ואדים חשנסקי, יעל תוכנה: "יישום הענן יגיע מארגוני SMB"
"יישום הענן יגיע מארגונים קטנים ובינוניים, כמו שפתרונות הדואר האלקטרוני באירוח תפסו את השוק בדרך זו", אמר חשנסקי, CTO יעל תוכנה ● לדבריו, "בעיות אבטחת המידע בחברות קטנות ייפתרו על ידי ספקי מיחשוב הענן"
"יישומו של מיחשוב הענן יגיע מכיוונם של ארגונים קטנים ובינוניים (SMB), כמו שפתרונות הדואר האלקטרוני באירוח תפסו את השוק בדרך זו", אמר ואדים חשנסקי, CTO יעל תוכנה. לדבריו, "בעיות אבטחת המידע בחברות קטנות ייפתרו על ידי ספקי מיחשוב הענן".
חשנסקי דיבר בפאנל שנושאו ענן בן כלאיים ארגוני. הפאנל התקיים במסגרת המפגש החצי שנתי של המנמ"רים, שנערך זו הפעם השמינית. למפגש, בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו כ-500 משתתפים, והוא נערך במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. מנחה המפגש היה פלי הנמר, יזם ונשיא אנשים ומחשבים, ומנחה הפאנל – רפאל פוגל, מנהל תוכנית הוועידות המקצועיות של הקבוצה.
הוא אמר, כי האתגר שניצב בפני ספקיות ה-IT בקשר למיחשוב הענן הוא לבצע אינטגרציה טובה בין היישומים שהיו בארגון ועברו החוצה לבין אלה שנותרו בפנים. "זה אתגר חשוב, כיוון שבסופו של דבר, היישומים הללו יצטרכו להיות מחוברים יחדיו", הוסיף. הוא ציין, כי יעל עשתה זאת כבר, במקרה של מערכת אמדיאוס של אל על, בעזרת מוצרי טיבקו (Tibco).
דרכים למימוש מיחשוב ענן
"הענן הוא חלק מהתפתחות המיחשוב בשנים האחרונות, והוא מספק יכולת של קבלת שירותים שונים ברשת", אמר עודד שיחור, ארכיטקט פתרונות בכיר למיחשוב ענן ב-HP ישראל.
בדבריו הציג שיחור דרכים למימוש מיחשוב הענן הלכה למעשה וציין, כי הוא כולל כמה היבטים: שירות עצמי לפי דרישה; רוחב פס גדול; משאבים גדולים שניתן לצרוך ולהחזיר; גמישות המאפשרת יכולת לצרוך יותר ופחות משאבי מיחשוב; ויכולת מדידה לשירות שבאמצעותה ניתן לחייב את כמות הצריכה של האיחסון, הרשת וה-CPU.
הוא סיים בציינו, כי היבטי אבטחת המידע בענן מהווים חסם לתחום וכי ECI הטמיעה מיחשוב ענן מבוסס פלטפורמת HP: הטמעה שבה שרתי ומוצרי HP מריצים את יישומי ECI במודל שירותים משותפים. הוא הסביר, כי הדבר נעשה באמצעות יצירת מאגר (פול) של משאבים שמקצה אותם ללקוחות לפי דרישה ומהווה מודל של ענן פרטי בארגון אנטרפרייז.
"לקוחות ארגוניים יכולים להתחבר לענן הציבורי"
יורם אסולין, מנהל תשתיות בחברה לאוטומציה, ציין ש-"שדרגנו את הפלטפורמה שלנו לענן. יש לנו כבר לקוחות בתחום מהמגזר המוניציפאלי, ביניהם עיריות חיפה ובאר שבע. כל המידע שלהן נמצא על ענן ציבורי שלנו".
לדבריו, "אנחנו מהווים את הענן הציבורי הגדול ביותר בארץ. אנחנו מספקים פתרון תוכנה כשירות (SaaS) מלא עבור הרשויות המקומיות במדינה".
הוא סיים בציינו, כי "ההתפתחויות הטכנולוגיות הביאו לכך שכיום, לקוחות ארגוניים יכולים להתחבר לענן הציבורי".
"אגד – חברה בינלאומית שצורכת שירותי ענן"
חן עמרם, מנהל מחלקת מערכות פתוחות בחטיבת מערכות המידע והמיחשוב של אגד, ציין ש-"אנחנו חברה בינלאומית. כך, למשל, יש לנו 1,800 אוטובוסים שאנחנו מפעילים בפולין". "כחברה בינלאומית", הוסיף עמרם, "אנחנו בפירוש מהווים דוגמה ללקוח שצורך שירותי מיחשוב ענן".
לדבריו, "יש לנו שירותי דטה בייס של מיקרוסופט (Microsoft) ואורקל (Oracle) בתצורת מיחשוב ענן וגם את הנהלת החשבונות שלנו אנחנו מתפעלים בתצורה זו".
"כל ארגון בודק את המעבר לענן"
סבטלנה סטולרוב, יועצת תוכנה בכירה ב-BMC ישראל, אמרה שהחברה מספקת פתרון ניהול מלא בענן. "לקחנו את תוכנת ה-BSM (ר"ת ניהול שירותים עסקיים) שלנו עם תשתיות התוכנה ויצרנו פתרון בענן – דבר שממנף את הפתרון עבור הלקוחות הארגוניים", ציינה.
לדבריה, כך מתקבל מיטוב של התהליכים העסקיים. "כיום, כל ארגון בודק את המעבר לענן", הוסיפה סטולרוב. "הלקוח מקבל יכולת למטב את התהליכים העסקיים, למכן אותם ולבצע הקצאה שלהם". כך, אמרה, BMC יצאה באחרונה עם גרסה חדשה, שלישית במספר, של הפתרון.
סטולרוב ציינה, כי הסניף הישראלי של BMC מצוי בימים אלה בשלבים שונים של משא ומתן למכירת פתרון הענן שלה מול כמה לקוחות בארץ וכי ברחבי העולם בוצעו כבר התקנות רבות של הפתרון.
"המעבר לענן חשוב כמו הופעת האינטרנט"
מאיר אדלר, ה-CTO של CA ישראל, אמר ש-"מיחשוב הענן עבר משלב ה-'אם להטמיע' לשלב ה-'מתי ואיך להטמיע'. מדובר במגמה חשובה ביותר בעולם המיחשוב, שחשיבותה מקבילה לזו של הופעת האינטרנט ולשינוי שהרשת גרמה לדרך בה עסקים עובדים".
לדברי אדלר, "מנמ"רים תמיד מעלים את אותן הדרישות ביחס למרכזי הנתונים הארגוניים: הקצאה וניהול מהירים וגמישים יותר של תשתיות ה-IT". המנמ"רים כיום, אמר, עשו כל מה שנדרש כדי לנצל את ה-IT שלהם ו-"כעת הם נמצאים בפתח מהפכה נוספת: השינוי המשמעותי של האופן שבו הם יצרכו את השירותים. מודל הצריכה ישנה את אופן הפעולה והחשיבה של הארגונים".
הוא סיכם באמרו, כי "CA עובדת עם כל התשתיות ולא מספקת יישומים. אנחנו מתמקדים ביצירת תשתית בעלת שלושה היבטים: ממוכנת, מנוהלת ומאובטחת. אלה אבני הבניין של עולם מיחשוב הענן, ובלי טיפול בהן – בניית הענן לא תצלח".
"ניהול ממוחשב של תוכן ארגוני מביא לחסכון בעלויות"
אריאל קירסון, מנהל שירותים טכניים לפתרונות Open Text ב-SRL מקבוצת מלם-תים, אמר שערימת ארגזים שתופסת חלק ניכר ממה שהיה פעם חלל החדר בארגון היא תמונה שכיחה. "ארגונים רבים בארץ ובעולם עדיין מתנהלים באמצעות תהליכים מבוססי נייר ובה בעת צוברים כמות הולכת וגדלה של מסמכים פיזיים ואלקטרוניים", ציין.
לדבריו, "ארגונים שעדיין לא אימצו אסטרטגיית ניהול תוכן ארגוני מסתמכים לרוב על תיקיות רשת לניהול מסמכים, אינם משתמשים בכלי ניהול תהליכים אוטומטיים ואינם עוקבים בצורה מסודרת אחר מחזור החיים של התוכן שהם מייצרים. ללא מעקב מסודר ובלי בקרת גישה אמיתית, הם לא עומדים בדרישות הרגולציה לגבי ניהול רשומות, חיסיון המידע וניהול פיננסי תקין".
הוא אמר, כי המעבר לניהול ממוחשב של תוכן ארגוני מביא לחסכון בעלויות, ליעילות של העובדים, ליתרונות שבזמינות המידע, קלות ההעברה שלו לגורמים המטפלים, שימורו לאורך זמן והשמדתו כשכבר אין בו צורך.
"יש להפריד בין השירותים למערכות הליבה"
מאיר מושקה, מנמ"ר אורמת מערכות, אמר, כי "יש להפריד בין השירותים למערכות הליבה של הארגון". לדבריו, "עננים פרטיים קיימים כבר הרבה זמן. מזה חמש שנים אנחנו מפעילים שירותים בטכנולוגיות ווב ואלה מהווים מיחשוב ענן פרטי".
הוא ציין, כי "יהיה קל לחברות להעביר שירותים למיחשוב ענן בתנאי שההעברה תהיה מספק לספק בצורה קלה. לעומת זאת, לגבי מערכות ליבה – אני לא רואה את זה קורה".
מחשוב ענן נראה כמו פתרון טוב לעסקים קטנים ובינוניים, חוסך עלויות ומאפשר לארגון להתמקד בשירותי הליבה שלו. עדיין ישנה בעיית אבטחת המידע. אם רוצים שמחשוב הענן יצליח, צריך לפתור את הבעייה הזו.