אינטל מתכננת להוביל את שווקי המעבדים ומערכות ההפעלה הסלולריות

החברה תפתח בקרוב מעבדים בני 10 ליבות, שיהיו בשימוש במחשבים ניידים - אמר ג'יימס ריינדרס, אוונגליסט תוכנה באינטל ● לדבריו, ייתכן שכבר בסוף העשור לא יהיו מעבדים בעלי ליבה אחת - גם לא במחשבי לוח ● הוא הוסיף, כי אינטל תמשיך לפתח את מערכת ההפעלה הסלולרית MeGoo - גם לאחר הפסקת שיתוף הפעולה עם נוקיה

26/04/2011 14:06

אינטל (Intel) עתידה לפתח בקרוב מעבדים בני 10 ליבות, שיהיו בשימוש במחשבים ניידים – כך חוזה ג'יימס ריינדרס, אוונגליסט תוכנה בחברה. הוא אמר, כי עוצמתם של המעבדים הללו תרקיע שחקים וכי ייתכן שכבר בסוף העשור הנוכחי לא יהיו מעבדים בעלי ליבה אחת – גם לא במחשבי לוח.

ריינדרס אמר את הדברים בכנס השנתי של משווקי חטיבת התוכנה של אינטל, שנערך באחרונה בדוברובניק, קרואטיה. הכנס נערך בכל שנה בעיר אחרת באירופה, וריינדרס משמש כמרצה המרכזי בו.

הדגש לאורך הכנס כולו היה השנה על שימוש נבון במהדורות החדשות של תוכנות אינטל לפיתוח תוכנה בתפיסת ה-MIC. המהדורות החדשות של אינטל מסדרת XE מבטיחות, לפי ריינדרס, את הפיתוח הנכון של מיחשוב בו-זמני (של הפעלה ליבות המעבד במקביל). מדובר ב-Intel Parallel Studio XE 2011Advanced Performance וב-Intel Cluster Studio 2011 Distributed Performance.

המטיף של עולם ה-IT

ריינדרס מכונה בתעשיית ההיי-טק אוונגליסט, מטיף – בדיוק כמו ארבעת האוונגליסטים הראשונים, שכתבו את ספרי הבשורה והפיצו את תורתו של ישו לפני כאלפיים שנים. ריינדרס הוא מפיץ בשורת השימוש המושכל במוצרים של אינטל, הוא דוחף את השימוש בחבילות תוכנה של חטיבת התוכנה והשירותים של אינטל.

מזה יותר משני עשורים, ריינדרס מוכר בקרב משתמשי תוכנות אינטל. תוכנות אינטל?, אתם שואלים, והתשובה היא כן. ענקית המעבדים (תחום החומרה), שקצב מכירותיה השנתיות מתקרב ל-50 מיליארד דולרים, משווקת גם תוכנה – בעיקר מהדרים (קומפיילרים) לשפות פורטרן ו-++C/C, כלי בדיקה וכוונון וסביבות פיתוח למערכות משובצות תוכנה ומערכות הפעלה לעולם הסלולרי. נכון שהיקף המכירות השנתי של תוכנות אינטל אלה לא עולה על 100 מיליון דולרים בשנה, אולם מדובר בשוק חשוב ביותר עבורה.

אינטל: גם לסלולרדבר קבוע נוסף בעולם המחשבים, המעבדים, מערכות ההפעלה וכלי הפיתוח, הוא המרוץ המתמשך בין חידושי החומרה והתוכנה. בכל דור ודור של מיחשוב, ראשית מוכרז המעבד החדש, עוד מימי מחשבי המיינפריים של יבמ (IBM), שבישרו למעשה בתחילת שנות ה-60 את עידן המיחשוב העסקי ושלטו בו ללא מצרים במשך שלושה עשורים. המעבד בן הדור החדש הציע יכולות שטרם נראו, שהגבירו את הביצועים על ידי הגדלת רוחב מילת (פס) המיחשוב (8-16-32-14-128 סיביות), האצת מהירות שעון ה-CPU, הגדלת הזיכרון ברמותיו השונות ובשלב מאוחר יותר על ידי מודל המיחשוב המקבילי של כמה מעבדים המסונכרנים לעבוד יחדיו, עם זיכרון משותף, או זיכרון נפרד לכל אחד מהם. האתגר האמיתי היה בכך שיכולות חומרה משופרות ומבטיחות אלה לא נוצלו על ידי התוכנה, שעדיין התאימה לדור המעבדים הקודם, שרוחב הפס בו היה צר יותר והזיכרון היה בנפח קטן יותר.

או אז, חיכו המשתמשים למהדורה החדשה של מערכת ההפעלה, כמו גם למהדרים ולכלים שאיתם פותחו היישומים שכבר ניצלו את היכולות המשופרות של המעבדים החדשים. עם האוכל בא התיאבון, ומערכות ההפעלה והיישומים החדשים העמיסו על המעבדים, עד כדי כך ש-"עגלת המיחשוב" כבר לא דהרה יותר, אלא קרטעה.

מאז ראשית שנות ה-80, השליטה הבלבדית בעולם ייצור המעבדים וקביעת הארכיטקטורה שלהם היא אינטל, שמודל המיקרו מעבד X86 שלה עדיין מולך בכיפה. ועתה, כאמור, אינטל היא זו ש-"זורקת" לשוק דורות חדשים של מעבדים ומייחלת למערכות הפעלה, כלי פיתוח ויישומים שתחילה ישתמשו ביכולות החדשות ואחר כך יעמיסו עליהן, עד שיכרעו. או אז, תכריז אינטל על הדור החדש הבא.

אינטל עוברת לדור חדש של ארכיטקטורת X86, לאחר שבדורות הקודמים הואצה מהירות השעון, וכתוצאה מכך עלו צריכת הכוח ופליטת החום. כמו כן, הוגדל רוחב מילת החישוב – מה שהצריך בכל פעם לשכתב את מערכת ההפעלה, המהדרים וכלי הפיתוח. משם עברה אינטל לעיבוד מקבילי בן כמה מעבדים. 2-4-8-16 מעבדים פעלו יחדיו, באותו שרת Multi Processing. ועדיין, עוצמתו של כל מעבד המשיכה לגדול. עם ההתקרבות לצוואר הבקבוק הבא בהאצת ביצועיו של כל מעבד CPU בפני עצמו, הכריזה אינטל על השלב הבא והיצירתי של ריבוי-ליבות במעבדים. מעבדי Multi Core החלו כדו-ליבתי והגיעו כבר ל8 ו-16 ליבות, ועוד היד נטויה.

ג'יימס ריינדרס, אוונגליסט תוכנה באינטלהחברה מצליחה אמנם להתמיד בשליטתה בעולם מיחשוב העל HPC, תחנות העבודה, השרתים, המחשבים השולחניים והניידים, אולם לא כך הוא המצב בעולם מחשבי הלוח והמכשירים הסלולריים. עם זאת, אינטל נאבקת עם מתחרותיה גם בעולם זה, בהציעה את מעבד ה-ATOM. מעבד זה ממשיך את ארכיטקטורת X86, שמציע צריכת כוח צנועה וכוח מיחשוב חזק דיו להתחרות בפלח שוק זה. החברה מתחרה גם בשוק המכשירים הניידים הפועלים ברשת האלחוטית הסלולרית. כרגע, היא נמצאת בו במקום הרביעי, אחרי מעבדי קוואלקום, TI ושל יצרנים אחרים המייצרים מעבדים לפי המפרט הארכיטקטוני של חברת ARM .

כך מתכננת אינטל לכבוש את שוק הסלולר

החברה מתכננת לכבוש את שוק הסלולר בדרך דו-ראשית: מצד אחד, אינטל תמשיך לשכלל את מעבד ה-ATOM שלה, ומצד שני, היא תנקוט בדרך חדשנית מבחינתה – הצטרפות לשותפות שתפתח מערכת הפעלה חדשה לחלוטין, MeeGo, שתתבסס על קוד פתוח. אינטל הייתה אמורה לעשות זאת בשיתוף עם נוקיה (Nokia), שנושלה מבכורתה בעולם הסלולר על ידי ה-iPhone של אפל (Apple). אולם, נוקיה החליטה לפני כחודשיים לפרוש מ-MeGoo וחברה למיקרוסופט (Microsoft), מה שהותיר את אינטל לבדה במיזם. ריינדרס אמר בכנס שאינטל תמשיך לפתח את המיזם גם לבדה. בתשובה לשאלה כיצד אינטל תולה את תקוותה במערכת הפעלה חדשה בשוק הסלולר, שנשלט על ידי ענקיות כאפל, גוגל (Google), נוקיה ומיקרוסופט, הוא אמר שעד לפני שלוש שנים, נוקיה וסימביאן (Symbian) היו המלכות הבלתי מוכרעות של התעשייה, ואיש לא העלה על דעתו שאפל תטרוף את הקלפים בשוק הטלפונים החכמים. הוא הוסיף, כי איש גם לא חשב אז שגוגל תכבוש נתח גדול עם מערכת הפעלה חדשה בתעשייה, לאחר שמיקרוסופט נכשלה במשך כמה שנים באותו שוק. לפי ריינדרס, זה עשוי לקרות גם עם מערכת ההפעלה MeGoo.

ככלל, ג'יימס ריינדרס מרבה להגיע לישראל ולפגוש את המפתחים במפעלי ההיי-טק המקומיים. לדבריו, הוא מעריך אותם, בשל הידע הרב והתושייה שלהם. ריינדרס אף משמש בכל שנה המרצה המרכזי בכנס השנתי של חברת ההפצה מאגרי תוכנה, המשווקת המורשה והוותיקה של תוכנות אינטל בישראל. הכנס הקרוב יתקיים ביוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים