בית המשפט דחה את עתירת דנ-אל לביזיון בית המשפט נגד גיל סנפיר

דנ-אל טענה, כי סנפיר ביזה את בית המשפט בכך שהמשיך להפיץ את התוכנה שלו, למרות החלטה שניתנה בעניין ● דנ-אל טוענת שבהפצה זו מפר סנפיר את זכויות היוצרים שלה ● השופטת דחתה את העתירה וקבעה ש-"מובן, כי סנפיר יפתח תוכנה ש-'המראה והתחושה' שלה יהיו קרובים ככל האפשר לזו של דנ-אל" ● זאת, על אף שמומחה בית המשפט, עו"ד גד אופנהיימר, קבע ש-"המערכת של סנפיר נסמכת במידה רבה על האפיון של תוכנת דנ-אל; מידת הדמיון עומדת על 60%-70%"

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, דחתה באחרונה את בקשתה של דנ-אל פתרונות תוכנה מתקדמים לקבוע שגיל סנפיר, המשווק תוכנה שקרויה על שמו, ביזה את בית המשפט.

דנ-אל פיתחה לפני יותר מ-15 שנים תוכנה בשם דנ-אל 2000 לתפעול וניהול תיקי ניירות ערך ומוצרים פיננסיים. גיל סנפיר, נגדו הוגשה התביעה, שיווק תוכנה פרי פיתוחו, שלטענת דנ-אל היא העתקה של התוכנה שלה. החברה תבעה אותו בגין הפרת זכויות יוצרים, גזל סוד מסחרי ועשיית עושר שלא במשפט. במקביל לתביעה עתרה דנ-אל לקבלת צו מניעה שימנע מסנפיר לשווק את התוכנה שלו. טרם ניתנה הכרעה בעתירה זו.

סנפיר התנגד לבקשת דנ-אל וטען, כי לא העתיק ממנה את התוכנה פרי פיתוחו. בית המשפט מינה לפני כשנתיים מומחה לבחינת הסוגיה – עו"ד גד אופנהיימר, מומחה לתוכנות מחשב. בחוות הדעת שהגיש לבית המשפט הוא קבע, כי "קוד המקור לא הועתק, ממשק המשתמש כן הועתק ובסיס הנתונים הועתק אף הוא". על רקע קביעת עו"ד אופנהיימר, בית המשפט הוציא בפברואר 2010 צו מניעה זמני נגד סנפיר האוסר עליו לפתח ולשווק את התוכנה שלו.

באוקטובר 2010 הגישה דנ-אל עתירה לביזיון בית המשפט, בטענה שסנפיר לא קיים את צו המניעה והמשיך לשווק ולמכור את התוכנה שלו. סנפיר טען בתגובה, כי פיתח תוכנה חדשה, שונה מתוכנת סנפיר, ושמה פינאנסר החדשה. בפברואר 2011 הורתה השופטת ד"ר אגמון-גונן לעו"ד אופנהיימר להשוות בין התוכנה החדשה של סנפיר לזו של דנ-אל. עו"ד אופנהיימר קבע, כי "עדיין, אלמנטים רבים אינם פרי אפיון פונצקיונלי חדש מסקרץ' (פיתוח תוכנה מההתחלה). המערכת החדשה של סנפיר נסמכת במידה רבה על האפיון של תוכנת דנ-אל. מידת הדמיון עומדת על 60%-70%". עוד הוא קבע, כי לאחר בחינה של שלושה מדדים – קוד מקור, ממשקים ובסיס נתונים – נותר דמיון במדד אחד, והוא ממשק המשתמש.

בדיון שהתקיים בבית המשפט בתחילת 2012 טענה דנ-אל, כי למרות צו המניעה, התוכנה החדשה של סנפיר מהווה העתקה של התוכנה שלה. סנפיר טען מנגד, כי הדמיון בתוכנה החדשה שלו לזו של דנ-אל הוא רק בקוד המקור, שלגביו לא נטען, כי הוא מפר את תוכנת דנ-אל.

השופטת קיבלה את טענת סנפיר שלפיה בחלק מהאלמנטים שבתוכנה אין לו חופש עיצוב של ממשקים וטבלאות, ואין גם מקום לאין סוף מקוריות. עוד ציינה השופטת, כי תוכנת דנ-אל היא הנפוצה והשלטת בתחום, ולכן "מובן, כי סנפיר יפתח תוכנה ש-'המראה והתחושה' שלה יהיו קרובים ככל האפשר לזו של דנ-אל".

לפיכך, קבע בית המשפט, כי סנפיר לא הפר בתוכנה החדשה שלו את צו המניעה הזמני, ועל כן – דחה את העתירה של דנ-אל לביזיון בית המשפט. השופטת חייבה את החברה לשלם לסנפיר הוצאות ושכר טרחת עורך דין בסך של 15 אלף שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים