אלוף (מיל') דוד עברי: "בעידן המקוון יש לשקול הפעלת וירוס או תולעת על פני אופציה צבאית"

"כשזה אפשרי, למה לצאת למלחמה בעולם הפיסי אם ניתן להשיג תוצאות זהות בעולם המקוון?", אמר עברי - לשעבר מפקד חיל-האוויר, סגן הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון, ברב-שיח שערכו במשותף המגזין ישראל דיפנס וקבוצת אנשים ומחשבים ● אלוף (מיל') יפתח רון-טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה בצה"ל: הלחימה מבוססת רשת היא אחת המהפכות שהצבא חווה. היא מספקת למפקד גדוד הנמצא בטנק לקבל מודיעין מצוללת"

"כיום, כששוקלים להפעיל כוח צבאי, צריכים לקחת בחשבון היבטים שלא היו קיימים בעבר. כך, בעידן המקוון, יש לשקול הפעלת וירוס או תולעת כגורם היכול למנוע איום כלשהו, לפני שמוציאים לפועל פעולה צבאית. כלומר, תולעת יכולה לדחות אש", אמר אלוף (מיל') דוד עברי.

עברי, לשעבר מפקד חיל-האוויר, סגן הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון, השתתף ברב-שיח שערכו במשותף המגזין ישראל דיפנס וקבוצת אנשים ומחשבים. ברב-השיח נידונו תכניות בניית הכוח של הצבא והיערכות צה"ל לתכנית החומש הרב-שנתית. את רב-השיח הנחה אריה אגוזי, לשעבר כתב לענייני תעופה ותעשיות ביטחוניות בידיעות אחרונות, והוא נערך אתמול (ב') בבית אנשים ומחשבים.

לדברי עברי, "חשוב להדגיש שאין לוותר על הכנת אופציה צבאית, בשל החשש שהתולעת לא תממש את כל הציפיות. אולם, כשזה אפשרי, למה לצאת למלחמה בעולם הפיסי אם ניתן להשיג תוצאות זהות בעולם המקוון? עם חשיבה נכונה ותכנון מושכל, ניתן לעשות כמעט כל דבר בעולם המקוון. כדאי לעשות קודם כל דברים בלי רעש".

אלוף (מיל') יפתח רון-טל. צילום: פלי הנמרעברי תיאר את המגמות השונות בהן מצוי הצבא, לרבות השינויים הגיאו-פוליטיים באזור, וציין בין המגמות את "השימוש האינטנסיבי במרחב החלל ובמרחב הקיברנטי. החלל הוא חלק מהמלחמה המקוונת, ויש להרחיב את היקף ההשקעה התקציבית בתחום. בתחילה לא הבינו זאת, אך כהגיעו התוצרים המבצעיים והמודיעיניים משימוש במרחב זה, השתנתה הדעה של המתנגדים לו".

כך, אמר, "המימד הקיברנטי דומה במהותו ללוחמה האלקטרונית הקלסית המוכרת, הוא מעין ל"א חדש. האתגר הגדול ביותר הוא לפתח מערכות חדשות במהירות. אם לא תגן על עצמך טוב מספיק, תמצא עצמך משותק. יש להכין תשתיות טכנולוגיות תוך התבססות על התעשיות. הדבר דומה לכניסתו של תדר חדש ב-ל"א, שאם יש לך מו"פ טוב ומהיר מספיק – ניתן לעשות זאת. כך גם הדבר בהיבט הרשת – אף פה נדרשות יכולות מו"פ גבוהות: יש לתת דגש מיוחד לכך ולהקצות לתחום משאבים בהתאם, זה האתגר. העמידות נגד האיומים המקוונים מאד קשה, נזקו של האקר אחד יכול להיות רב, כיוון שהמשק הישראלי הוא תלוי מיחשוב".

"הפגיעה בתשתיות הלאומיות עלולה להיות הרסנית".

אלוף (מיל') יפתח רון-טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה בצה"ל, אמר כי "אנו חיים בעידן של מלחמה משולבת, רב-זרועית ורב-ארגונית, בה העורף והחזית הם אחד, כאשר בסופו של דבר מדינה נמדדת לפי החוליה החלשה שלה. הלחימה מבוססת רשת היא אחת המהפכות שהצבא חווה. היא מספקת למפקד גדוד הנמצא בטנק לקבל מודיעין מצוללת".

אלוף (מיל') דודו בן-בעש"ט. צילום: פלי הנמרכיום, אמר רון-טל, המשמש כיו"ר חברת חשמל ויו"ר נמלי ישראל, "חלו כמה מהפכות בשדה הקרב: שימוש בלייזר, כניסת מסוקי קרב, יכולות בלתי מאוישות ולחימה מבוססת רשת. כיום, כל זרוע היבשה נמצאת ברשת. כשהחל פרויקט צי"ד (ר"ת צבא יבשה דיגיטלי) הוא זכה לקיתונות של צחוק במטכ"ל, ואילו היום, בחלוף כמה שנים – אין מקום על רכבת הלחימה ברשת, כי כל הקרונות שלה בתפוסה מלאה. אנו בראשיתה של מהפכה זו והיא טומנת בחובה אתגר שהוא בראש ובראשונה מגננתי, כי הפגיעה בתשתיות הלאומיות עלולה להיות הרסנית". ככל שנתקדם בטכנולוגיה, סיכם רון-טל, "היכולת להיפגע דרך הרשת הולכת וגדלה עד כדי פגיעה במשק".

אלוף (מיל') דודו בן-בעש"ט, לשעבר מפקד חיל הים, אמר כי "אין ספק שהמרחב הקיברנטי, ובתוכו יכולות הלחימה בו, הולכים ומתפתחים. על הגופים הנמצאים במרחב זה לדעת להגן על עצמם, על מנת להימנע מפגיעות טרור מקוונות. על הצבא לפתח יכולות תקיפה מקוונות בחתימה נמוכה, ולהפעיל אותן בכל מיני הזדמנויות, ולהיערך לקראת שימוש נרחב ביכולות אלו בעת לחימה כוללת".

עוד השתתפו ברב-השיח תת-אלוף (מיל') אפרים לפיד – לשעבר דובר צה"ל, ועמיר רפפורט – העורך הראשי של ישראל דיפנס.

הסיקור המלא של רב-השיח יפורסם בימים הקרובים – בגיליון הקרוב של ישראל דיפנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים