למען החטופים: על ההיי-טק להצטרף לשביתה הכללית במשק

כשמדובר בנושא כל כך חשוב כמו החזרת החטופים, לא ייתכן שהמשק ישבות והקטר של המשק, שמוביל במאבקים חברתיים וציבוריים, לא ייטול בה חלק ● קריאה לבכירי ומנהלי הענף

מן הראוי שההיי-טק יביע הזדהות מלאה עם המאבק להשבת החטופים.

לפני שעה קלה, נכון למועד כתיבת שורות אלה, הכריז יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, על שביתה כללית במשק, ליום אחד, מחר (ב') – היום שבו יתקיימו הלוויות של ששת החטופים שהחמאס רצח בשבי וצה"ל גילה את גופותיהם בסוף השבוע. שירותים שונים במשק ישבתו כליל מפעילות, בהם נתב"ג. כמו כן, ארגונים שונים הודיעו במהלך היום על הצטרפות לשביתה, בהם רשויות מקומיות, חברות מסחריות ומוסדות תרבות, ששובתים גם הערב.

פורום העסקים של ישראל, שכולל כ-200 חברות, ומטה ההיי-טק יתכנסו הערב לדיון חירום, על מנת להחליט על צעדיהם הבאים. זאת, אחרי שמטה ההיי-טק קרא היום לעובדי הענף להשתתף בהפגנות שמתקיימות ברחבי הארץ. מטור זה יוצאת הקריאה לגופים הללו להצטרף לשביתה מחר. לא ייתכן שביום שבו המשק שובת, למען מטרה קדושה כמו החזרת החטופים, הקטר של המשק ימשיך לפעול.

ההיי-טק הישראלי מוביל בשנים האחרונות מחאות וסוגיות חברתיות. לכן, חשוב שהוא יראה בבירור את התמיכה שלו בסוגיה כל כך חשובה כמו חיי אדם

אירועי סוף השבוע מוכיחים שהממשלה זנחה את החטופים. שראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא רוצה עסקת חטופים, כי הוא יודע שאם הוא יגיע לעסקה – לא תהיה לו קואליציה. על הדרך, הוא ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', גורמים נזק לכלכלה, עם המשך המלחמה רוויית הדמים והזוועה, שנראה שאין לה תוחלת ומטרתה היא אחת: להשאיר אותם ואת הקואליציה הזאת בשלטון.

שביתה למען מטרה נעלה: הצלת חיי אדם.

שביתה למען מטרה נעלה: הצלת חיי אדם. צילום: ShutterStock

המצב של ההיי-טק טוב? לא לעולם חוסן

נתוני ההיי-טק מראים, לכאורה, על מצב טוב: ההשקעות בענף התאוששו מהשפל של השנה שעברה (ש-"הושג" במידה רבה הודות למהפכה המשפטית של אותה ממשלה), ועמדו במחצית הראשונה של השנה על 5.1 מיליארד דולר. אבל, אליה וקוץ בה: 56% מהסכום הזה, שהם 2.8 מיליארד דולר, גויסו במגה סבבים (של 100 מיליון ומעלה כל אחד). לולא אותם גיוסי ענק היה הסכום עומד על 2.3 מיליארד דולר בלבד. מה גם שלא לעולם חוסן: אין כמעט מצב שהמצב הכלכלי הנוכחי לא ישפיע על ההיי-טק. העדר תקציב מסתמן באופק (בעוד שבדרך כלל בשלב זה של השנה, חוק תקציב המדינה כבר מובא לקריאה ראשונה בכנסת, השנה עוד לא החלו הדיונים עליו), תפיחת הגירעון, השארת הריבית ברמה גבוהה, לעומת התחלת הורדתה בעולם, ועלייה באינפלציה – כל אלה עלולים להשפיע על הענף לרעה.

אבל זה לא רק כלכלה: ההיי-טק הישראלי מוביל בשנים האחרונות מחאות וסוגיות חברתיות, ודוגמה מצוינת לכך היא ההשתתפות הערה של חברות, בכירים ועובדים רבים בענף במחאה נגד המהפכה המשפטית. דוגמה מצוינת נוספת היא ההתגייסות של הענף למען המפונים והחיילים בתחילת המלחמה. יש עוד דוגמאות לתמיכה חוצת חברות וארגונים בענף בסוגיות חברתיות, דוגמת זכויות להט"ב. לכן, חשוב שההיי-טק יראה בבירור את התמיכה שלו בסוגיה כל כך חשובה כמו חיי אדם. יבהיר לכל מי שירצה לראות שהוא תומך בצורה בלתי משתמעת לשני פנים בהחזרת החטופים, ובאמצעי היחיד שמאפשר חזרה של כמה שיותר מהם – עסקה.

חברות היי-טק רבות נוטלות חלק בסיוע למאמץ המלחמתי של ישראל, וגם למאמץ החברתי. עסקה להחזרת החטופים היא מטרה חברתית, וגם מוסרית, ראשונה במעלה. מן הראוי שגם ההיי-טק יראה היטב את תמיכתו בה – בדמות הצטרפות לשביתה.

תגובות

(15)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל

    מי שמך לאיש לשפוך כאן טינופת פוליטית? בושה וחרפה. לא תשאירו בארץ אבן אחת נקייה מאג'נדה?

  2. אני

    חשבתי שזה אמור להיות עיתון הייטק מקצועי ולא צהובון שמאל זול . השמצות חסרות ביסוס על נתניהו וסמוטריץ , ועוד קשקושים פולטיים. ה"ההיטק הישראלי" מורכב מאנשים רבים , עם דעות שונות. אין שום סיבה שה"ההייטק הישראלי" יביע דעה פוליטית, כיון שאין לו כזו, כמו שאין סיבה שיביע תמיכה במאבק הלהט"ב בשעה שישנם הרבה מעובדיו (ואולי רובם) שמתנגדים ללהט"ב. ההחטק הישראלי הוא אוסף של אנשים שהמכנה המשותף היחיד שלהם הוא שהם עובדים בחברות מתחום מסויים. אין לאף אחד זכות לדבר בשמם ובודאי לא לגרום לנזק בשמם

    1. דרור

      אנשי ה"בכל מחיר" יודעים טוב מאוד איפה הכסף ולאיזה צד ללקק.

  3. אופיר

    עדיף שתתמקד במה שאתה מבין בו: כלום.

  4. Tbh

    די כבר, משחקים לידיים של האויב. רוצים עסקה שתכלול נסיגה מעזה? אין בעיה, לכו תגורו בעוטף וכשיהיה ה-7 באוקטובר הבא, אתם תהיו בחזית קו ההגנה. עסקה בכל מחיר? יאללה.

  5. מישהו

    הלוואי וזה לא היה פולטי אבל ברור שזה כן בדיוק כמו שהיה לפני המלחמה

  6. חיים

    אג'נדה פוליטית. ישבתם בקבינט וניתחתם נתונים?? על סמך מה אתה קובעים כי חובה לצאת? תעזבו אותנו בשקט, ותנו לנו להתפרנס מהיכולות והידע שלנו.

  7. אלון

    השביתה היא פרס לסינואר וסיכון חמור לחטופים.

    1. זרובבל

      שביתות והפגנות זה פול גז בניוטרל. סינואר לא ישיב אף חטוף חי לעולם. אם נגיד הייתם מפגינים לחיסול מוחלט של חמאס וסינוואר, אז אולי היה אימפקט למעשה. ואז סינוואר היה מפחד ומתחיל לשחרר חטופים.

  8. יודה

    "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא רוצה עסקת חטופים...הוא ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', גורמים נזק לכלכלה, עם המשך המלחמה רוויית הדמים והזוועה...שאין לה תוחלת". שוב "המשך המלחמה רוויית הדמים והזוועה". מי בדיוק לשיטתך מבצע את הזוועות? מדינת ישראל? באמת? אין למחלמה תוחלת? באמת? ואתה מבקש מכל המגזר לשתף פעולה עם הדעות שלך. סבבה.

  9. אליעזר

    על ההי טק הישראלי להישאר מחוץ למעגל הפוליטי, בעיקר ככזה שדוחף בכח כניעה לאוייבים, והמשך רצח יהודים. כולנו משתוקקים לראות את החטופים בחיים בחזרה אלינו, אך עם אוייב לא מדברים, יורים ומכניעים. עסקה תביא לשחרור מחבלים. שחרור מחבלים תביא לעוד ימי אסון כמו ה07/10. ימים כאלו יביאו לעוד חטופים חלילה. חושב שאתר אנשים ומחשבים צריך להמשיך להתעסק בהיי טק, מה שהוא מבין, ולא מאסטרטגיית מלחמה, מה שהוא לא מבין בגרוש. אסור להיכנע לטרור של המאל הקיצוני שמכתיב לנו את החיים כבר כמעט 80 שנ

  10. אתם תשלמו לנו ?

    אתם מנצלים את הפלטפורמה שלכם לצד פוליטי ?

  11. קובי

    סינואר מוסר את תודתו, שואל לאן לשלוח לכם את הפרחים?

  12. יניב תתבייש לך!!

    מה אתה מקדם את האג'נדות הפולטיות שלך פה?? השביתה לא תעזור לחטופים היא רק תזיק להם. חבורה של חולי נפש שלא יודעים לעשות 1+1

  13. איש אחד

    איך פגיעה עצמית בתעשיית ההיטק תועיל לחטופים?

אירועים קרובים