אדם ווילסון, אינפורמטיקה: "ב-Big Data, על המנמ"רים לטפל במידע בפינצטה כדי להפיק את המיטב"

"מה שנדרש מהמנמ"רים הוא להשליך את עקרונות שיטתLean לעולם הטיפול בנתונים, על מנת להפיק עוד תובנות ועוד הזדמנויות עסקיות מהלקוחות", אמר ווילסון, סגן נשיא בכיר ל-ILM באינפורמטיקה ● לדבריו, "מדובר בתפיסה ניהולית שהחלה בעולם התעשייתי וזלגה משם לעולמות אחרים, ומציעה לשפר את הביצועים ולקצר לוחות זמנים, לייעל תהליכים ולחסוך במשאבים"

"בעידן ה-Big Data, שאנחנו מצויים בפתחו, ארגונים נדרשים להתמודד עם מגוון נתונים, ממגוון מקורות ובהיקף ונפחים חסרי תקדים. על כן, המנמ"רים נדרשים לטפל במידע בפינצטה, כדי להפיק ממנו את המיטב ולקדם באמצעותו את ההיבטים העסקיים של הארגון", כך אמר בראיון אדם ווילסון, סגן נשיא בכיר ל-ILM באינפורמטיקה (Informatica), בראיון לאנשים ומחשבים. אינפורמטיקה מיוצגת בארץ על ידי אמן מחשבים.

ווילסון הגיע לארץ באחרונה ונפגש עם לקוחות אמן. לדבריו, "מה שנדרש מהמנמ"רים הוא להשליך את עקרונות שיטת Lean לעולם הטיפול בנתונים, על מנת להפיק עוד תובנות ועוד הזדמנויות עסקיות מהלקוחות". הוא הסביר, כי שיטת Lean היא תפיסה ניהולית שהחלה בעולם התעשייתי וזלגה משם לעולמות אחרים, ביניהם עולם ניהול התוכנה. "המתודולוגיה מציעה לשפר את הביצועים ולקצר לוחות זמנים, לייעל תהליכים ולחסוך במשאבים", ציין. "אולם, בסופו של דבר, ההיבטים השונים הללו צריכים להיות מדידים, על מנת שניתן יהיה לשקלל אותם ולבחון את התועלות השונות. כך צריך גם להתנהל בעולם הטיפול בנתונים: לקבל עוד תובנות עסקיות עמוקות יותר ובאופן מהיר יותר, באמצעות ניהול מידע מבוסס Lean".

הוא הוסיף, כי "האתגר של מנהלי המיחשוב הוא לברור מכלל המידע המטופל את זה שרלוונטי עבור היחידות העסקיות השונות של הארגון. לדוגמה, אם ברצונו לטפל בניהול סיכונים עסקיים על בסיס יומי, על המנמ"ר להיות מסוגל לאסוף רק את הנתונים הקשורים לנושא זה, מבלי להפר את הרגולציות הכרוכות בטיפול במידע שנוגע ליום האתמול ותוך שהוא מטמיע טכנולוגיות ארכוב של נתונים, מפריד בין מידע נחוץ ללא נחוץ ובונה מדיניות למידע שבשימוש. הוא צריך להעביר את המידע באופן חכם מחוץ למערכות, לטובת שיפור הניתוחים, תוך שיפור זמני הגיבוי והאחסון. מדובר באתגר משמעותי, שכן 50%-70% מהמידע המאוחסן אינו רלוונטי לצורך עסקי זה ואף אחד מהמשתמשים בארגון לא צורך אותו. זה קשה שבעתיים בגלל העובדה שהמידע מצוי על גבי מערכות IT שונות, בחלקן מבוזרות, על יישומים רבים ומגוונים". הכלים של אינפורמטיקה, אמר ווילסון, "מספקים תשתית שיודעת לקחת את המידע הנחוץ מהמערכות השונות תוך צמצום העלויות של הטיפול בו". הוא ציין שהטכנולוגיה הזו מוטמעת אצל לקוחות לא מעטים של אמן בארץ, ביניהם פרטנר וסלקום.

ערבול נתונים לטובת אבטחת מידע
אתגר נוסף שמצוי במהלך הטיפול במידע הוא בהיבט אבטחת המידע. "כיום", אמר ווילסון, "כשאתה מתקשר למוקד לקוחות כלשהו, המוקדן רואה ישר את כל הפרטים שלך, כולל כתובת מדויקת ומספר כרטיס אשראי, ולא תמיד הוא נדרש לכך. אבטחת נתונים ומניעת זליגתם לגורמים לא מורשים הייתה תמיד אחת העדיפויות הראשונות של מנמ"רים ומנהלי אבטחת מידע. במחקרים שנערכו בארצות הברית על נזקי פריצה וגניבת מידע מארגונים נמצא שהעלות הכוללת של נזק כתוצאה ממקרה אחד של גניבת מידע מסתכמת בכ-6.3 מיליון דולרים בממוצע. עזיבת לקוחות בעקבות זליגת מידע הייתה אף היא מימד משמעותי".

הוא ציין, כי "אבטחת נתונים מגובה כיום בתקינה אמריקנית ואירופית שמחייבת את ראשי הארגון בסטנדרטים מסוימים לאבטחת מידע. ישנם עונשים שקבועים בחוק לבכירים בחברות אשר לא יעמדו בסטנדרטים אלה". המענה לכך, אמר ווילסון, "הוא ערבול הנתונים, מה שמונע מאותו נציג שירות לקוחות לראות את הנתונים שאין צורך שיראה, וכך הדבר מסייע לשמירת המידע העסקי בתוך הארגון ומונע את הזליגה שלו החוצה. הנתונים מעורבלים אך נשמרים באותה תבנית. אינפורמטיקה רכשה את אקטיב בייס (Active Base), הודות לטכנולוגיה שהיא פיתחה בתחום ה-DDM (ר"ת Dynamic Data Masking) – ערבול נתונים דינמי, שמאפשר ערבול נתונים בזמן אמת".

ערבול, או מיסוך מידע, הסביר ווילסון, "הוא הסבת אותו מידע רגיש למידע לא מזוהה, שנראה מציאותי, תוך כדי שימור התכונות המקוריות שלו. הכוונה היא שהמידע המעורבל נשאר רלוונטי ובעל משמעות: שמות נראים כשמות, כתובות נראות ככתובות, מספרי כרטיסי אשראי מופיעים כמספרים אמיתיים, עם הלוגיקה הפנימית של הכרטיס הספציפי. כל שינוי שנערך בנתון כלשהו משתנה גם בנתוני המשנה, ועל כן נראה אותנטי".

"מכיוון שמידע רגיש יכול להימצא במאות יישומים ובסיסי נתונים שונים, חברות רבות מתקשות במיפויו", אמר ווילסון. "נדרש פתרון ערבול מידע המאפשר למשתמשים לבחור מספר חוקי ערבול קיימים ולשמור את כל הנתונים במאגר מידע משותף, שמאפשר שימוש חוזר, סטנדרטיזציה ושיתוף של הנתונים. המידע המעורבל צריך להיות מועבר למערכת או לסביבה הנבחרת".

הוא סיכם באמרו, כי "הלקוחות שלנו מבינים שיש לנו יכולות הרבה מעבר לעולם ה-ETL, גזירה ושליפת נתונים. אנחנו מבחינים בהתעניינות רבה של מנמ"רים בטכנולוגיות הנוספות שברשותנו. אינפורמטיקה נמצאת כיום בעולם ה-Big Data והמוצרים שלה יכולים לתקשר עם כל המערכות והיישומים של הארגון, תוך יכולת לעבד בזמן מהיר כמויות אדירות של מידע, מבלי להעמיס יותר מדי על המערכות הארגוניות. הדבר נעשה תוך שימוש בארכיטקטורה שונה מזו המקובלת כיום".

מתעניינים בטיפול בנתונים? הירשמו לאירוע Data Center Enterprise של אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים