"צעד קטן לאדם – צעד גדול (אבל מאוד גדול) לאנושות"

רשמים מועידת הניהול של ה.מ.י.ל 2012

1957, ג'ון קנדי – לימים נשיא ארצות הברית, מכריז שבתוך עשר שנים, תנחית ארצות הברית אדם על הירח (המטוס הגדול ביותר באותה עת היה בואינג 707). 20 ביולי 1969, ארצות הברית מנחיתה אנשים על הירח.

את הרצאתו על הזדמנויות טכנולוגיות מרחיקות לכת, שניתנה בכנס הניהול האחרון של המי"ל, פתח יהונתן אדירי בשאלה: "כיצד ידע הנשיא קנדי שעד סוף שנות השישים, תנחית ארה"ב אדם על הירח?". לדברי אדירי, הנשיא התבסס על דו"ח מחקר של וורנר ואן-בראון, מראשי תכנית החלל האמריקנית, שכתב בשנת 1957, כי "בהתחשב בצמיחה האקספוננציאלית של התעופה והבליסטיקה בעשרות השנים האחרונות, ארה"ב יכולה להנחית אדם על הירח עד 1970". בהמלצת חיל האוויר האמריקני, אימץ הנשיא את מסקנות הדו"ח, והכריז על התכנית הדמיונית. 30 מיליארד דולרים ו-12 שנים לאחר מכן, רשות החלל האמריקנית עמדה במשימה.

יהונתן אדירי היה יועצו הבכיר של נשיא המדינה, שמעון פרס, לנושאי חדשנות ופיתוח טכנולוגי. כיום הוא משמש כנשיא המחזור המייסד של אוניברסיטת סינגולריטי (Singularity) מייסודן של גוגל (Google) ונאס"א (NASA), העוסקת בעתידנות ובחדשנות טכנולוגית. הרצאתו התמקדה בהזדמנויות עסקיות חדשות הנובעות מהתפתחות תזזיתית של הטכנולוגיה ובמקביל, ירידות המחירים ש-"מורידות את הטכנולוגיה לרחוב".

"מכשיר הסמארטפון שבכיסנו מציע יכולת מיחשוב שהיתה בידי נאס"א בשנת 1969, ערב שיגור האדם לירח", אומר אדירי ומוסיף: "הטכנולוגיה הזו מאפשרת להפוך משאבים 'טיפשים' לעסקים מכניסים". כדוגמה, מביא אדירי את חברת GetAround, שהיה שותף להקמתה. החברה מאפשרת לבעלי רכבים בארה"ב להשכיר את רכבם כאשר הוא אינו בשימוש (כ-90% מהזמן). חרף כל הביקורות הקטלניות שספג לקראת הקמת החברה, היא משכירה כיום כ-10,000 כלי רכב בשלושה ערים בלבד. 60,000 שעות השכרה בחודש מניבות רווחים נאים לחברה, והחזר יפה של הוצאות אחזקת הרכב למשכירים.

בהמשך, סיפר אדירי על החללית של אילן מאסט מחברת Space X, שהגיעה לחלל ב-20% מהעלות של נאס"א (בחודש שעבר ביצעה החללית, שנבנתה על ידי חברת הסטארט-אפ, עגינה מוצלחת בתחנת החלל הבינלאומית). זאת, לאחר שמכר מאסט בשנת 2002 את PayPal לענקית האינטרנט אי-ביי (eBay) והחליט לנצל את סכום הכסף שקיבל לפרויקט נועז זה.

לקינוח, תיאר אדירי פריצת דרך טכנולוגית אדירה בתחום הרכב-ללא-נהג. "סטנלי", שפותח על ידי מדענים באוניברסיטת סטנפורד (Stanford) וזכה במקום הראשון בתחרות, היה עמוס כולו בציוד מיחשוב ובקושי השאיר מקום לנוסע בודד. לעומתו, הרכב-ללא-נהג של גוגל כבר מציע תא נוסעים מעוצב ואפילו תא מטען פנוי לציוד האישי.

כן, השנים עוברות מהר והטכנולוגיה מזנקת בקפיצות ענק. מעבר להרצאה המרתקת, ליצירתיים שבינינו, יש היום הזדמנויות ענקיות שלא היו פה קודם.

את הכנס פתח מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, שדיבר על החשיבות של טיפוח מוטיבציה גבוהה ודחף ליצירתיות וחדשנות בקרב העובדים. לדבריו, הם הנכס העיקרי של העסק בעידן של שינוי מתמיד. "אם אתם רוצים שהלקוחות שלכם יהיו הראשונים בתודעת הארגון, עליכם להציב את העובדים שלכם ראשונים יותר – לפניהם", אמר טום פיטרס – מהוגי הדעות המשפיעים ביותר על עולם הניהול המודרני.

דוברים נוספים באירוע היו פרופסור עידן שגב מהמחלקה לנוירוביולוגיה וחבר במרכז לחישוביות עצבית – שהסביר מדוע המוח האנושי כל כך יצירתי; גדעון עמיחי – אמן, סופר ואיש פרסום, שסיפר איך מקבלים תשובה חיובית אחרי אין ספור תשובות שליליות; אשכול נבו – סופר עטור שבחים ופרסים, שסיפר על מחסומי יצירה ודרכים שונות להתגבר עליהם; ד"ר ליאת בן דוד – מנכ"לית קרן וולף ומומחית לחינוך מדעי טכנולוגי, שדיברה על ההתפתחות הטכנולוגית אל מול ההתפתחות האנושית; ופרופסור גד יאיר – סוציולוג של התרבות הישראלית, שניסה לפצח את הדבש והעוקץ של "צופן הישראליות": היצירתיות הגואה, מול תרבות ה-"חפיף", וה-"יהיה בסדר", המובילות לאסונות.

יורם בר-סלע הוא יועץ שיווקי המתמחה בבניית מותגים ובחדשנות תעשייתית

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גידי

    ב 1957 קנדי לא היה נשיא ארה"ב....... הוא החל את כהומתו בינואר 1961

אירועים קרובים