בריטניה כועסת: בתחרות שעודדה נערות לעסוק בטכנולוגיה – ניצח נער
EDF Energy הבריטית זכתה לביקורת ברחבי הממלכה לאחר שנער בן 13 זכה בתחרות אשר הייתה חלק מקמפיין שנועד למשוך נערות לתחומים ריאליים בכלל ולטכנולוגיה בפרט
תכנית Pretty Curious, שאותה יזמה EDF Energy, נועדה לפי הגדרת החברה לעורר בנערות סקרנות ועניין בכל הנוגע למדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, המכונים Stem (ר"ת science, technology, engineering and maths), משום שבבריטניה רק אחד מכל שבעה מועסקים בתחומים הללו הוא אשה.
בתחרות שנערכה במסגרת התכנית התבקשו ילדים ובני נוער לחשוב על רעיונות בעבור אביזר שיתאים לחדר שינה בבית המחובר לאינטרנט. EDF הסבירה כי בעוד שתכנית Pretty Curious שלה אכן מכוונת במיוחד אל הבנות, התחרות בבריטניה נפתחה מאוחר יותר לכל בני ה-11 עד 16. ה-BBC מדווח שלהבנתו ההחלטה המאוחרת לפתוח את התחרות לשני המגדרים התקבלה למען ההגינות ושוויון ההזדמנויות, וכי התחרות משכה אליה "כמה מאות" נרשמות ונרשמים. בעקבות שלושה אירועים שנערכו בבריטניה בשנה שעברה, ושיועדו בעבור בנות, הוארכה התחרות בגרסה מקוונת שאפשרה גם לבנים לקחת בה חלק.
הנער הזוכה הציע רעיון בדמות בקר משחקים אשר רותם אנרגיה קינטית באמצעות טריגרים מכניים. שלושה מבין ארבעת הפיינליסטים של התחרות, שרעיונותיהם כללו וילונות חכמים, מקרר חכם ואמצעי לניטור שינה, היו בכל זאת בנות.
כיצד תשתנה תפישתן של בנות את תחומי ה-Stem?
"באמת התרשמנו מהרעיונות שהוגשו. זה מרגש לראות כל כך הרבה צעירים המעורבים בסוג כזה של יוזמה ועוסקים ב-Stem. אנו מקווים כי יותר אנשים צעירים יקבלו השראה להתמקצע בנושאים הללו בבית הספר ולשקול קריירה בתחומים אלו בעתיד", אמרה איימי אדמונדסון, טכנאית תחזוקת חשמל ב-EDF.
אלא שהיו מי שלא אהבו את הרעיון כולו ועוד פחות את הזכייה של הנער בתחרות בתכנית שנועדה לנערות. "ברכות לזוכה", אמרה מדענית המחשבים ד"ר סו בלק, בעלת תואר האבירות OBE, "אבל אשמח לשמוע מ-EDF איך בחירת הזוכה משרתת את המטרה המוצהרת שלהם לתחרות". בלק הוסיפה ואמרה ש"לוקח לי קצת זמן להבין איך התוצאה הזאת תשנה את תפישתן של בנות את תחומי ה-Stem".
EDF מצידה צייצה בטוויטר (Twitter) כי בעוד ש"המטרה של PrettyCurious# הייתה לעודד בנות להימשך ל-Stem, דווקא PrettyCuriousChallenge# הייתה תחרות ניטרלית מבחינת מגדר".
סו צ'רמן-אנדרסון, מי שייסדה את החגיגה השנתית של הנשים ב-Stem – אירוע המכונה Ada Lovelace Day על-שם המתכנתת הראשונה עדה לאבלייס – סיפרה ל-BBC שהסתייגה מקמפיין Pretty Curious מההתחלה. "EDF Energy בחרה לקשר מראה ועניין ב-Stem דרך כותרת הקמפיין שלה, למרות שאנשים רבים ציינו בפני החברה כי ההתייחסות הזו משפילה בנות", אמרה צ'רמן-אנדרסון שהוסיפה וטענה כי "במקום להילחם בסטריאוטיפים, ההתמקדות במראה הבנות ולא באינטליגנציה שלהן רק חיזקה אותם".
"EDF Energy כשלה בהבנת מהות הבעיה (של הנשים עם Stem) וייתכן שתעלול הפרסומת שלהם גרם להשפעות שליליות על הבנות שהשתתפו בתחרות בהתלהבות ובהתרגשות אמיתיות", סיכמה צ'רמן-אנדרסון את דבריה.
תגובות
(0)