האו"ם אישר: חופש האינטרנט הוא זכות; ישראל לא חתומה על ההחלטה

על ההחלטה חתמו 72 מדינות, לרבות הרשות הפלסטינית וסין ● גורם המקורב לנושא העריך בפני אנשים ומחשבים, כי העובדה שישראל אינה חתומה על ההחלטה של מועצת זכויות האדם של האו"ם, נובעת מטעות וחוסר שימת לב בלבד, שנעשתה בשגגה וכי אין המדובר במימוש של מדיניות כלשהי

מועצת זכויות האדם של האו"ם קיבלה "החלטה בלתי מחייבת", אשר מאשרת כי זכויות מקוונות צריכות להיות זהות לאלה של העולם הפיסי. על ההחלטה חתמו 72 מדינות, ביניהן ארצות הברית, בריטניה, רבות מארצות אירופה ודרום אמריקה, אוסטרליה וכן מרוקו, קטאר, טוניסיה, מצרים, לוב והרשות הפלסטינית. עם זאת, ישראל לא חתומה על ההחלטה.

גורם המקורב לנושא העריך בפני אנשים ומחשבים, כי העובדה שישראל אינה חתומה על ההחלטה של מועצת זכויות האדם של האו"ם, נובעת מטעות וחוסר שימת לב בלבד, שנעשתה בשגגה וכי אין המדובר במימוש של מדיניות כלשהי. כך, ציין אותו גורם, ישראל עדיין לא הצטרפה לאמנה הבינלאומית לפשעי מחשב – אמנת בודפשט משנת 2001. לו הייתה מצטרפת ישראל לאמנה זו, אמר, הייתה המשטרה יכולה לקבל סיוע מכוחות משטרה אחרים בעולם בפענוח הפשעים הקיברנטיים הללו, שרובם בינלאומיים.

ההחלטה שאושרה באו"ם קובעת, כי "את אותן הזכויות שיש לאנשים בעולם הפיסי, יש לממש גם בעולם המקוון. נדרש להגן במיוחד על חופש הביטוי באינטרנט – שהוא ישים ללא קשר לגבולות ובאמצעות כל מדיום אינטרנטי בו בחר האדם". ההחלטה גם קוראת למדינות לקדם ולאפשר גישה לאינטרנט, וכן לשקול מהי הדרך הטובה ביותר להגן על זכויות האדם, כגון חופש הביטוי, באופן מקוון.

אפילו סין, אשר ללא ספק היא המדינה מצנזרת הרשת הגדולה ביותר, חתמה על ההחלטה. בשל טבעה הבלתי מחייב של ההחלטה, משקיפים באו"ם העריכו, כי סין לא תצטרך לבצע שינויים במדיניות הצנזורה שלה ברשת.

קן רוט, מנכ"ל הארגון לשמירה על זכויות האדם, אמר לניו-יורק טיימס (The New York Times) כי החלטות הנושאות את הכותרת "בלתי מחייבת", כגון זו, נועדו בדרך כלל לבייש בפומבי את המדינות שאינן מקיימות את ההחלטות.

מהו בדיוק חופש הביטוי, הוא נושא הפתוח לפרשנות. כך, בבריטניה אולצו באחרונה כמה ספקיות אינטרנט (ISP) לחסום ללקוחותיהן את הגישה לאתר Pirate Bay. ממשלת אוסטרליה גנזה באחרונה תוכניות שהיו לה לסינון תכנים ברשת.

לא התקבלה תגובת משרד החוץ לידיעה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילנה כהן.

    היי, איך יכול להיות שמשרד החוץ שצריך להיות רגיש לדרישות הועדה לזכויות האדם של האו"ם לא חתמה על ההחלטה הקובעת כי זכויות מקוונות צריכות להיות זהות לאלה של העולם הפיסי.? מומלץ להעביר את הנושא לשר התקשרת ו/או לשר מיכאל איתן מחלוצי האינטרנט בכנסת ובמימשל, כך שישראל תוכל להכלל באמנה בסיסית זו עליה חתו 72 מדינות , אפילו מדינות ערב והרשות הפלסתינית.

אירועים קרובים