אינטל השיקה את הדור החדש של המעבדים מתוצרתה – ה-האסוול

המעבדים החדשים יוצרו בליטוגרפיה של 22 ננו-מטר ואמורים להציע שיפור ניכר בחיי הסוללה של המכשירים הניידים ובביצועים הגרפיים לעומת ה-Ivy Bridge, אותם הם יחליפו ● אינטל פיתחה את מעבדי ה-האסוול בשיתוף פעולה בין קבוצות פיתוח שלה בישראל, ארצות הברית וסין, וחלקם יוצרו במפעל של החברה בקריית גת

אינטל (Intel) השיקה הבוקר (ג') את ה-האסוול (Haswell) – מעבדי הדור הרביעי שמשיקה החברה מאז עברה לייצור מעבדי ה-Core I. מדובר בדור השני של המעבדים אותם היא מציעה בליטוגרפיה של 22 ננו-מטר. ה-האסוול יחליף, מבחינת היררכיה, את ה-Ivy Bridge – מעבדים שהיו הראשונים שיוצרו בליטוגרפיה זו.

לפי אינטל, המעבדים החדשים אמורים להציע שיפור ניכר בחיי הסוללה של המכשירים הניידים ובביצועים הגרפיים לעומת הדור השלישי. הם פותחו בשיתוף פעולה בין קבוצות פיתוח של אינטל בישראל, ארצות הברית וסין, וחלקם יוצרו במפעל של החברה בקריית גת.

שלומית וייס, סגנית נשיאה בקבוצת הארכיטקטורות של אינטל ישראל, ציינה ש-"מעבדי ה-האסוול מציעים שיפור ניכר בזמני העבודה, בהיבטים שונים. הם מציעים את הקפיצה הגדולה ביותר מדור לדור שהציעה אינטל אי פעם מבחינת חיי הסוללה – מעבר מ-6.5 שעות סוללה בזמן הצגת סרט ל-9.3 שעות. במצב של המתנה עשינו עבודה משמעותית: הארכנו את חיי הסוללה מכ-4.5 ימים ל-10 עד 13 ימים. מדובר במצב שנקרא Connected Standby, במסגרתו נבדק מדי פעם סנכרון של המערכת למייל, כך שאפשר לפתוח את המכסה ולהתחיל לעבוד באופן מיידי. צמצמנו את הזמן החזרה לעד שלוש שניות, בתלות בתצורת המערכת, וזאת לעומת תשע שניות בדור הקודם".

שיפור ניכר נוסף במעבדים החדשים חל, לפי אינטל, ביכולות הגרפיות שלהם, בזכות שבב משובץ חדש אותו מכנה החברה איריס (Iris). אינטל טוענת שיש ב-האסוול שיפור של עד פי שניים בביצועים הגרפיים לעומת ה-Ivy Bridge. בנוסף, הם תומכים באפשרות תצוגה בעד שלושה מסכים בו זמנית והרחבה ל-4K מ-HD, בזכות היכולות של השבב הגרפי. עוד חידוש הוא אלגוריתם מוטמע לאבטחת המחשב שבין השאר אמור להבטיח אפשרות לקבוע שאתחול המחשב מבוצע על ידי המשתמש הנכון.

ה-האסוול יוצע בכמה SKU. לתחום המחשבים יוצעו מעבדים בסדרת ה-H, שתכלול את מעבדי ארבע הליבות החזקים ביותר בתחום. אלה יכללו שבב איריס פרו חזק במיוחד. סדרת ה-M תוצע למגזר המיינסטרים ותכלול מעבדי ארבע ושתי ליבות. סדרת ה-U מיועדת למחשבי אולטרה-בוק רגילים ובה ישובץ המעבד החדש במסגרת מערכת על שבב (SoC), שכוללת את ערכת השבבים ואת השבב הגרפי ביחידה אחת. יש גם סדרה שמיועדת למחשבים ניתקים – סדרת ה-Y. זו תכלול את מערכות העל שבב עם צריכת הכוח הנמוכה ביותר מבין מעבדי ה-האסוול, עם מעטפת תרמית של כשבעה וואט בלבד.

לתחום הנייח תציע אינטל את סדרת ה-K, שכוללת מעבדי ארבע ליבות לא נעולים שניתנים להמהרה, מעבדי שתיים וארבע ליבות לתחום הביניים ואת הסדרות T ו-S, שמיועדת למחשבים שולחניים שדורשים צריכת כוח נמוכה במיוחד.

"זה ה-SoC הראשון שאנחנו מציעים למחשבי אולטרה-בוק", אמרה וייס. "העובדה שה-האסוול מכיל את כל הרכיבים באריזה אחת מאפשרת ניצול טוב יותר של הספקים וביצועים טובים יותר".

המעבדים החדשים יהיו זמינים בארץ בחודש הבא
כאמור, ה-האסוול יוצר בשיתוף פעולה של יחידות הפיתוח של אינטל במקומות שונים בעולם, בהם בישראל. בראש הצוות בארץ, שמנה 80 איש, עמד אורי פרנק, ממנהלי הפיתוח בחברה. הוא אמר, כי "העבודה שלנו התמקדה במעבדים שמיועדים לאולטרה-בוק וגם למה שאנחנו מכנים 2×1 – המחשבים הנתיקים. עבדנו מאוד צמוד מול קבוצות בארצות הברית ובאסיה, כדי לממש חלק מהשינויים שבוצעו, כאשר העיקרי שבהם הוא הורדת ההספק משמעותית, כדי לבנות מערכות דקות יותר באופן משמעותי מאלה שאנחנו רגילים אליהן. בין היתר, ביצענו את שיפור התמיכה ב-Connected Standby, שמאפשרת עבודה כל הזמן גם במצב שינה, תוך מינימום השפעה על הסוללה".

פרנק הוסיף, כי הדור החדש של המעבדים כולל, בפעם הראשונה, תמיכה בזיכרונות מסוג LPDDR3 ו-DDR3L, שהיו עד עתה בשימוש בטלפונים סלולריים ובטאבלטים. המטרה של כלילתם ב-האסוול היא לאפשר חיסכון רב יותר בהספקים בכלל המערכת.

לדבריו, "הרגשנו שאנחנו מבצעים עבודה מאוד מרתקת, מביאים דברים חדשים, שכל אחד רוצה שיהיו במחשב שלו בבית. לכן, מאוד נהנינו לעבוד על הפרויקט".

מעבדי ה-האסוול אמורים להיות זמינים למכירה בארץ בחודש הבא. במקומות שונים בעולם כבר מכריזות חברות מקומיות על מחשבים חדשים שמבוססים על המעבדים החדשים.

באינטל אופטימיים לגבי מידת החדירה של מעבדי ה-האסוול לשוק. לדברי וייס, "יש ל-האסוול השפעה על טווח רחב של מחשבים ובנוסף, הוא נכנס לטאבלטים עם ביצועים גבוהים. אנחנו מאמינים שהעולם הולך לשם, בזכות העוצמה הנמוכה והביצועים".

אירועים קרובים