אורקל תובעת את גוגל בגין שימוש בג'אווה במערכת ההפעלה אנדרואיד

"במהלך פיתוח האנדרואיד, גוגל הפרה זכויות יוצרים שלנו המתייחסות לפטנטים מבוססי טכנולוגיות ג'אווה; היא עשתה זאת ביודעין, במכוון ובאופן עקבי", מסרה קארן טילמן, דוברת מטעם אורקל ● גוגל בתגובה: "התביעה חסרת כל בסיס" ● אנליסטים מעריכים, כי המאבק המשפטי בין שתי החברות יארך זמן רב

אורקל (Oracle) הגישה בסוף השבוע תביעה נגד גוגל (Google), בטענה, כי מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) פועלת על בסיס פטנטים בטכנולוגיות מבוססות ג'אווה (Java) של סאן (Sun), שאותה אורקל רכשה. בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בסן פרנסיסקו, טענה אורקל, כי יש במערכת הפרות של כמה פטנטים שלה, ודרשה פיצוי על כך.

"במהלך פיתוח האנדרואיד, גוגל הפרה זכויות יוצרים שלנו המתייחסות לפטנטים מבוססי טכנולוגיות ג'אווה. היא עשתה זאת ביודעין, במכוון ובאופן עקבי", מסרה קארן טילמן, דוברת מטעם אורקל.

אורקל רכשה את טכנולוגיות ג'אווה כאשר סיימה את רכישת סאן מוקדם יותר השנה. כשגוגל פיתחה את האנדרואיד, המערכת כללה טכנולוגיה המתאימה לג'אווה, בשם Dalvik. קן דולייני, אנליסט בגרטנר (Gartner), אמר, כי "Dalvik פותחה כ-'גרסה נקייה' של ג'אווה, כלומר: גוגל בנתה אותה מהיסוד, בלא שימוש בטכנולוגיה של סאן או בקניין הרוחני שלה. אתה לא יכול לקחת יישומים של ג'אווה ולהריץ אותם מיד וישירות על האנדרואיד, נדרשת פעולת ההדרה ל-Dalvik". דולייני הוסיף, כי המניע של אורקל בתביעה היה, ככל הנראה, הצלחתה של האנדרואיד בשוק הטלפונים החכמים. "הם הבעלים של סאן ורצים להיות גם בעלים של השפה", הסביר.

הוא ציין, כי המקרה "יהיה קשה להוכחה בבית המשפט", והוסיף שהקרב המשפטי צפוי לארוך זמן רב.

אורקל טענה, כי Dalvik מתחרה בג'אווה וכי הוא מהווה הפרה של כמה פטנטים שלה. בתביעה נטען גם, כי גוגל שכרה בעבר כמה מהנדסים של סאן בסביבת ג'אווה.

Dalvik היא אחת האפשרויות לכתיבת יישומים לאנדרואיד. ניתן אמנם לעשות זאת גם ב-HTML5 ובשפת C, אולם Dalvik משמשת לכתיבת יישומי הליבה של האנדרואיד, הסביר דולייני.

גוגל מסרה בתגובה, כי "התביעה חסרת בסיס". לא נמסר האם שתי החברות ניהלו ביניהן מגעים לפשרה בטרם הוגשה התביעה. אנליסטים ציינו, כי בדרך כלל, אין בין גוגל לאורקל יריבויות.

אחת המטרות ברכישה של אורקל את סאן הייתה להעמיק את החדירה שלה בעולם הנייד, שם לג'אווה יש אחיזה חזקה. מנגד, מערכת ההפעלה לסלולר של גוגל – שהמנכ"ל שלה, אריק שמידט, היה בעברו ה-CTO של סאן – מגדילה את נתח השוק שלה בעולם הסלולר.

"גוגל חודרת לעולם המיחשוב הארגוני באופן מאוד עדין", אמר טריפ צ'וודהרי, אנליסט ב-Global Equities Research. "למרות זאת, אסור להמעיט בערכה, כי היא חברה מהדור החדש, ומבנה העלויות שלה הרבה יותר יעיל מזה של אורקל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים