יבמ נחקרת באוסטרליה על פרויקט יישום שתפח מכמה מיליוני דולרים – למיליארד

פרויקט שכר שביצעה יבמ עבור מדינת קווינסלנד שבאוסטרליה, החל להסתבך כאשר בדיקה של KPMG העלתה שהיקפו צמח מ-6.19 מיליון דולרים אוסטרליים - ל-400 מיליון ● אם לא די בכך, טוענים במדינה האוסטרלית, שהמערכת אפילו לא עובדת ● במקביל, נבדק החשד ש-יבמ זכתה במכרז להטמעת המערכת בזכות מידע פנים שהגיע לידה על ההצעות המתחרות ● הצד האפל של ה-IT

יבמ (IBM) מצויה במרכזה של חקירה, שנועדה לבדוק מדוע פרויקט להטמעת מערכת IT תפח ממיליוני דולרים אוסטרליים בודדים – למיליארד.

תחילת הפרשה בשנת 2007, אז החליטה מדינת קווינסלנד שבאוסטרליה, שקיים צורך בהסדרת שירותים משותפים, על מנת לייעל את התנהלותה ולהפחית עלויות. שירות משותף אחד, הוחלט, היה של מערכת שכר חדשה, שתשמש בחלקה את משרד הבריאות של המדינה.

יבמ זכתה במכרז לביצוע הפרויקט, תמורת תשלום ראשוני של 6.19 מיליון דולרים אוסטרליים, אולם עד שהמערכת הוטמעה בכללותה, צמחה עלות הפרויקט ל-37 מיליון דולרים. אז באה הקפיצה הגדולה: ביקורת שערכה KPMG ב-2012 העלתה, כי עלויות המערכת הגיעו ל-400 מיליון דולרים לכל הפחות.

אם לא די בכך, טוענים בקווינסלנד, המערכת אפילו לא עובדת. עם זאת, המדינה עדיין זקוקה למערכת שכר. בדיקה שערכו אנשיה העלתה, כי הטמעת מערכת מקבילה של סאפ (SAP) תעלה למשלם המיסים לא פחות מ-836 מיליון דולרים.

כאשר התחלפה ממשלת קווינסלנד השנה, קראה הממשלה החדשה לפתוח בחקירה בעניין. השימועים שהחלו השבוע הפכו למעניינים במיוחד, כאשר התגלה ש-יבמ ניצחה במכרז בזכות מידע שפנים שהגיע לידי אנשיה בדבר ההצעות המתחרות. כך, הדיונים חקרו האם טראנס ברנס – שהיה יועץ לממשלת קווינסלנד בתהליך הרכש, סיפק ליבמ מידע פנימי על הליכי המכרז והסכומים אותם כדאי להם להציע.

בשימועים עלה, כי לשתי חברות – אקסנצ'ר (Accenture) ו-Logica, היו התקשרויות עמוקות עם הסוכנות שחיפשה ובחנה את מערכת השכר. שתי החברות, מטבע הדברים, היו מתמודדות טבעיות למכרז. עם זאת, יעץ ברנס לנציגי הממשלה לערוך הדמיה של הרצת המערכת של יבמ, על מנת שיעמדו באופן מעמיק על טיבה.

ואם כל זאת לא חמור מספיק, אזי התגלה בהמשך, כי ברנס הוא עובד יבמ לשעבר, שעמד בראש פעילותה באחד ממחוזות דרום אפריקה. הוא גם מילא תפקידי ייעוץ רבים ברחבי העולם, ואף שכר פעם אחת את יבמ לעבודה בניו זילנד.

ברנס הכחיש כי קיים ניגוד עניינים כלשהו שהביא לשינוי החלטות שלו בעת הייעוץ על הפרויקט השנוי במחלוקת. הוא גם אמר במהלך הדיונים, כי אינו זוכר אם הציע הדמיה של הרצה של המערכת למתמודדים אחרים, או שרק נפגש עימם.

גורם נוסף שמסר את גרסתו בדיונים היה ג'יימס בלומפילד, מוביל המגזרים המסחרי והציבורי ב-IBM Global Services בקווינסלנד. בלומפילד הודה בהצהרתו, כי כמה עובדי יבמ שעבדו בתפקידים שונים בתוך ממשלת קווינסלנד, גילו על ההצעות המתחרות במכרז והעבירו את המידע על תהליך ההערכה אליו. עוד הצהיר בלומפילד, כי לדעתו ברנס נהג באופן אתי ביחסו ליבמ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים