השבוע שהיה

השבוע החולף עמד בסימן השנה האזרחית החדשה, שאמנם החלה עם הצעתה של אפל לרכישת Waze תמורת חצי מיליארד דולרים, אך מעלה בעיקר תהיות בנוגע לפעילות ה-IT ● ראשי איגוד תעשיות האלקטרוניקה והמסחר מזהירים: האגדה ושמה הקטר של ההיי-טק כבר לא תהיה בתוך עשור, והפתרונות לכך ייאמרו בכנס שייערך בשבוע הבא ● וגם: הפורום הישראלי לממשל פתוח יצא לדרך

שנת 2012 הסתיימה לה באמצע השבוע החולף, ולאחר לילה של חגיגות ברחבי העולם, כולל בישראל, קיבלנו את פני השנה האזרחית החדשה. פתחנו את השנה עם כמה תחזיות של מנכ"לי היי-טק שהודו, כי השנה הבאה כוללת לא מעט סימני שאלה, שלא קשורים דווקא לתחום הטכנולוגי. עם זאת, מרבית המנכ"לים אופטימיים ואומרים שנצליח לעבור את 2013 בשלום, לפחות באשר לתחום פרויקטי ה-IT בשוק הארגוני. ייתכן שיהיו גם התאמות ואולי גם פיטורי התייעלות במידת הצורך – אבל הפעילות הענפה תמשיך להתקיים. רוב הדוברים נקבו בטכנולוגיות החמות שתהיינה על סדר היום של המנמ"ר – מובייל, ענן, BI אנליטי ורשתות חברתיות. בנושא הענן, השוק הארגוני הגדול, השחקנים עדיין יושבים על הגדר, אבל כל הספקים והעוסקים בתחום ממשיכים להיות אופטימיים. ד"ר ג'ימי שוורצקופף, מנכ"ל STKI שסוקר את שוק ה-IT יותר מ-20 שנים, צופה ירידה של עד 5% בהיקף הפעילות בשוק לעומת שנים קודמות. אם אכן התחזית הזו תתממש, אפשר לומר שנוכל לחיות עם זה.

שנת 2012 הייתה שנה של אקזיטים מבורכים, כך על פי סיכומים שונים. יחד עם רכישתה של NDS על ידי סיסקו (Cisco), הגיע סכום האקזיטים לכ-9 מיליארד דולרים. גם שנת 2013 עשויה להיות שופעת עסקאות מסוג זה, לפחות על פי הידיעה שסוגרת את השבוע – הצעתה אפל (Apple) לרכוש את Waze תמורת חצי מיליארד דולרים. אין ספק שזו הצעה נאה, מהסוג שיכול לגרום לסומק בלחיים אצל לא מעט אנשי היי-טק ומצדיקה את הכינוי שדבק בישראל, אומת הסטארט-אפים (Start-Up Nation). בימים אפורים אלו, גם זה משהו.

אלא שיש כאלו, שלא ממש שמחים מהפסטיבל סביב האקזיטים. הם מפרגנים, אבל חוששים מאוד שזה קצת מבלבל את היוצרות, מעין סוג של ריאליטי שמפספס את המטרה האמיתית. הספקנים הם דווקא ראשי איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, שמתכנסים בשבוע הבא לכנס השנתי הגדול. המסר המרכזי אותו הם יבקשו להעביר לציבור ולממשלה הוא, כי אקזיטים זה טוב, אבל הם לא תורמים מאומה לצמיחה של תעשיית האלקטרוניקה והיי-טק, שמייצאת מדי שנה כ-25 מיליארד דולרים. זוהי תעשייה שמעסיקה 70 אלף אנשים באופן ישיר. היא היא הקטר של המשק, זה שמכניס דולרים, יותר מכל יצואן אחר. ממשלות ישראל לדורותיהן, למעט בודדות, יצאו מתוך הנחה שההיי-טק מסודר ולא צריך לעזור לו. אורות הזרקורים, שנמצאים בכל פעם שחברה ישראלית מוכרת את עצמה ומעשירה את חשבונות הבנק של כמה משקיעים, מסנוורים גם את מקבלי ההחלטות. הם נרדמו בשמירה. נוצר מצב שבו יותר מדי תעשיינים, בהם אלישע ינאי – יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ולשעבר מנכ"ל מוטורולה (Motorola) ישראל, סבורים כי האגדה ושמה הקטר של ההיי-טק כבר לא תהיה בתוך עשור. חצי הכוס המלאה היא שעדיין אפשר לפעול; אפשר לעשות שינוי ולהציל את הענף. כדי לשמוע איך לעשות זאת תצטרכו להגיע לכנס המדובר.

השבוע הוכח שוב הפתגם היפה "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים". כך, התכנס אתמול (ד') הפורום הישראלי לממשל פתוח, שמורכב משורה ארוכה של אנשי אקדמיה, תקשורת, מומחים וכמובן מנהלי משרדי ממשלה. המטרה היא להניע ולהציע לממשלה רעיונות מעשיים, כך שתתוגבר פתיחות הממשלה כלפי הציבור. הפורום הוקם על פי החלטת ממשלה, שהתקבלה בספטמבר האחרון, והוא יתכנס פעמיים בשנה. את הפורום יזם בזמנו השר מיכאל (מיקי) איתן, שהיה מופקד בארבע השנים האחרונות על שיפור השירות לאזרח ועל ממשלה פתוחה. על פי החלטת הממשלה, איתן הוא זה שצריך לעמוד בראש הפורום. אולם למרבה האירוניה, בפעם הבאה שהפורום יתכנס איתן לא יהיה כבר שר, לאחר שלא נבחר לכנסת ברשימת הליכוד. מי ימלא את מקומו? זו שאלה שאין לה תשובה כרגע. נכון לעכשיו ממלאת את מקומו כרמלה אבנר, ראש מטה התיקשוב הממשלתי. יש לקוות שהיעדר יו"ר קבוע לא יפגע בעבודת הפורום החשוב הזה.

בשבוע הבא יש לנו עוד שתי ועידות חשובות. האחת זו הוועידה המרכזית למיחשוב מוניציפאלי, הנערכת בשיתוף עם איגוד מנהלי המיחשוב בשלטון המקומי. בווועידה זו תופיע כרמל אבנר מטעם הממשלה. היא תתבקש, בין היתר, לספר למנמ"רים כיצד הממשלה עוזרת לרשויות המקומיות. הוועידה השניה היא ועידת תשתיות, שתציף שוב את החשיבות של תשתיות המיחשוב בארגונים. זאת, בהובלתו של אהרון שאבי, סמנכ"ל מתודה, שסייע לנו בארגון התכנים של כנס חיוני זה. שני הכנסים מתקיימים באכסניה הנאה של מרכז הכנסים אווניו, ואם לא נרשמתם עדיין לאחד מהכנסים או לשניהם, זה הזמן לעשות זאת. שבוע טוב ושקט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים