הממשל האמריקני ויצרנית ביטחונית פיתחו בחשאי תוכנה שחוזה פרופיל התנהגות של אזרחים

שמה של המערכת הוא RIOT, שמשמעותו מהומה, התפרעות ● תכונות המפתח שלה הן היכולת לאסוף כמויות עצומות של נתונים מהמדיה החברתית, לנפות, למפות ולנתח אותם, וליצור תמונת מצב על מיליוני אזרחים ● המערכת יכולה לדעת מיהו הגולש, מיהם חבריו ומהם המקומות בהם הוא מבקר בתדירות גבוהה ● כמו כן, היא אוספת ומנתחת תצלומים שהועלו על ידי הגולשים, שמכילים מידע על פרטי המצלם, תאריך ייצור התמונה ונתונים גיאוגרפיים

הממשל האמריקני והיצרנית הביטחונית ריית'און (Raytheon) פיתחו בחשאי תוכנה שכורה נתונים במדיה החברתית וחוזה פרופיל התנהגות של מיליוני אזרחים – כך חשפו הגרדיאן (Guardian) הבריטי והסידני מורנינג הראלד (Sydney Morning Herald) האוסטרלי.

שם המערכת הוא RIOT, ר"ת של Rapid Information Overlay Technology, בתרגום חופשי – טכנולוגיה לכיסוי מידע שוטף ומהיר. אלא שהמשמעות של ראשי התיבות היא מהומה, התפרעות.

תכונות המפתח של המערכת מבית ריית'און, יצרנית הציוד הצבאי החמישית בגודלה בעולם, הן היכולת לאסוף כמויות עצומות של נתונים מהמדיה החברתית, לנפות, למפות ולנתח אותם, וליצור תמונת מצב על מיליוני אזרחים. המערכת יכולה לדעת מיהו הגולש, מיהם חבריו ומהם המקומות בהם הוא מבקר בתדירות גבוהה. כמו כן, היא אוספת ומנתחת תצלומים שהועלו על ידי הגולשים למדיה החברתית, שמכילים מידע על פרטי המצלם, תאריך ייצור התמונה ונתונים גיאוגרפיים שונים.

ציניקנים ברשת כתבו ש-"ספקית ביטחונית מרושעת מאיימת וענקית פיתחה 'גוגל (Google) למרגלים', שהממשלה שלך אולי כבר קנתה. ה-FUD (ר"ת Fear, uncertainty and doubt – פחד, אי־ודאות וספק) קיבל שדרוג שלילי".

על פי ריית'און, היא לא מכרה את התוכנה לגוף כלשהו – מדינה או ארגון ביון. החברה אישרה שהטכנולוגיה שפותחה היא חלק מפרויקט מו"פ מ-2010 ומהווה חלק ממערכת אבטחה לאומית "שיכולה לנתח טריליוני ישויות במרחב הווירטואלי".

"מידע שכזה ביד הממשל", צוין בגרדיאן, "משמעו ניטור מעקב ובקרה אחרי כל אחד ואחת מהאזרחים, כמו גם אחרי כולם יחדיו. מסתבר שזה משהו שהוא בגדר האפשרי".

אלא שמנגד, ציינו אנליסטים שיש לספקיות IT רבות, דוגמת יבמ (IBM) וסאס (SAS), כלים דומים, לניטור מקוון בזמן אמת ברשתות החברתיות. עוד הם הוסיפו שהמודל העסקי של גוגל, טוויטר (Twitter), פייסבוק (Facebook) וענקיות רשת נוספות בנוי על גילוי נתונים אודות האופן בו המשתמשים מבלים, על מה הם משוחחים ומה הם רוכשים, כך שאותן חברות יוכלו למכור את המידע הזה למפרסמים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים