחתונה: הענן, לפחות בתצורת SaaS, כבר פה. הוא מבטא את הצורך של המשתמשים להחזיר את השליטה על הוצאות ה-IT לידיהם, וגם מנבא ש-"האח הגדול" של ה-SaaS, קרי הענן התשתיתי, יחדור לארגונים במהירות.

אירועים קרובים