מגמות חדשות, שחקנים ותיקים

הסקר השנתי של ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, מצביע על מגמת ההצטרכנות שמאפיינת את שוק ה-IT ומספק מספר תובנות באשר לשינויים הרבים שצפוי הענף לעבור בעתיד ● אלא שלתחזית הזו יש גם צד אחר שחשוב לשים לב אליו: החברות שצריכות להתמודד עם השינויים הללו, הן החברות ששייכות ל-"עולם הישן" האם אותן חברות שירותים אכן מסוגלות להשתנות? ● האם יש מקום בשוק הישראלי לחברות נישה? ● מציאות מודל 2012

אחת התובנות המרכזיות שעלו מהסקר השנתי של ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, היא ש-2012 תהיה שנה שבה תבוא ליד ביטוי מגמה מעניינת: המיחשוב הקלאסי – עם תחומים כמו דואר אלקטרוני ארגוני, דטה-סנטר, בסיסי נתונים ועוד, יפנה לאט-לאט את מקומו לטובת טרנדים חדשים ומדוברים, כמו ניידות, CRM חברתי, המעבר לענן ו-Big Data.

כלו אלו ישתלבו במגמה רחבה יותר שקשורה רבות להתנהגות לקוחות ה-IT: מגמת ההצטרכנות. זה לא אומר שהתחומים האלו ייעלמו, זה רק אומר שנקבל אותם באותו האופן שאנו מקבלים חשמל, מים ודלק – לפי דרישה. אל מגרש המשחקים הזה יעלו שחקנים חדשים, שייצגו אתגרים שה-IT לא התמודד איתם עד היום. למנמ"ר המסורתי שכולנו מכירים יש כעת קליינטים חדשים, שמכתיבים חוקים חדשים בעולם העסקי, הפועל בעיקר ב-ווב.

מגמת ההצטרכנות באה לידי ביטוי בכך שהלקוח מביא את המחשב שלו מהבית, כאשר במקרה הזה המחשב הוא הטלפון החכם או הטאבלט. ארגונים שנתח רציני מהמכירות שלהם מתבצע באמצעות האינטרנט, יצטרכו להתיידד עם עולמות חדשים, כמו תשלומים באמצעות הסלולר, או שירותים מבוססי מיקום. בסך הכל, אומר ד"ר שוורצקוף, המידע תופס את מקומו ליד כסא הנהג וצרכן המידע הוא זה שיקבע את הקצב במשחק הגדול הזה ששמו IT.

אלא שלתחזית הזו יש גם צד אחר שחשוב לשים לב אליו. החברות שצריכות להתמודד עם השינויים הללו, הן החברות ששייכות ל-"עולם הישן". מדובר ב-10-15 חברות שבאופן קבוע מאיישות את הטבלה השנתית של ג'ימי שוורצקוף, עם שינויים די מינוריים. השחקניות הבולטות הן עדיין חברות האינטגרציה והחברות הבינלאומיות הגדולות, הפועלות בישראל מזה שנים. חברות אלו, שבאופיין מורכבות מהיקף גדול של אנשים, פעילות ומשאבים, תצטרכנה להתמודד עם תופעה שמוכרת לכל מי ששט אי פעם בים: שינוי בלתי צפוי בזרימת המים, שגורם לסערה וטלטלה. כל אחת מהחברות האלו, המשולה לאוניית משא כבדה, צריכה כעת לשנות את כיוון נסיעתה באופן חד ובמהירות – מבלי להתרסק ולרסק את כל מה שיש לה.

אם תרצו, זוהי המציאות של שוק ה-IT הישראלי נכון לשנת 2012: שחקנים ותיקים המספקים פתרונות מיחשוב לשוק יציב למדי, שגם גדל פחות או יותר בהתאם לקצב התל"ג, ומדבר כמעט עם כל מגזר במשק. אבל המגזרים האלו הולכים ומשתנים והם אלו שמכתיבים כעת את הדרישות ואת הנושאים שבהם החברות הגדולות תטפלנה. האם אותן חברות שירותים אכן מסוגלות להשתנות? האם יש מקום בשוק הישראלי לחברות נישה?

אפשר גם להרחיק לכת עם הדמיון, ולשאול (באופן רטורי כרגע), האם יתכן מצב שבו יקומו חברות נוסח מטריקס, נס טכנולוגיות, מלם-תים ודומותיהן, שתהיינה מבוססות על המגמות החדשות שמאפיינות את ענף ה-IT? או שמא אותן חברות תמשכנה לשרוד, כאשר חלקן יתאימו את עצמן לכללים החדשים ואחרות תתמזגנה?

אגב מיזוגים ורכישות, ערב הכנס השנתי של STKI ידע הענף מספר רכישות, כאשר הבולטות שבהן היא רכישת NDS על ידי סיסקו (Cisco) ורכישת גלאסהאוס (Glasshouse) ישראל על ידי טלדור. למרות השוני שבין שתי העסקאות, אין ספק שהעיתוי אינו מקרי. שוק ה-IT הישראלי אינו צועד רק לשינוי במודל העבודה וההפצה של השירותים שלו, אלא צועד בצעדי ענק לעבר שינויים באופי השחקנים ובזהותם. על בסיס זה, ניתן לומר, כי 2012 תהיה שנה מעניינת – וזה עוד לפני שאמרנו מילה על הנושא הכי מדובר באחרונה: הסייבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים