יד ושם חצה את רף שני השלישים: תיעד ארבעה מיליון שמות מקורבנות השואה

השמות זוהו ומתועדים במאגר המרכזי של המוסד להנצחת השואה, המצוי באינטרנט ● פרויקט המיחשוב של יד ושם סייע לאיסוף השמות של נספי השואה, בכלל זה לאיתור שמות של יהודים שנספו במקומות מגוריהם וששמותיהם לא תועדו על ידי הנאצים ● אבנר שלו, יושב ראש יד ושם: "השכלנו לרתום את הטכנולוגיה לשירות הזיכרון, ובכך האצנו את איסוף השמות והנגשנו את המידע לציבור בכל העולם; אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ אפשרי כדי להגיע לשמות החסרים"

כל הפנים והשמות. טכנולוגיה בשירות זיכרון ותיעוד השואה

יד ושם הצליח לרשום שני שלישים משמות קורבנות השואה: ארבעה מיליון שמות של נספים מתועדים כיום במאגר המרכזי של המוסד.

בעשור האחרון הצליחו אנשי יד ושם להוסיף 1.5 מיליון שמות למאגר השמות, ובכך הגדילו את המידע אודות הנספים ב-60%. בנובמבר 2004 השיק יד ושם את המאגר המרכזי של שמות קורבנות השואה באינטרנט, ואז היו בו כשלושה מיליון שמות של נספים. עם העלאת המאגר לרשת, יצא המוסד להנצחת השואה במבצע "הצלה" רחב היקף, לאיסוף שמות חסרים מהציבור הרחב. זאת, במקביל להאצת תהליך מיחשוב השמות שמקורם במסמכים ארכיוניים.

מקורם של כ-2.2 מיליון (55%) מתוך ארבעה מיליון השמות הידועים כעת הוא ב"-דפי עד", שבהם ממלאים קרובים או מכרים שמות ופרטים אישיים של נספים. מקורם של יתר השמות הוא במסמכים ארכיונים ובפרויקטי הנצחות של קהילות וניצולים.

הקושי העיקרי באיסוף השמות נעוץ באיתור שמותיהם של חלק מהיהודים שנרצחו במזרח אירופה ובשטחי ברית המועצות לשעבר, שכן, בניגוד למערב אירופה, חלק ממעשי הרצח באזורים אלה היו במקומות המגורים של היהודים, ולא נעשו רשימות גירוש על ידי הנאצים.

לדברי אלכסנדר אברהם, מנהל היכל השמות ביד ושם, "בחמש השנים האחרונות השקענו את עיקר מאמץ האיסוף בקהילות יהודיות שרוב שמות הנרצחים בהן לא היו ידועים לנו. מאמצינו נשאו פרי: ב-2005 היו ידועים לנו כ-20% משמות היהודים שנרצחו באוקראינה, וכיום אנחנו יודעים את שמותיהם של כ-35% מהקורבנות שנרצחו שם. לפני חמש שנים היו ידועים לנו 23% משמות הקורבנות בבלרוס, וכיום יש לנו 37% מהשמות. במאגר לפני חמש שנים היו רק 35% משמות יהודי פולין שנרצחו (הכוונה היא לפולין בגבולות 1938 – י"ה), וכיום זוהו כבר 46% מהשמות. בקרב יהודי הונגריה שנספו, עלה המספר מ-45% ל-65%. מ-35% משמות יהודי יוון שהיו ידועים לנו ב-2005 הגענו כיום לכ-70%".

מאגר שמות קורבנות השואה נגיש באתר האינטרנט של יד ושם, וניתן לערוך בו חיפושים באנגלית, עברית ורוסית. יד ושם מסייע לניצולי השואה במילוי דפי עד בביתם. הסיוע ניתן על ידי רשת של מתנדבי המוסד להנצחת השואה, הפרוסה ברחבי הארץ. פרטים נוספים ניתן למצוא בטלפון 02-6443808.

אבנר שלו, יושב ראש יד ושם, אמר, כי "הגרמנים ביקשו לא רק להשמיד את היהודים אלא גם למחות את זכרם. אחת המשימות המרכזיות של יד ושם היא לתת פנים ושם לכל קורבן שואה, ולהחזיר לו את זהותו". לדבריו, "השכלנו לרתום את הטכנולוגיה לשירות הזיכרון, ובכך האצנו את איסוף השמות והנגשנו את המידע לציבור בכל העולם. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ אפשרי כדי להגיע לשמות החסרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים