STKI: היקף שוק ה-IT בישראל יגדל השנה ב-8.9% ל-5.3 מיליארד דולרים

המכנה המשותף לרוב המגזרים - עליה בהיקף הפעילות ● HP ניצבת בראש טבלת חברות המיחשוב הכולל - תוכנה, חומרה ושירותים ● מטריקס ומלם-תים מדורגות יחדיו בראש רשימת חברות האינטגרציה ושירותי התוכנה ● ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI: "מגמת הדמוקרטיזציה של הנתונים והמידע ממשיכה כעת, עם התפשטות מיחשוב הענן והמעבר לעולם המיחשוב הנייד"

שוק המיחשוב הארגוני בישראל צפוי לצמוח השנה ב-8.9% ולהגיע להיקף של 5.305 מיליארד דולרים – כך על פי התחזית השנתית של חברת המחקר והייעוץ STKI. התחזית הוצגה היום (ב') לפני שעה קלה בכנס השנתי של החברה, שנערך במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. על פי הנתונים, בשנה החולפת, 2010, ניכר גידול משמעותי לעומת שנות "היובש" בהשקעות, 2008 ו-2009. כך, ב-2010 היקף ההשקעות במיחשוב בישראל עמד על 4.872 מיליארד דולרים – עליה של 19.9% לעומת 2009.

הצמיחה, כך מעריכה חברת המחקר, צפויה להימשך גם בשנתיים הבאות – ב-2012 בשיעור של 11.8% וב-2013 בשיעור של 9.3%, ולהגיע להיקף שוק של 5.933 ו-6.484 מיליארד דולרים בהתאמה. שיעור הצמיחה השנה, מציינת STKI, בא לידי ביטוי בכל תחומי העיסוק של ענף ה-IT בישראל – חומרה, תוכנה, יישומים, אינטגרציה, מיקור-חוץ ועוד.

הסיבה המרכזית לצמיחה ב-2010, ציין ד"ר ג'ימי שוורצקוף – מנכ"ל STKI, היא בשל רכישות והטמעות של מערכות ופלטפורמות מיחשוב בשכבת התשתיות בארגוני ה-IT. כך, ציין, היקף רכישת תשתיות IT בארגונים חווה צמיחה בשיעור של כמעט 50%: מ-1.046 מיליארד דולרים ב-2009, ל-1.503 מיליארד בשנה החולפת.

מבחינת פילוח המגזרים בשוק, הרי שהמגזר הפיננסי – הכולל את הבנקים, חברות האשראי וחברות הביטוח, הוא הגדול ביותר בהיקפו מתוך כלל שוק ה-IT המקומי. ב-2010 הוא היווה 22.91% מכלל השוק והשנה הוא צפוי לגדול ולהוות 25.12% ממנו. שני לו הוא מגזר התעשייה, הכולל בתוכו גם את ענפי הקמעונאות וההיי-טק. בשנה החולפת – כמו גם השנה – הוא יהווה 20.46% מכלל שוק ה-IT.

שלישי בדירוג הוא המגזר הציבורי – הכולל את תחומי הממשלה והתחום המוניציפאלי, אשר יהווה השנה 10.93% מסך פעילות שוק ה-IT, מעט פחות מנתח השוק שהיה לו ב-2010 ושעמד על 11.5%. רביעי בנפח פעילותו הוא מגזר התשתיות, האנרגיה והתחבורה – עם נתח שוק של 9.99% השנה, ירידה מעטה לעומת 10.73% ב-2010. מגזר אבטחת המידע והביטחון יחזיקו בנפח פעילות של 8.48% השנה, ירידה מעטה לעומת 8.87% ב-2010. לאחריהם מצויים עוד שלושה מגזרים – ה-SMB, החינוך והרפואה, והטלקום והמדיה, האוחזים השנה בנפח פעילות של 7.99%, 7.16% ו-6.1% בהתאמה.

הדירוג השנתי

גולת הכותרת בהרצאתו של שוורצקוף, כמדי שנה, הייתה דירוג החברות הספקיות בארץ, לפי מדדים שונים. גם השנה החליטה STKI לפלח את הדירוגים לכמה תתי-ענפים, בשל מורכבות הענף, והרצון לתת ביטוי נאמן יותר למה שקורה בשוק. המחקר התבסס על ראיונות עם מנמ"רים וספקים בשוק ה-IT, כשהדירוג נעשה בשקלול של מחזורי מכירות של הספקיות, עם "מודעות נתפסת" (Mind Share) – מדד שמציין את כמות הלקוחות החושבים על המוצר או השירות של הספק, ברגע שהם חושבים על מוצר או שירות באותה קטגוריה.

בטבלה המדרגת את ספקיות ה-IT הגדולות, המוכרות הכל – גם תוכנה, גם חומרה וגם שירותים, ניצבת במקום הראשון HP ישראל – זו השנה השלישית ברציפות. לאחריה מדורגות מלם-תים, יבמ (IBM), מטריקס, One1, טלדור, נס טכנולוגיות, מיקרוסופט (Microsoft), בינת, אורקל (Oracle) וסיסקו (Cisco).

הדירוג המעניין ביותר הוא זה של חברות האינטגרציה, "ספקיות שירותי ערך מוסף", שם התחרות בין החברות בשוק גדולה מאוד. בראש הטבלה, לפי STKI, ניצבות שתיים: מלם-תים ומטריקס, כל אחת מהן אוחזת ב-12% מהשוק. לאחריהן בסדר הבא: נס ישראל (8%), טלדור (7%), One1, הסניף הישראלי של HP ויבמ (כל אחת 5%) וקבוצת יעל (3%).

במקומות 9-13 ניצבות חמש חברות, כל אחת אוחזת בנתח שוק של 2%: בזק בינלאומי, קבוצת אמן, בינת, חילן-טק והחברה לאוטומציה. שבע החברות הראשונות בתחום "שירותי ערך מוסף" (אינטגרציה) חולשות על 53% מהפעילות בשוק, 22 חברות נוספות אוחזות בנתח שוק של 1%-3% כל אחת, ועוד כמה עשרות חברות אוחזות ב-18% הנותרים משוק האינטגרציה המקומי.

שוק האינטגרציה המקומי חווה צמיחה מזערית ב-2010 לעומת 2009, בשיעור של 102 מיליוני דולרים, ועמד על 2.397 מיליארד דולרים. השנה הוא צפוי לחוות צמיחה של 8.4% ולהגיע להיקף פעילות של 2.598 מיליארד דולרים. הצמיחה צפויה להימשך השוק זה גם בשנתיים הבאות, עם היקף פעילות של 2.934 מיליארד דולרים ב-2012 ו-3.271 מיליארד דולרים ב-2013 – גידול של 12.9% ו-11.5% בהתאמה.

חומרה ותוכנה

שוק החומרה כולו צפוי לעלות השנה ב-9.2%, על פי תחזית STKI, ולעמוד על 1.641 מיליארד דולרים. בראש מצעד החברות הפועלות בשוק זה ניצבת HP, האוחזת בנתח שוק של 17%, ולאחריה יבמ עם 9%, מלם-תים עם 8%, בינת עם 6%, חברת One1 עם 5%, סיסקו עם 5%, דל (Dell) עם 5%, ו-א.מ.ת מיחשוב עם 5%. שוק החומרה כולל מכירות של שרתים, תחנות קצה, מערכי אחסון, תקשורת והדפסה.

עולם מוצרי התוכנה המקומי צפוי לחוות השנה צמיחה של 9.7%, ולעמוד על היקף פעילות של 1.066 מיליארד דולרים, לעומת 2010, אז הוא עמד על 972 מיליוני דולרים. בראש ספקיות התוכנה, ניצבת כצפוי, מיקרוסופט, עם נתח שוק של 16%, ולאחריה, בסדר יורד: אורקל עם 13%, יבמ עם 9%, סאפ (SAP) עם 7%, וסימנטק (Symantec), עם נתח שוק של 5%.

מטריקס ניצבת במקום השישי, בשל פעילותה, בין השאר, עם ביזנס אובג'קטס-סאפ, BMC, קומפיווור (Compuware) ורד-האט (RedHat), ולה נתח שוק של 4%. שביעית בשוק התוכנה המקומי היא קבוצת אמן (3%), בשל פעילותה עם אינפורמטיקה (Informatica) וסיטריקס (Citrix). החברות CA ו-One1 אוחזות כל אחת בנתח שוק של 3% גם הן. במקומות 10-16 מדורגות החברות EMC, צ'ק פוינט (Checkpoint), טלדור, HP, חברת התוכנה הגרמנית Software AG, סיסטמטיקס (Systematics), ו-VMware, כל אחת עם 2% מהשוק.

הדמוקרטיזציה של המיחשוב

שנות ה-70', אמר ד"ר שוורצקוף, התאפיינו במיחשוב מרכזי אוטומטי. בשנות ה-80', אמר, החלה הדמוקרטיזציה של המיחשוב, עם הופעת המחשב האישי. שנות ה-90' במאה ה-20 והשנים הראשונות של העשור הנוכחי, אמר, המשיכו את מגמת הדמוקרטיזציה, עם השגת מידע ברשת האינטרנט, וקבלת נתונים באמצעות היישומים הארגוניים, על בסיס ארכיטקטורה מוכוונת שירותים, SOA. מגמת הדמוקרטיזציה של הנתונים והמידע, אמר, ממשיכה כעת, עם התפשטות מיחשוב הענן והמעבר לעולם המיחשוב הנייד.

במבט-על על ארבעת עשורי המיחשוב, אמר ד"ר שוורצקוף, הרי שעולם המיחשוב חווה שני שינויי-ענק. האחד, בשנות ה-80', עם הופעת כמה רכיבי IT ויצירת שוק סביבן: המחשב האישי, טכנולוגית קליינט-סרבר, LAN ו-WAN, רשת האינטרנט, מעבדי x86 ובסיס הנתונים הרלציוני.

כעת, אמר מנכ"ל STKI, עולם ה-IT חווה שינוי ענק שני, הכולל את הופעת עולם המיחשוב הנייד, שירותי מיחשוב ענן, כלי ניתוח מבוססי בינה עסקית, תוכנות לטיפול במידע בכמויות עצומות וטיפול במידע העובר ברשתות החברתיות ושילובו בשאר סוגי המידע המטופל. לדברי ד"ר שוורצקוף, כמה מגמות-על יובילו את השנים הקרובות. האחת, הגברת מהירות הביצועים של המיחשוב ויצירת יתר נגישות למידע, לצד היכולת להגדיל את מערכי המיחשוב הארגוניים; מתן פתרונות ורטיקליים מצד ספקיות המיחשוב; טיפול ושילוב מידע המגיע מחיישנים שונים; מיחשוב הענן לסוגיו, לרבות ענן בן-כלאיים; קישוריות חובקת תחומים, כך שכל רכיב מיחשוב ארגוני יהיה מקושר בכל עת.

הרגלי גלישה וטלפונים חכמים

מנכ"ל STKI סיכם את הרצאתו בציינו מחקר שהם ערכו בארגונים בארץ. לשאלה מהי מדיניות הגלישה בארגונך, ענו 38% מהמנמ"רים, כי הם מתירים שימוש בפייסבוק (Facebook), כ-35% מהם אוסרים את השימוש ברשת החברתית, ו-27% מהם מתירים גלישה מוגבלת אליו. 18% מהמנמ"רים מתירים גלישה בסקייפ (Skype), כ-78% מהם אוסרים זאת ו-4% מתירים שימוש בסקייפ באופן מוגבל. 96% מהמנמ"רים אוסרים שימוש ב-P2P, ו-4% מהם מתירים זאת, תחת מגבלות. 58% מהמשיבים אמרו, כי מתירים למשתמשים בארגון שימוש ב-ג'ימייל (Gmail), כ-24% מהם אוסרים זאת ו-18% מהם מתירים את השימוש בו באופן מוגבל.

מחקר נוסף בחן את ההבדלים ברכישת טלפונים חכמים לארגונים, בעולם ובהשוואה לישראל. בעולם, השימוש במכשירים אלה בארגונים מפולח כדלהלן: 35% – בלקברי, 20% טלפונים חכמים מבוססי פלטפורמת מיקרוסופט, 16% טלפונים מבוססי אנדרואיד, 15% מכשירי iPhone ו-11% רוכשים למשתמשים iPad. בארץ, התוצאות שונות מהותית: 36% מהמנמ"רים רכשו או מתכוונים לרכוש לעובדים טלפונים מבוססי אנדרואיד, 30% בלקברי, 28% רכשו או ירכשו לעובדים iPhone ורק 6% יעשו זאת עם מכשירים מבוססי חלונות פון 7 (Windows Phone 7).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים