ועדת המדע: יש להקים גוף מרכזי שינהל את המדיניות בנושא קניין רוחני

הוועדה קראה לממשלה להקים גוף שכזה ולהגביר את האכיפה בנושא ● ח"כ דניאל בן סימון, שהחליף את מקומה של יושבת ראש הוועדה, אמר ש-"משרדי המשפטים והאוצר חייבים לחבור יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים" לצורך העניין ● המתנגדים להקמת הגוף הביעו בדיון דאגה מריכוזיות יתר

"על הממשלה לדאוג להקמת גוף מרכזי אחד שירכז את המדיניות בנושא הקניין הרוחני בישראל", כך החליטה אתמול (א') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בתום דיון שעסק בנושא זה. הדיון נערך לרגל יום הקניין הרוחני הבינלאומי, שצוין אתמול.

עו"ד אוריאל לין, יושב ראש הפורום לקניין רוחני של איגוד לשכות המסחר, קבל בתחילת הדיון על כך שמשטרת ישראל לא מקצה מספיק משאבים לאכיפה בנושא. "דבר אחד ברור – היצירתיות לא תקבל ביטוי אם אין הגנה על הקניין הרוחני. לאדם לא תהיה מוטיבציה לפתח אם הוא יידע שלא ישמרו על זכויותיו", אמר.

פרופ' שנאן הרפז ממינהל המחקר החקלאי של משרד החקלאות, אמר ש-"למשרד הבריאות יש מודל אחד לקניין רוחני, ואצלנו יש הגדרה אחרת. צריך תיאום ואיחוד של ההגדרות".

לעומת זאת, מספר משתתפים בדיון הביעו את התנגדותם להקמת גוף העל המכוון, ביניהם עו"ד הווארד פולינר, הממונה על הקניין הרוחני במשרד המשפטים. לדבריו, "הריכוזיות של גוף-על קצת מפחידה אותי. יכול להיות שצריך סוג של תיאום, אבל לא בטוח שגוף מתאם זה הפתרון. ייתכן שהגופים פשוט צריכים להיפגש מדי פעם ולתאם".

נושא נוסף שעלה לדיון הוא היכולת של חוקרים לסחור בידע שבבעלותם. אופיר אלון ממינהל הקניין הרוחני בטכניון אמר ש-"כל חוקר אצלנו היה יכול לעבוד בתעשייה עם שכר רב יותר, אולם הם מחליטים בכל זאת להישאר באקדמיה, מאחר שהם אוהבים מחקר. לתת להם את היכולת למסחר את הידע זה הברז שצריך לשחרר כדי שיהיה כדאי להם להישאר".

בסיכום הדיון אמר ח"כ דניאל בן סימון, שלקראת תום הדיון מילא את מקומה של יושבת ראש הוועדה, ח"כ רונית תירוש, כי "משרדי המשפטים והאוצר חייבים לחבור יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים. אין ספק שצריך להגביר את האכיפה בנושא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים