יבמ חשפה פתרון לעולם המידע הרפואי שמתבסס על מחשב העל ווטסון

הפתרון משלב בין המידע הרפואי הרב שנוצר ונאגר אודות מטופל לניתוח אנליטי של המידע, כמו גם חיזוי ממוחשב של ההיבטים הרפואיים העתידיים ● מדובר באחד השימושים המסחריים הראשונים שעושה יבמ בטכנולוגיה של מחשב העל, שניצח את אלופי האלופים בשעשועון הטריוויה ג'פרדי

26/10/2011 10:16
מהמטבח של ווטסון באהבה

יבמ (IBM) חשפה פתרון לתחום שירותי הבריאות, שמשלב בין המידע הרפואי הרב שנוצר ונאגר אודות מטופל לניתוח אנליטי של המידע, ומאפשר גם חיזוי ממוחשב של ההיבטים הרפואיים העתידיים. שמו של הפתרון הוא CPAH (ר"ת Content and Predictive Analytics for Healthcare), והוא מהווה אחד השימושים המסחריים שיבמ עושה בטכנולוגיית ווטסון (Watson).

הפתרון נחשף במהלך כנס "מידע על פי דרישה ומיחשוב אנליטי", שנערך השבוע בלאס ווגאס. ווטסון הוא שמו של מחשב העל שנחשף לעולם לפני תקופה קצרה כשניצח את אלופי האלופים של שעשועון הטריוויה ג'פרדי (Jeopardy). הענק הכחול שם לו למטרה לממש את ווטסון מסחרית בעולם המידע הרפואי, שהוא אחד העולמות שכמויות המידע הנוצרות ונאגרות בהם הן עצומות. על פי החברה, בעולם הרפואי מתגלה כוחה של טכנולוגיית ווטסון להציג פתרונות חדשניים שמשפרים ומייעלים את הטיפול בחולה מחד ובו זמנית מצמצמים את העלויות הכוללות. כל זאת בעזרת סוג חדש של פתרונות אנליטיים הממוקדים בתחומים שנשענים על ניתוח מעמיק של תוכן ומידע בלתי מובנה לצורך קבלת החלטות.

הלקוחה הראשונה שכבר משתמשת במערכת החדשה היא חברת Seton Healthcare Family. חברה זו תנתח בעזרת המערכת המבוססת על ווטסון את הסיבות לאשפוזים חוזרים בבתי חולים, על מנת לאתר דרכים לצמצום מספר הפניות הניתנות למניעה. על פי נתונים שפורסמו בעיתון המידע הרפואי רב המוניטין New England Journal of Medicine, ניתן היה למנוע אחד מכל חמישה אשפוזים חוזרים בארצות הברית – מה שהיה גורם לחיסכון של 17.4 מיליארד דולרים מתוך תקציב של 102.6 מיליארד, במסגרת תוכנית Medicare.

ביבמ מסבירים, כי הגופים הרפואיים טובעים כיום בכמויות הנתונים שנוצרות ולכן הם מתקשים להוציא מתוך ים המידע שנוצר תובנות שעל בסיסן ניתן לתכנן פעילות עתידית. יצוין, כי 80% מהמידע בארגונים רפואיים מאופיין כיום בפורמט בלתי מובנה, דוגמת רשימות הרופא או תקצירי שחרור חולים, ונפח הנתונים הללו מוכפל מדי חמש שנים. שלא כמו נתונים הניתנים לקריאה על ידי מחשב, אין למידע זה מבנה מוגדר וקשה לגופי הבריאות לכלול אותו בניתוחים העסקיים שלהם. כתוצאה מכך, הם נאגרים במתכונת בלתי זמינה, למרות התוכן יקר הערך שנמצא בהם. המידע אודות כל מטופל נאגר בעשרות רבות של מאגרי מידע בתחומים שונים. בין היתר, מדובר במידע על ביקורים של הלקוח אצל רופא המשפחה, קניית תרופות בבתי מרקחת (כולל שימת דגש על המידע אודות תרופות שהלקוח רוכש ללא מרשם בחנויות פארם למיניהן – א.פ), צילומי רנטגן או MRI, ביקור במרפאות מומחים, אשפוזים שהיו ללקוח, רפואת שיניים ומפגש עם פסיכולוג. עובדה עצובה היא שברוב המקרים, רופא המשפחה – הגורם הרפואי שאמור להכיר את החולה הכי טוב – אינו מודע לכל המידע הרפואי אודותיו. למעשה, הוא מקבל החלטות בנוגע למצבו הבריאותי של הלקוח על סמך פחות ממחצית המידע שקיים. היעדר המידע הזה גורם לחלק לא מבוטל מההוצאות שקופות החולים נאלצות לשלם.

בנוסף, המערכת האנליטית של יבמ מאפשרת לרופאים ולאנשי מקצוע אחרים בתחום לעשות הרבה מעבר לחיפוש וניתוח מידע בלתי מובנה. המשתמשים יכולים לקדם את האבחון והטיפול באמצעות גזירה מדויקת של עובדות רפואיות והבנה של הקשר בין משתנים שונים שמסתתר בין הכמויות הגדולות של המידע – הקליטי והתפעולי. הפתרון מעבד מידע גולמי לתובנות רפואיות וחושף מגמות, דפוסים וסטייה ממתכונת מוכרת – על מנת לחזות את ההסתברות לתוצאות שונות.

"הפלטפורמה החדשה – למידה בהתמדה"

מערכת CPAH הינה המוצר הראשון המשתמש בפלטפורמת יבמ לניתוח וטיפול במידע. לדברי אנג'ול באמברי, סגנית נשיא למוצרי ה-Big Data בחטיבת התוכנה של יבמ, החברה מתכוונת להוציא עוד ועוד פתרונות סביב פלטפורמה זו, מאחר שלדבריה, היכולות שהפלטפורמה מספקת הם עצומים. היא הסבירה, כי הפלטפורמה עושה שימוש בזמן אמת בכמויות אדירות של מידע, אשר מגיע ממקורות שונים. חלק מהמידע הינו בלתי מובנה, בכלל זה תמונות, אתרי אינטרנט, וידיאו, צ'אטים ובעיקר רשתות חברתיות.

על פי התפיסה שהציגה יבמ בכנס, הפלטפורמה עובדת במקביל למודל השכבות הבסיסי, כאשר מתבצע חיבור בין סביבת הנתונים בכלל, ולא רק קבצים או בסיסי נתונים, למנוע האנליטי. זה מאנדקס ומנתח בזמן אמת את המידע ומגיש למשתמש מסקנות והמלצות לגבי הנושא המבוקש.

כמו כן, יצוין שהפלטפורמה מכילה בתוכה ממשקים רבים, כלי טיוב וקליטת ממשקים, כלי ניתוח רבי עוצמה וכלי פיתוח (SDK) שמאפשרים למשתמש לבנות את היישום שהוא רוצה ולהקדיש יותר זמן לעסק שלו.

אריק יאו, סגן נשיא לבינה עסקית וניהול ביצועים בחטיבת התוכנה של יבמ, אמר שיבמ היא ספקית פלטפורמה בסיסית הכוללת את רוב המרכיבים הנדרשים על מנת לשחרר את המשתמשים ממשימת שילוב המערכות בעצמם. לדבריו, הארגון עובר מסע רצוף ומתעדכן אל העידן האנליטי. "ניתוח אנליטי אינו דומה לעיבוד תנועות", הסביר. "אתה לומד כאן בהתמדה, באופן שמוביל להצגת השאלות הבאות. מערכות אנליטיות חייבות להתפתח יחד עם התפתחות הצרכים של הארגון".

הענק הכחול מאמין, כי הוא מסוגל להשפיע על אנליזה של לקוחות, אנליזה פיננסית ואנליזה של סיכונים – תוך מיקוד בתחומי תעשייה מוגדרים. במקביל, החברה חותרת לפישוט השימוש ולהעמדת כלי הניתוח האנליטי בידיהם של יותר ויותר משתמשי קצה, כאלה שאינם בעלי רקע מקצועי בתחום טכנולוגיות המידע.

לדברי יבמ, חשיבותה של המערכת מתבטאת בכך שתוך פחות מחצי שנה הורדו מ-AppStore יותר מ-5,000 עותקים של היישום ל-iPad שמאפשר לכל משתמש קצה לעשות שימוש בכלים אנליטיים. המשתמשים בכלים הללו מבצעים עבודה מקוונת ולא מקוונת כאחד בסביבת כלי הבינה העסקית של קוגנוס (Cognos).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים