השבוע שהיה

השבוע העבודה החולף כלל שלושה כנסים מרכזיים: כנס מובייל, כנס SME והכנס השנתי למנמ"רי הרשויות המקומיות ● בנוסף, נערך השבוע הכנס השנתי של ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, שדירג כהרגלו את כל ספקיות ה-IT ● ואיך אפשר בלי סייבר?

השבוע האחרון עמד בסימן שלושה כנסים חשובים שעסקו בנושאים החמים שעומדים על סדר היום של ענף ה-ICT. בתחילת השבוע (א') התקבצו מאות מפתחים, מיישמים ומנהלי מערכות מידע בארגונים, כדי להתעדכן בנושא החם של מובייל. פעם נוספת הוכח, כי הטלפון החכם כבר אינו רק ממשק לתקשורת בין שני אנשים, אלא פלטפורמה מיחשובית שיכולותיה אינן נופלות מכל מחשב אישי אחר. משתתפי האירוע הבינו, כי כשזה מגיע לסביבת העבודה הארגונית בתחום ה-IT, הביטוי "כללי המשחק השתנו" אינו קלישאה, אלא מציאות חדשה שהמנמ"ר צריך לדעת להתמודד עמה. וזה לא הכל: על המנמ"רים להפנים שעידן המובייל מכניס לארגון שורה של רכיבים חדשים, ומתוקף תפקידם ואחריותם לנהל זאת.

בהמשך השבוע נערך כנס נוסף, למגזר ה-SME, אשר מונה 450 אלף עסקים קטנים ובינוניים. מדובר במגזר שהנוכחות שלו בענף ה-ICT אינה תואמת את גודלו והיקפו. זאת, למרות שהטכנולוגיה היא כלי עזר הכרחי בעסקים מסוג אלה. אבל הבעיה אינה רק אצל בעלי העסקים שלא מבינים את הצרכים שלהם בתחום ה-ICT. בכנס למדנו, כי חובת ההוכחה היא דווקא על הספקים ומוכרי הטכנולוגיות – וזו בדיוק הבעיה, שכן הם מגיעים למנהלי עסקים קטנים ובינוניים, ומתחילים לדקלם בפניהם על שבחי התוכנה והחומרה שהם משווקים. הם רק שוכחים דבר אחד: זה לא מעניין את בעל העסק. הוא, מצידו, מעוניין לדעת תשובה פשטנית, מוכחת וברורה: איפה הכסף? אגב, בכנס הזה למדנו שיש כסף, והרבה, גם במקומות כמו הממשלה וברשות לעסקים קטנים. הם לא מנצלים את זה, וזו עוד סיבה לקיום כנסים רבים יותר בתחום ה-SME.

במקביל, בים המלח, התכנסו שוב מנמ"רי הרשויות המקומיות בראשותו של ד"ר עדי קפליוק, לכנס השנתי שלהם. מעבר למצגות המעניינות של המנמ"רים, הופיעה בכנס גם ראש עיריית ערד, טלי פלוסקוב. לדבריה, לא כל ראשי הערים מבינים בטכנולוגיה, ויש להניח שנקטה בלשון עדינה מפאת המקום והאנשים שישבו שם. כשם שהמנמ"ר צריך לדבר עם הלקוחות הפנימיים שלו בשפה שלהם, כך עליו לוודא שראש העיר שלו מבין על מה הוא מדבר, ולא חי עדיין בעידן שהמחשב הוא סוג של עציץ שאפשר לקשט בו את החדר. ברמה הפוליטית, היו"ר קפליוק ניסה שוב לפתוח דף חדש עם הממשלה. הוא בירך את כרמלה אבנר, מנמ"רית הממשלה החדשה, והביע תקווה שבמסגרת תפקידה היא תצליח לגשר סוף-סוף בין הממשלה לרשויות. לטובת האזרח, כמובן.

בנוסף, השבוע התקיים הכנס השנתי של ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI. שיאו של האירוע היה בהצגת טבלת החברות המובילות בענף בסדר עולה. לא ראינו הרבה שינויים, אבל ערב פרסום הטבלה כבר נערכו שינויים מבניים בכמה חברות. כך, למשל, טלדור הוסיפה לקבוצה שלה את גלאסהאוס (Glasshouse) הישראלית. בראש החברה הנרכשת עומד יואל יסקרביץ', שהגיע לשם לפני שנתיים מטלדור. המחיר ששולם, שנאמד בכ-6 מיליון שקלים, נתפס על ידי המתחרים והמתמודדים האחרים שרצו את גלאסהאוס כמחיר יקר. עכשיו יצטרכו מנהלי טלדור להוכיח שהמקטרגים טועים.

שמחנו לקרוא השבוע גם שהמדען הראשי לא תורם לחגיגת הריכוזיות במשק, שכן המענקים שהוא נותן הולכים ברובם לתעשייה. במילים אחרות, לחברות שזקוקות לו, ולא לקבוצות של טייקונים. המדען השתתף בדיון של ועדת המדע, בעקבות הצעת חוק דחופה של ח"כ ענת וילק. היא נבהלה מסקר של מכון ירושלים לשווקים, אשר רמז על אפשרות שכזו, ומיהרה לכנס את הוועדה. בדיעבד הסתבר שהיא טעתה, ואנחנו הרווחנו. ההיי-טק מחוץ לסערת הטייקונים.

ולא פסחנו השבוע גם על הסייבר. תת אלוף (מיל') יאיר כהן, מנכ"ל אלביט מערכות, בישר לנו, כי בישראל יש עשייה בנושא הסייבר – אבל לא מספיק. כזכור, כהן היה מועמד לנהל את המטה הקיברנטי בתחום הסייבר שהקים ראש הממשלה נתניהו, אבל החליט לוותר. אך למרבה הצער, הוא צודק, ואת המחיר של אי העשייה נשלם כולנו.

שבוע טוב.

אירועים קרובים