אלקה ניר, ELeaDIN: "על הממשלה הבאה לעודד השקעות בחברות מכשור רפואי"

עידוד ההשקעות בסטארט-אפים בתחום המכשור הרפואי צריכה לבוא כחלק מעידוד ממשלתי להשקעות בסטארט-אפים בכלל – אמרה ניר, מנכ"לית החברה ● היא הוסיפה שאחת הבעיות של חברות צעירות בתחום המכשור הרפואי היא שהן רוצות כסף, אבל "רק מעט קרנות הון-סיכון גייסו כסף להשקעות חדשות" ● עם זאת, לדבריה, "האטרקטיביות להשקעות בסטארט-אפים עשויה לגדול בעקבות חוק האנג'לים, שנותן פטור ממס עליהן"

"הממשלה הבאה צריכה לעשות צעדים משמעותיים לעידוד השקעות בחברות הסטארט-אפ בתחומים השונים, ובכלל זה בתחום המכשור הרפואי. לצערי, אין ודאות שזה אכן יקרה", כך אמרה אלקה ניר, מנכ"לית חברת הייעוץ העסקי-ניהולי ELeadIN. עם זאת, לדבריה, "האטרקטיביות להשקעות בסטארט-אפים עשויה לגדול בעקבות חוק האנג'לים, שנותן פטור ממס על השקעות שכאלה".

ניר משמשת גם כיושבת ראש וחברה במועצות המנהלים של מספר חברות ציבוריות ופרטיות בארץ ובחו"ל ומסייעת להן בפיתוח עסקי, אסטרטגי ופיננסי. בנוסף עובדת ניר עם מספר קרנות משקיעים ומשמשת כחברת מועצת המנהלים של Israeli Advanced Technology Industries.

לדבריה, "הרבה מאוד חברות סטארט-אפ צעירות מחפשות מימון והמצב מאתגר, משום שרק מעט קרנות הון-סיכון גייסו כסף להשקעות חדשות. הבעיה חמורה בפרט בתחום המכשור הרפואי. בעוד שבתחומי ה-IT פועלים לא מעט מיקרו-קרנות ואנג'לים, בתחום המכשור הרפואי אפיק זה עדיין מוגבל. גם הקרנות שיש להן כסף מנסות להקטין את הסיכון שהן נוטלות ומעדיפות להשקיע בחברות בשלבים מתקדמים יותר, דוגמת שלב הניסויים הקליניים או התחלת המכירות. כתוצאה מכך נוצר חלל מימוני לא קטן של חברות בשלבי Early Stage ובשלבי Seed, שמחפשות מימון ולא מצליחות למצוא אותו".

"ההוצאות של חברות מכשור רפואי הינן משמעותיות, בין השאר מאחר שצריך להשקיע בניסויים קליניים וברגולציה יקרה ומעכבת, שגורמים להבשלה מאוחרת שלהן", הוסיפה ניר. "השילוב של אתגר גדול, זמן ממושך וחוסר כסף לשלבים המוקדמים מקשה על החברות הללו".

ניר מוצאת פתרון חלקי לבעיה בחממות הטכנולוגיות. "רבות מהן מחפשות חברות בתחום המכשור הרפואי ומספקות מסגרת שתאפשר להגיע עד לניסויים הקליניים", אמרה. "אפשרות אחרת היא גיוסים מאנג'לים או ממיקרו-קרנות, שיוכלו להוביל את החברה לשלבים שעשויים לעניין גופי השקעה גדולים יותר או גופים אסטרטגיים. החברות חייבות להיות מאוד יעילות ולהצליח להשיג עם סכום קטן ערך משמעותי שיוכיח היתכנות – לא רק טכנולוגית אלא גם קלינית."

"חשוב לעמוד בקריטריונים שדורשות הקרנות ובפרט הוכחת היתכנות, שוק מספיק גדול, צורך ברור במוצר, צוות שרצוי שיהיו בו בעלי ניסיון וכמובן פטנטים משמעותיים שמעידים על ידע וחדשנות", ציינה. "חשוב גם לעשות שימוש מושכל בכסף, בפרט בשלבים הראשונים, תוך שמירה על מיקוד".

המלצה חמה נוספת של ניר לסטארט-אפים בתחום המכשור הרפואי היא "ליצור כבר בשלבים מוקדמים קשר עם שותפים אסטרטגיים פוטנציאליים – חברות גדולות שמחפשות רעיונות יצירתיים. רצוי לעשות זאת בשלבים מוקדמים כדי להימצא על הרדאר שלהם וכדי שכשתגיע השעה המתאימה להשקעה אסטרטגית, הם יכירו את החברה".

אלקה ניר תיקח חלק בפאנל בנושא "המנוף של תעשיית הציוד הרפואי לשיפור חיי האדם", שייערך במסגרת הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. הכנס יתקיים ב-17 בינואר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים