ראש בראש: איזו מערכת הפעלה סלולרית טובה יותר – iOS או אנדרואיד?

לובו ויזנר, גאדג'טולוג ואיש ערוץ 10, ניסה לענות על השאלה הזו בפאנל מיוחד שהנחה בנושא, במסגרת כנס לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל ● אביב סביון, מומחה אפל: "אפל היא הראשונה שייצרה גם את התוכנה וגם את החומרה למכשירים שלה. יש ביניהם התאמה מושלמת" ● דרור האס מ-GSM Israel, שייצג את אנדרואיד בוויכוח: "הטענה היחידה של אפל בעד ההתנהלות שלה מול מפתחי היישומים היא האבטחה, אבל כבר הוכח שזו אגדה" ● ומה חושבים המומחים על חלונות פון 8 ובלקברי?

איזו מערכת הפעלה טובה יותר למשתמשים – iOS של אפל (Apple), או אנדרואיד (Android) של גוגל (Google)? על השאלה הזו ניסו לענות המשתתפים בפאנל מיוחד שנערך בנושא, במסגרת כנס לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל. את המסלול הוביל לובו ויזנר, גאדג'טולוג ואיש ערוץ 10. לאירוע, שנערך שלשום (ב') בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות משתתפים והוא התקיים במרכז הכנסים אבניו, קריית שדה התעופה.

אביב סביון, מומחה אפל, ייצג כמובן את הצד של ה-iPhone בדיון. "אני לא יודע לכמה מכם יש ילד קטן, אבל אלה שיש להם יודעים שגם בגיל שנתיים, הילד יודע לתפעל מכשירי iOS בקלות ובהנאה. בנוסף, כל גאדג'ט שיוצא לשוק הטלפוניה, יוצא קודם כל ל-iOS – ולא לאנדרואיד. רובכם, היושבים באולם, אולי משתמשים במכשירים מבוססי אנדרואיד, אבל כדאי שתזכרו שכאשר גוגל מעדכנת מערכת הפעלה, עוברת חצי שנה עד ששאר החברות מפתחות דרייברים ומעדכנות את מערכת ההפעלה במכשיריהן. ב-iOS זה קורה באופן מיידי, ובכל המכשירים".

לעומתו, דרור האס מ-GSM Israel, לקח על עצמו את ייצוג האנדרואיד בוויכוח. "מי שבוחר באנדרואיד, בוחר בהיצע גדול. כל אחד יכול למצוא לעצמו את הטלפון שמתאים לו במדויק. לגבי קלות התפעול, ה-Galaxy S3 של סמסונג (Samsung) שינה את הכל. גם אמא שלי הזקנה משתמשת היום טוב יותר באנדרואיד שלה מאשר ב-iPad שלה".

אביב סביון, מומחה אפל. צילום: קובי קנטור"מה עדיף, 'הגן הסגור' של iOS, או מערכת הפעלה פתוחה לכאורה לחלוטין?", שאל ויזנר. "אפל היא הראשונה שייצרה גם את התוכנה וגם את החומרה למכשירים שלה", השיב סביון. "יש ביניהם התאמה מושלמת. רמת הסינון של אפל לגבי יישומים היא גבוהה ומסובכת יותר, אבל מספקת מערכת הפעלה הרבה יותר יציבה מאשר אנדרואיד. בשימוש יומי ופשוט, אם המכשיר לא עבר פריצה, אין תקלות ואין תקיעות ב-iOS, ועד שכבר יש – הן הרבה יותר קטנות. לכן, קשה יותר לקבל אישור מאפל מאשר מגוגל, כי אפל שמה דגש רב יותר על אבטחה ומוודאת שאף יישום לא יהווה נתיב לפריצות וגניבת מידע".

לדברי האס, נציג אנדרואיד, "הטענה היחידה של אפל בעד ההתנהלות הזו שלה היא האבטחה, אבל כבר הוכח שזו אגדה. ב-'גן פתוח' אתה מקבל התאמה אישית: אתה יכול להתאים לעצמך את התוכנה כמשתמש פרטי, או להתאים את היישום לצרכי ללקוח, כשמדובר בארגון. כל זאת, מבלי שאפל תכפה עליך מה מותר ומה אסור לך לעשות".

דרור האס, GSM Israel. צילום: קובי קנטור"אז אתה חושב שכל 'הגן הסגור' הזה הוא תירוץ של אפל, שנועד לסייע לה לשלוט במשתמשים ולסחוט מהם עוד כספים?", שאל ויזנר המנחה. "כולם רוצים לסחוט כסף", השיב האס. "זה לא שגוגל היא מלאך, אבל כן – אני חושב שזה נועד להגביר את השליטה של אפל במשתמשים. בכלל, הגישה של סטיב ג'ובס תמיד הייתה שהלקוח טיפש והוא לא יודע מה הוא צריך, ולכן אפל צריכה להגיד לו מה לקנות ובמה להשתמש".

סביון לא נשאר חייב: "רוב המפתחים יאמרו שמה שמהווה יתרון למשתמשים, מהווה חסרון עבורם. משתמשי אנדרואיד רגילים לקבל יישומים בחינם. זה סוג של מנטליות. ב-iOS, לעומת זאת, רוכשים יותר יישומים – ולכן המדיניות של המפתחים היא לפתח יותר ל-iOS".

ויזנר: "אז כולם מסכימים שלמפתחים כדאי יותר לפתח ל-iOS?". האס: "תמיד עדיף לפתח לשתי מערכות ההפעלה, אבל זה נכון שהקהל של iOS רגיל יותר לשלם תמורת היישומים שלו".

"בואו נעבור לעולם הארגוני", הציע ויזנר. "האם צריך לפתח את היישומים הניידים של הארגון ל-iOS, אנדרואיד או אולי לפלטפורמה אחרת?". על פי סביון, נציג iOS, "אין ספק שצריך לפתח לשתי המערכות, כי כל בעל ארגון ירצה להגיע לכל משתמש קצה. עם זאת, במידה ויש דגש חזק מאוד על אבטחה בארגון, עדיף ללכת עם iOS. הממשל האמריקני, לדוגמה, עבר מבלקברי (Blackberry) ל-iOS. בצה"ל, בחטיבות הסודיות ביותר, אסור היום לקחת טלפון מבוסס אנדרואיד – רק טלפון 'פשוט' או מכשיר המבוסס iOS. אגב, גם אם נושאים כמו גרפיקה ואנימציה חשובים לארגון שלך, עדיף iOS".

האס: "אנו שוב חוזרים לטיעון האבטחה של אפל – והוא פשוט לא נכון. זו חשיבה של שנתיים אחורה. למעשה, בטלפונים מבוססי אנדרואיד קיימות טכנולוגיות שאין ב-iOS, המעניקות יכולות חזקות מאוד".

"ננסה להוציא ממך מחמאה לאפל: האם אתה מסכים שלולא אפל, לא היינו זוכים לראות את ה-Galaxy S4 בעוד כמה ימים?", התגרה המנחה. האס: "אכן, נראה שבלי ה-iPhone, היינו עדיין תקועים היום עם טלפונים מבוססי מקלדת במקרה הטוב".

ויזנר המשיך את הדיון ושאל: "מיקרוסופט (Microsoft) שחררה את חלונות פון 8 (Windows Phone 8) ומשקיעה רבות בקידומה, ואפילו בלקברי חזרה עכשיו עם מערכת הפעלה חדשה – אחרי שכמעט נמחקה מהמפה. מה הסיכוי של החברות הללו?". סביון: "עד שחנות היישומים של חלונות פון לא תגדל באופן משמעותי, ומחיריהם של מכשירי הפרימיום ירדו במקביל – היא לא תתפוס. אולם, אני מעריך שבעוד שנתיים נראה הרבה יותר משתמשי חלונות פון. לגבי בלקברי, היא אכן עשתה קמבק ענק עם בלקברי 10. יש גם לאפל וגם לגוגל הרבה מה להעתיק ממנה. הכל עובד על מגע במאה אחוז, אין כפתורים בכלל – וזה מדהים. מבחינה שיווקית, יצא לה שם רע, וזה יקשה עליה".

אירועים קרובים