ממציא העכבר מת בגיל 88; דבר מותו נודע בעקבות אי-מייל

דגלאס קארל אנגלברט אחראי לשורה של חידושים בעולם המיחשוב, ובמרכזם העכבר, אותו הוא המציא בשנות ה-60' ורשם כפטנט ב-1970 ● עם זאת, הוא לא נהנה מפירות ההמצאה שלו, שכן תוקף הפטנט היה 17 שנים בלבד והעכבר תפס תאוצה רק לאחר מכן ● דבר מותו של אנגלברט נודע בעקבות אי-מייל ששלחה בתו, כריסטינה, למוזיאון ההיסטוריה של המחשב במאונטיין ויו, קליפורניה

דאג אנגלברט, ממציא עכבר המחשב, מת בגיל 88. דבר מותו נודע בעקבות אי-מייל ששלחה בתו, כריסטינה, שהיא גם הביוגרפית שלו, למוזיאון ההיסטוריה של המחשב במאונטיין ויו, קליפורניה, שבו היה אביה עמית מאז 2005.

אנגלברט היה איש חזון, שמלבד העכבר פיתח טכנולוגיות נוספות שסייעו לאנשים בעבודתם מול המחשב. עוד בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת, כשהמיינפריים תפס חדרים שלמים והוזן בכרטיסים מנוקבים, חזה אנגלברט את היום שבו יוכלו המחשבים לאפשר לאנשים לחלוק רעיונות ולפתור בעיות בדרכים שנראו בזמנו דמיוניות.

הוא תיאר את עבודתו כ-"תגבור החוכמה האנושית" – משימה שהסתכמה בהפיכת המחשבים לאינטואיטיביים ושימושיים יותר. אחת מפריצות הדרך המשמעותיות ביותר הייתה העכבר, שפיתח בשנות ה-60' וזכה להירשם כפטנט ב-1970. בזמנו היה העכבר מעין מעטפת מעץ שכיסתה על שני גלגלים מתכתיים: סמנים של צירי X ו-Y למערכת תצוגה.

המושג של הפעלת רכיבי מחשב פנימיים באמצעות כלי חיצוני הקדים את זמנו כשאנגלברט החל לעבוד על העכבר. המכשיר שפיתח הפך מסחרי רק ב-1984, כשאפל (Apple) השיקה את המחשב המהפכני שלה – המקינטוש (Macintosh). אנגלברט הגה את רעיון העכבר כל כך מוקדם בהתפתחות המחשבים עד שגם הוא ועמיתיו לא הרוויחו ממנו. הפטנט על העכבר נרשם לטווח של 17 שנים, מה שאפשר לטכנולוגיה לעבור לרשות הציבור ב-1987. דבר זה מנע מאנגלברט הכנסות של תמלוגים מהעכבר, כשהפך לנפוץ ושימושי בכל העולם.

בשנים האחרונות העכבר אמנם עדיין נפוץ מאוד, אולם השימוש בו הולך ופוחת. את מקומו תופסים מכשירי המגע.

פיתוחים נוספים של אנגלברט
העכבר לא היה המוצר החשוב היחיד שפיתחו אנגלברט ועמיתיו במכון המחקר של אוניברסיטת פרינסטון ובמעבדה הפרטית שלו. הוא הביא לעולם פיתוחים בולטים נוספים בעולם המיחשוב, בהם השימוש בחלונות מרובים. מעבדתו גם סייעה בפיתוח ARPANet, רשת המחקר הממשלתית שהובילה להמצאת האינטרנט.

ב-1968 הלהיב אנגלברט את התעשייה בוועידת מחשבים בסן פרנסיסקו, כשדיבר על רעיונותיו המהפכניים וצוותו הציג אותם בקישור באמצעות מודם ביתי ומערכת מקוונת מהמעבדה בביתו. הייתה זו המצגת הציבורית הראשונה של העכבר ושל שיחת ועידה, והיא עוררה התלהבות רבה.

פרטים ביוגרפיים
דגלאס קארל אנגלברט נולד ב-1925 וגדל בחווה קטנה ליד פורטלנד, במדינת אורגון שבארצות הברית. הוא למד הנדסת חשמל באוניברסיטת אורגון. במהלך לימודיו אירעה מלחמת העולם השנייה, שגרמה להפסקה של שנתיים בהם, על מנת לשרת כטכנאי אלקטרוניקה ורדאר בצי האמריקני בפיליפינים.

לאחר המלחמה הוא עבד כמהנדס חשמל עבור NACA, הארגון האב של נאס"א (NASA), ואחר כך המשיך בלימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת קליפורניה, סיים אותם ב-1955 והצטרף לפקולטה כמרצה. אולם, כשאחד מעמיתיו הזהיר אותו שאם ימשיך לדבר על "הרעיונות המשוגעים" שלו הוא ימשיך להיות ממלא מקום של עוזר פרופסור לנצח, אנגלברט פרש ועבר לתפקידי מחקר במכון באוניברסיטת סטנפורד.

ב-1990 הקים אנגלברט את מכון Bootstrap, שחקר דרכים לקדם את שיתוף הפעולה בפתרון בעיות מורכבות. שבע שנים לאחר מכן זכה אנגלברט בפרס היוקרתי ביותר של ממציאים אמריקניים, פרס ה-Lemelson-MIT, וקיבל חצי מיליון דולרים. שלוש שנים לאחר מכן העניק לו הנשיא האמריקני דאז, ביל קלינטון, את המדליה הלאומית לטכנולוגיה, עבור "הקמת הבסיס למיחשוב האישי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים