טוניסיה מציגה: "המהפכה האלקטרונית"

המשלחת הטוניסאית לתערוכת Cebit שנערכה בהנובר קראה למשקיעים וחברות המבקשות לפתוח מרכזי מו"פ לעשות זאת בטוניסיה ● הם מסרו, כי המדינה מקצה 1.5% מהתל"ג שלה למו"פ וכי חברות IT רבות, בהן סימנס ונוקיה, כבר ביצעו את המעבר

טוניסיה עלתה באחרונה לכותרות בעקבות ההפיכה שבוצעה שם, והחלה ברשתות החברתיות. עם זאת, מצגת חדשה שהציגו השלטונות החדשים בתערוכת Cebit, שנערכה בהנובר, גרמניה, מלמדת שאזרחי המדינה הצפון אפריקנית חווים בימים אלה מהפכה אלקטרונית של ממש.

גולת הכותרת של המהפכה הזו היא מינויו לפני שבועות אחדים של סלים אמאמו, בלוגר טוניסאי ואיש אופוזיציה למשטר הקודם, זה של הנשיא בן עלי, לשר בממשלה החדשה של המדינה. אמאמו אמר בראיון לרדיו הצרפתי, כי החלטתו להיענות להזמנה להתמנות לשר היא טבעית, עקב רצונו לעשות שינויים במדינה. מיד לאחר ההודעה על מינויו של אמאמו פורסמו תגובות רבות לכך בטוויטר (Twitter). התגובות למינויו היו מעורבות.

המצגת, שנושאת את הכותרת E-Revolution, הוצגה על ידי אחד מבכירי משרד הכלכלה הטוניסאי, שארגנה את המשלחת של המדינה ל-Cebit.

עולה ממנה, כי בנוסף לתרומה למהפכה, האינטרנט, ובכלל זה פייסבוק (Facebook), משמש בטוניסיה ככלי שיווקי מצוין לכל מי שרוצה להזמין שירותי IT. לדברי אנשי המשלחת, 36.4% ממשתמשי האינטרנט במדינה ערכו קניות מקוונות – בין אם דרך המחשב או הטלפונים הסלולריים. סך ההוצאות של הטוניסאים על רכישות באינטרנט עלה על 132.7 מיליון דולרים.

הממשלה החדשה החלה בהכנת תוכנית מסגרת לתמיכה באינטרנט, וכעת מתכננים שם להשתמש ברשת לצורך שיפור השירותים לאזרחים וכן לתמיכה בתחרותיות העסקית של טוניסיה.

עוד עולה מהמצגת, כי טוניסיה נמצאת במקום הראשון בהזמנות שירותי תיירות ב-Go Voyage, סוכנות הנסיעות המקוונת המובילה בצרפת.

בנוסף, המהדורה האחרונה של הדו"ח הגלובלי של טכנולוגיית ה-IT לשנים 2009-2010, שפורסם לפני שבועות אחדים בפורום הכלכלי בדאבוס, דירג את טוניסיה כמדינה מספר 1 באפריקה ובמקום ה-39 מתוך 133 מדינות בעולם במדד המוכנות לכלכלה המקוונת. טוניסיה מובילה בדירוג על פני מדינות אירופיות כגון איטליה, יוון ופולין, כמו גם על פני הודו וסין.

לדברי מארגני המשלחת, טוניסיה נהנית מכוח אדם ויכולות אינטלקטואליות שהם תוצאה של מחויבות המדינה מאז זכתה לעצמאות. כרבע מתקציב המדינה מוקצה לחינוך, הניתן חינם ובנגישות מלאה בכל הרמות.

עוד אמרו המציגים, כי האווירה בטוניסיה היא חיובית לעסקים וחברות רבות העבירו את פעילות המו"פ שלהן לטוניסיה, בהן חברות IT כסימנס (Siemens), נוקיה (Nokia) והוואוי, וחברות מיקור-חוץ והנדסה כאלטרן ואודו. חברות נוספות בהקשר זה מגיעות מתעשיית האלקטרוניקה – STMicro, ולאו, לאוני, קונטיננטל ואחרות – וחברות מתחום התעופה, בהן ארוליה (חברה בת של EDS), כמו גם חברות מתחומים אחרים כגון חברת התרופות Pfizer וחברת האופנה בנטון (Beneton).

קהילת המחקר בטוניסיה מונה 30 אלף איש בכ-700 מעבדות ויחידות, וההוצאה הממשלתית למו"פ מגיעה ל-1.5% מהתל"ג. עוד טענו הדוברים, כי רמת ההכשרה בתחומי ה-IT ותחומים אחרים הדורשים מחקר ופיתוח זהים לרמה האירופית, כאשר 30% מכל בוגרי האוניברסיטאות (כ-20 אלף) הם מדענים או מהנדסים. הממשלה הטוניסאית מספקת בנוסף הכשרות ספציפיות.

המיקום של טוניסיה טוב לחברות אירופיות, טענו המציגים, כאשר הכדאיות שלה לעומת מרוקו ומזרח אירופה גבוהה יותר במונחי עלות / תועלת. "אנחנו מאמינים שטוניסיה יכולה להוות יעד חשוב לחברות קטנות ובינוניות מאירופה הנדרשות למיקור-חוץ", אמרו.

"כיום, אחד מכל ארבעה טוניסאים נמצא בבית הספר", הוסיפו. "כתוצאה מכך, יותר מ-60 אלף בוגרים חדשים מצטרפים לשוק העבודה מדי שנה".

בין המשאבים הנוספים של כוח האדם במדינה: שליטה בשפה הצרפתית – 26% מהטוניסאים מדברים צרפתית שוטפת. יש במדינה גם קבוצה לא קטנה של דוברי איטלקית וכן אנשים הבקיאים באנגלית, גרמנית וספרדית. טוניסיה מציעה הכשרה מיוחדת למפעילי שירותים טלפוניים, כאשר בתחום זה מועסקים בה 20 אלף עובדים, רובם משרתים לקוחות בשפה הצרפתית. טלפרפורמנס, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום קשרי הלקוחות, הגיעה למדינה בשנת 2000 וכיום היא מעסיקה כ-6,000 עובדים.

עם זאת, ישנם, על פי המצגת, גם חסרונות ל-IT הטוניסאי. אנשי המשלחת מודים, כי על המדינה להדביק את הפיגור בתשתיות ולהצטרף למהפכת הפס הרחב. בעיה נוספת היא המחירים היקרים של הגישה לאינטרנט בטוניסיה, בשל המונופול הקיים בה בתחום זה.

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים בגרמניה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים