אנליסטים: מאגר הפטנטים שרכשה גוגל בעסקת מוטורולה מוביליטי יסייע לה להגן טוב יותר על אנדרואיד

מהצד השני, מסכימים האנליסטים, תרוויח גם מוטורולה מוביליטי, שתוכל להתמודד טוב יותר מול המתחרים בזכות סיוע של גוגל וגישה מיידית לגרסאות עתידיות של מערכת ההפעלה אנדרואיד ● מייקל גרטנברג: "זה תסריט אימים מבחינת סמסונג ו-HTC. גוגל הפכה משותפה - למתחרה" ● סקוט אליסון, אנליסט של IDC, מעריך שגוגל עשויה להטביע את השם והלוגו שלה על מכשירי מוטורולה מוביליטי

מוטורולה

רכישת גוגל (Google) את מוטורולה מוביליטי (Motorola Mobility) מכה גלים בעולם, וגם התגובות לא מאחרות להגיע. על שני דברים עיקריים מסכימים כל האנליסטים: מאגר הפטנטים שרכשה גוגל בעסקה יסייע לה להגן טוב יותר על מערכת ההפעלה שלה, להתמודד מול תביעות ולהשיג הסכמי רישוי צולבים לשימוש בטכנולוגיות. והיתרון השני, למוטורולה מוביליטי, שקרוב לוודאי תוכל להתמודד מול מתחרים בזכות סיוע של גוגל וגישה מיידית לגרסאות עתידיות של מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android), ולהשיג נתח שוק גדול יותר, לאחר שהידרדרה מהמקום השני למקום השמיני.

מייקל גרטנברג, אנליסט מגרטנר (Gartner), טוען שהעסקה עלולה לפגוע ביצרניות אחרות של מכשירי אנדרואיד, כמו HTC וסמסונג (Samsung), משום שכעת למוטורולה מוביליטי תהיה גישה מוקדמת לחידושים באנדרואיד. הרכישה, הוא אומר, תיתן לגוגל תמריץ להעדיף את מוטורולה מוביליטי, ומהצד של מוטורולה – החיבור עם חברת אינטרנט יעניק למכשיריה דחיפה רצינית בתחרות על לב הצרכנים. "זה תסריט אימים מבחינתם", טוען גרטנברג, "גוגל הפכה משותפה – למתחרה".

לעומתו, טוען אבי למבה, אנליסט בקבוצת ISI, שהשותפות של גוגל דווקא ירוויחו מהמהלך הזה, שיעניק להן הגנה מפני תביעות על הפרת פטנטים. יצרניות רבות מתגוננות בימים אלה כנגד תביעות, הטוענות שמכשיריהן מפירים פטנטים של אפל (Apple) ושל מיקרוסופט (Microsoft). לדבריו, גוגל תשתמש במאגר הפטנטים כמינוף בהסכמי רישוי צולבים. אבל הוא מסייג את דבריו ומוסיף, כי מוטרולה חזקה יותר בכל זאת תקשה על היריבות להשיג משתמשים חדשים. "במהלך השנתיים הקרובות יואט קצב הצמיחה, והתחרות על השגת נתח שוק תהיה קשוחה".

בנק ההשקעות נומורה הלונדוני פרסם הצהרה, ובה נאמר כי ענקית האינטרנט משלמת סכומים גבוהים כדי לחסום אפשרויות רכישה של יותר מ-24 אלף פטנטים (לפי הערכה של דויטשה בנק) על ידי מתחרים אחרים – במיוחד לאחר שהפסידה במרוץ לרכישת הפטנטים של נורטל (Nortel) לקבוצה שכוללת את אפל. "אנו חושבים שגוגל תנסה כעת לספק לקהילת האנדרואיד מטריית הגנה כוללת מול יריבות כמו אפל ומיקרוסופט. כך מגינה גם מיקרוסופט על חלונות פון (Windows Phone)".

האנליסטים של נומורה מרחיקים לכת עוד בהערכתם, וטוענים, כי "איננו מאמינים שגוגל מתכוונת להמשיך לייצר מכשירים בטווח הרחוק, אלא תעדיף לחפש למכור את עסקי הייצור לשותפת אנדרואיד אחרת – כמו למשל הוואווי, LG, או ZTE".

סקוט אליסון, אנליסט של IDC, צופה שנתח השוק של מוטורולה מוביליטי בתחום הסמארטפונים עשוי לצמוח ביותר מ-50%, ומעריך שגוגל אולי תטביע את השם והלוגו שלה על מכשירי מוטורולה מוביליטי.

אנליסט אחר של IDC, פרנסיסקו ג'רונימו, מעריך שכעת, בעקבות העסקה, ייווכחו מרבית שחקני האנדרואיד עד כמה הם תלויים בגוגל, וכמה מהר יכולות תוכניותיה של גוגל לשנות את עסקיהן.

לדברי אשוק קומאר, אנליסט ב-Rodman & Renshaw LLC, העסקה גם תאפשר למוטורולה להשיג הנחות במשאים ומתנים על תשלומי תמלוגים לקוואלקום, למשל, המהווים כיום כ-4% מעלות המכשיר.

ג'יימס פוסט, אנליסט ב-Pacific Crest Securities, מעריך שעסקת הרכישה תעודד הידוק קשרים עם מיקרוסופט או חבירה ל-HP מצד יצרניות אחרות, כמו סמסונג ו-HTC. לדבריו, מיקרוסופט עשויה "להמתיק" את הקשרים בעזרת תמריצים שתעניק לשותפים. "מיקרוסופט כבר הוכיחה את נכונותה לשלם כסף תמורת רישיונות".

ומה אומרות היצרניות? מנכ"ל HTC, פיטר צ'ו, הצהיר אתמול (ב') ש-"גוגל מחויבת עמוקות להגן על אנדרואיד, על שותפיה ועל המערכת הכוללת כולה". בהצהרה שפרסמה החברה בעקבות הפרסומים על העסקה, נאמר, כי "זוהי התפתחות חיובית למערכת הכוללת של אנדרואיד, שלדעתנו תועיל לקידום מכשירי הטלפון של HTC. השותפות בין HTC לגוגל תישאר חזקה ולא תושפע מהרכישה הזאת".

גם סמסונג הודיעה שהיא מקדמת בברכה את העסקה, מפני שהיא תגן על פטנטים במחנה האנדרואיד ולא תשפיע מיידית על העסקים.

דובר LG ציין, שאין כל סימנים שהרכישה משקפת שינוי כלשהו באסטרטגיית אנדרואיד של גוגל.

ZTE, יצרנית הטלפונים השנייה בגודלה בסין, שמרבית מכשיריה נושאים אנדרואיד ומיעוטם פועלים עם מערכת ההפעלה חלונות פון של מיקרוסופט, הצהירה שהיא מתכננת להמשיך לעבוד עם גוגל ועם מיקרוסופט.על פי דוברת החברה, "ZTE מקדמת בברכה את כל הפעילויות המסחריות שיניבו תועלות למערכת הכוללת של תעשיית הסלולר. אנו נמשיך לקדם את אסטרטגיית המסופים החכמים שלנו ולעבוד עם שותפי תעשייה, כולל גוגל ומיקרוסופט".

גם הספקיות של מוטורולה זוכות לתגובות חיוביות בשווקים, המתבטאות בעליות חדות בשערי המניות שלהן, בהן פוקסקום, Compal Communications ו-Arima Communications. "כולם מהמרים על התפנית הזאת של מוטורולה. בזכות העסקה, מוטורולה תקבל עזרה מגוגל בדחיפת מכשירי האנדרואיד שלה", אמרה האנליסטית בוני צ'אנג מ-Yuanta Securitiesמטאיפיי. "חברות מיקור-חוץ כמו פוקסקום וקומפאל ירוויחו מיידית הכי הרבה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים