STKI: שוק ה-IT בארץ יחווה השנה צמיחה שלילית של 0.87% והיקפו יעמוד על 6.57 מיליארד דולרים

תחום החומרה יצמח ב-2013 בשיעור זעום של 0.65%, תחום התוכנה יגדל ב-9.12% ותחום השירותים יקטן ב-5.16% ● מטריקס מדורגת גם השנה בראש רשימת חברות האינטגרציה ושירותי התוכנה ● HP ישראל ניצבת בראש טבלת חברות המיחשוב הכולל, זו השנה החמישית ברציפות ● ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI: "תקציבי IT בארגונים יירדו השנה, והמנמ"רים יתנהגו כבזמן מיתון ויפתחו מחדש חוזים מול ספקיות IT"

שוק המיחשוב הארגוני בישראל צפוי לחוות השנה צמיחה שלילית של 0.87% ולהגיע להיקף של 6.576 מיליארד דולרים – כך על פי התחזית השנתית של חברת המחקר והייעוץ STKI. התחזית הוצגה היום (ג') על ידי ד"ר ג'ימי שוורצקוף – מנכ"ל STKI, בכנס השנתי של החברה, שנערך במרכז הירדים, גני התערוכה בתל אביב. על פי הנתונים, ב-2012 ניכר גידול משמעותי לעומת הגידול השלילי של השנה. כך, היקף ההשקעות במיחשוב בישראל עמד בשנה החולפת על 6.634 מיליארד דולרים – עליה של 3.74% לעומת 2011.

הצמיחה השלילית, כך מעריכה חברת המחקר, תנבע מתמהיל של צמיחה וקיטון בפלחים השונים של ענף ה-IT. שיעור הצמיחה השלילית השנה, מציינים ב-STKI, בא לידי ביטוי בגדלים שונים בתחומי העיסוק של ענף ה-IT בישראל. כך, תחום החומרה צפוי לצמוח השנה בשיעור זעום של 0.65%, והיקפו יעמוד על 1.789 מיליארד דולרים. היקפו של תחום התוכנה, לעומתו, צפוי לעמוד על 1.385 מיליארד דולרים – גידול של 9.12%. תחום השירותים צפוי להגיע השנה להיקף של 3.402 מיליארד דולרים, נתון המשקף קיטון של 5.16%.

מבחינת פילוח המגזרים בשוק, הרי שהמגזר הציבורי – הכולל את הממשלה, הביטחון, החינוך והבריאות, צפוי להיות השנה הגדול ביותר בהיקפו מתוך כלל שוק ה-IT המקומי ולעמוד על 32.24%. למקום השני צפוי להגיע המגזר הפיננסי, הכולל את הבנקים, חברות הביטוח וחברות האשראי. חלקו בשוק ה-IT צפוי לעמוד ב-2013 על 20.88%. שלישי הוא מגזר התעשייה והקמעונאות, שעתיד לאחוז בנתח של 14.93% מהשוק. רביעי יהיה מגזר ההיי-טק, עם נתח צפוי של 13.52%. חמישי הוא מגזר התחבורה והתשתיות, שחלקו מכלל שוק ה-IT צפוי לעמוד על 8.77%. לאחריו מגזר הטלקום והמדיה, עם 5.2% והעסקים הקטנים והבינוניים – 4.46%.

הדירוג השנתי
גולת הכותרת בהרצאתו של ד"ר שוורצקוף, כמדי שנה, הייתה דירוג החברות הספקיות בארץ, לפי מדדים שונים. גם השנה החליטה STKI לפלח את הדירוגים לכמה תתי-ענפים, בשל מורכבות הענף, והרצון לתת ביטוי נאמן יותר למה שקורה בשוק.

בטבלה המדרגת את ספקיות ה-IT הגדולות, המוכרות גם תוכנה, גם חומרה וגם שירותים, ניצבת במקום הראשון HP ישראל, זו השנה החמישית ברציפות. לאחריה מדורגות מטריקס, מלם-תים, One1, יבמ (IBM) ישראל, מיקרוסופט (Microsoft) ישראל, טלדור, בינת, נס ישראל, אורקל (Oracle) ישראל, קבוצת יעל, סיסקו (Cisco), א.מ.ת. מיחשוב, גטר טק, דל (Dell) ישראל, י.א. מיטווך, חילן ו-EMC ישראל.

דירוג מעניין לא פחות הוא זה של חברות האינטגרציה, "ספקיות שירותי ערך מוסף", שם התחרות בין החברות בשוק גדולה במיוחד. בראש הטבלה, לפי STKI, ניצבת שוב מטריקס. אל המקום השני הגיעה פעם נוספת מלם-תים. לאחריהן מדורגות החברות בסדר הבא: נס ישראל, טלדור, One1, הסניף הישראלי של HP, יבמ ישראל, קבוצת יעל, בינת וקבוצת אמן.

בראש מצעד החברות הפועלות בשוק החומרה ניצבת HP ישראל, ולאחריה בינת, מלם-תים, One1, סיסקו, דל, יבמ, סמסונג (Samsung), הסניף המקומי של EMC וטלדור. יצוין, כי שוק החומרה כולל מכירות של שרתים, תחנות קצה, מערכי אחסון, רכיבי ומוצרי תקשורת והדפסה.

בראש ספקיות התוכנה, ניצבת כצפוי, מיקרוסופט ישראל, ולאחריה: אורקל, יבמ וגטר טק. במקום החמישי מדורגת נס, בשל פעילותה בעולמות סאפ (SAP) ואורקל. אחריה מדורגות סאפ ישראל, One1 ו-VMware ישראל. תשיעית מדורגת מטריקס, בשל פעילותה, בין השאר, עם ביזנס אובג'קטס (Business Objects), קומפיווור (Compuware), רד-האט (Red Hat) ו-BMC. סוגרת את העשירייה הראשונה – קבוצת בינת.

תחום שירותי מיחשוב הענן צפוי לצמוח השנה ב-14.46% ולעמוד על 190 מיליון דולרים. בראש ספקיות התוכנה כשירות (SaaS) ניצבת החברה לאוטומציה, האוחזת בכמחצית השוק. שניה לה Salesforce.com ולאחריה קומקס, One1, גוגל (Google), מיקרוסופט, חילן, טריפל סי, בינת ומוביסק (Mobisec). בראש ספקיות התשתית כשירות (IaaS) ניצבת אמזון (Amazon), ולאחריה בינת, מלם-תים, בזק בינלאומי, טריפל סי, נס, !We ו-One1.

גם השנה מתגלה כאמת המשפט "ישראל היא מדינת סאפ". בראש ספקיות ה-ERP נמצאת ענקית היישומים הגרמנית, ולאחריה אורקל, One1, מטריקס, אשבל, אינטנטיה (Intentia) ישראל, קו מערכות, מיקרוסופט, טלדור, פרודוור, קבוצת טופ וקבוצת אמן. בראש רשימת האינטגרטורים של מערכות ERP מדורגת נס, ולאחריה One1, מטריקס, אדוונטק, HP ישראל, יבמ ישראל, טלדור, מלם-תים, קבוצת יעל ו-TCS ישראל.

בראש ספקיות אבטחת המידע מדורגת סימנטק (Symantec) ישראל, ולאחריה טלדור, בינת, CA ישראל, HP ישראל, One1, אבנת, צ'ק פוינט, EMC ישראל ויבמ ישראל. יצויין כי מק'אפי (McAfee) מדורגת במקום ה-11 בלבד. בראש מיישמות פרויקטי אבטחת מידע מדורגת קומסק ולאחריה מטריקס, נס, בינת, אבנת, א.מ.ת. מיחשוב – באמצעות ספיידר פתרונות מיחשוב, מלם-תים – באמצעות נטקום, יבמ ישראל, מגלן ובזק בינלאומי.

"הקוד הפתוח סוף-סוף יגיע לארגוני אנטרפרייז בישראל"
בראיון לאנשים ומחשבים אמר ד"ר שוורצקוף, מנכ"ל STKI, כי העובדה ששוק ה-IT המקומי צפוי להתכווץ השנה, תשפיע על כלל השחקנים בו: "תקציבי IT בארגונים יירדו, והמנמ"רים יתנהגו כבזמן מיתון ויפתחו מחדש חוזים מול ספקיות IT. הבחנו בתחילתה של מגמה זו בסוף 2012. זה יקרה בעיקר בעולמות החומרה ומיקור-החוץ, אך לא בתוכנה – שם אי אפשר לקצץ".

מבחינת מגמות-על, ציין שוורצקוף כמה חידושים. האחת, היא ש-"הקוד הפתוח סוף-סוף יגיע לארגוני אנטרפרייז בישראל, לאחר שנים של רתיעה גבוהה שהיתה ממנו בארץ, ואשר שככה בעולם מזמן". לדבריו, "השימוש בקוד פתוח ייתן מענה לקיצוצים, כי בפיתוח בטכנולוגיה זו יש יותר אופציות. הדבר יקרה רק בתנאי שהספקים ירימו את הכפפה. בכל מקרה, מדובר בתהליך הדרגתי – זה לא ייעשה בצורה הרפתקנית. אותם ספקים מוכרים יסתמכו בעצמם יותר על קוד פתוח והדבר יקרין על הלקוחות. מה שחסר בישראל זה אינטגרטורים שייקחו קוד פתוח ויכניסו לארגונים".

לגבי מיחשוב ענן, אמר, כי "סוף-סוף אנו רואים שהוא מגיע. עשינו סקר בקרב יותר ממאה ארגוני IT בארץ, ו-70% מהם מתכוונים להיכנס לענן השנה. בשלב הראשון הדבר ייעשה באמצעות תוכנה כשירות".

לגבי הטיפול בנתונים רחבי היקף, Big Data, אמר ד"ר שוורצקוף, כי "הוא יהפוך להיות תחום מעניין מאוד עבור ארגונים ב-2013, אבל רק ארגונים מובילים. כרבע מכלל הארגונים בארץ ייכנסו לתחום השנה. כניסה זו תקרין על שאר השוק ב-2014".

עוד אמר ד"ר שוורצקוף, כי "יתבצע ארגון מחדש של מחלקות ה-IT בארגונים. אנו רואים התארגנות פנימית שונה, במסגרתה יחידות ה-IT נבנות מחדש על מנת לתת מענה לשינויי השוק".

שינוי נוסף, אמר, "קשור ל-'כלכלת האני' (Me Economy), שקשורה למגמות ההצטרכנות, להפיכת רכיבי המיחשוב למוצרי צריכה ולמגמת ה-BYOD (ר"ת Bring Your Own Device). הדגש עובר מקולקטיביזם לאינדיבידואליזם. המשתמשים והלקוחות של הארגונים כבר לא מקבלים כל 'הנחתה' של המנמ"ר, אלא מגיעים עם כלים מהבית ועם דרישות ספציפיות למנמ"ר – וזה משפיע מאד על התארגנות ה-IT".

לגבי תחום המדיה החברתית, אמר ד"ר שוורצקוף, כי "ככלל, ארגונים כשלו בכניסה לתחום זה. ארגונים לא יודעים לשווק את עצמם במדיה החברתית, משלל סיבות: זה נובע מבעיות מיקוד לא נכון, מדידה שגויה של קליקים ולייקים – כאשר מה שנדרש זה להצמיד מדדים אמיתיים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לא-משקף

    בדיחה שיצרנים ואינטגרטורים באותו פילוח, לא משקף את מה שקורה בשוק, יצרנים שלא מותנים לא חסות לא מופיעים, הרבה מה ללמוד מגרטנר, אידיסי וחברות מחקר אחרות.

אירועים קרובים