מה עושות חברות גדולות בתחום הנגישות?
עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, ונתי אברהמי, מנכ"ל טלדור, דנו בנושא בפאנל שהתקיים בכנס נגישות ישראל
יש כמה וכמה חברות, בעיקר סטארט-אפים, שממקדות את הפעילות שלהן בפיתוח טכנולוגיות שמסייעות לאנשים עם מוגבלויות. בין אם אלה גאדג'טים שמקלים על אנשים שיושבים על כיסאות גלגלים, פתרונות נגישות לחרשים או כאלה שמאפשרים לעיוורים "לראות" טקסטים ותמונות.
אבל מה קורה כשמדובר בחברות גדולות – ישראליות ובינלאומיות? בשאלה הזאת עסק מושב בכנס נגישות ישראל של העמותה בשם זה, שנערך שלשום (ב') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים. עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק (Facebook) ישראל, ונתי אברהמי, מנכ"ל טלדור, שוחחו עם המנחה, גלעד עדין, וסיפרו על היחס של החברות שלהם לתחום. הם דיברו פחות על המוצרים שלהם ויותר על מדיניות וראיית עולם.
לדברי סופר-תאני, "כשחברות רוצות לעשות שינוי למען אנשים עם מוגבלויות, הרבה פעמים הן נתלות במחוקק. החקיקה מאפשרת להניע שינוי, אבל 'שינוי' שמתחיל ונגמר בחקיקה הוא לא שינוי אמיתי".
"אנחנו פה כדי שנגישות תהפוך להיות חלק מהחיים", אמרה. "זו צריכה להיות אג'נדה של חברות, של מייצרי מוצרים ושל מפתחים, ופייסבוק בהחלט שם".
בתשובה לשאלה במה באה הנגישות לידי ביטוי כשזה מגיע לפייסבוק אמרה סופר תאני כי "החזון של פייסבוק הוא לחבר את העולם ולתת לכולם את הכוח לשתף. כשאנחנו אומרים 'לכולם', אנחנו מתכוונים גם לבעלי מוגבלויות. אנחנו רוצים עולם מחובר והעולם לא יכול להיות מחובר אם הוא לא יהיה נגיש לכולם".
"פייסבוק משתמשת בעולמות המציאות הרבודה ולימודי המכונה כדי לגשר על פערים פיזיולוגיים", ציינה. "כך, למשל, חשבנו על פתרונות ללקויי ראייה, שלא יכוליןם לראות את המספר האדיר של התמונות שמועלות לפייסבוק מדי יום – כשני מיליארד. המוצר שפיתחנו מאפשר זיהוי של אובייקטים בתמונה ותיאור שלהם עבור אנשים לקויי ראייה".
היא הוסיפה שפייסבוק משתמשת ביכולות בינה מלאכותית ולימודי מכונה על מנת לאפשר כתוביות באופן אוטומטי בסרטוני וידיאו, עבור כבדי שמיעה.
לדברי סופר-תאני, השוק צריך לעשות שינוי בכל הנוגע לתפיסה על נגישות. "הרבה שנים התייחסו להנגשת מוצרים קיימים, אבל הדרך הכי נכונה חברתית וכלכלית היא לחשוב על הנגישות מראש, עוד בשלב הרעיון. כדאי מאוד שישראל תהיה זו שתציע פתרונות בתחום לעולם", אמרה.
בנוסף, ציינה, "חשוב להטמיע את נושא הנגישות בתרבות הארגונית. לא מספיק שיהיו עובדים שעוסקים רק בזה. העניין הוא להפוך את הנגישות לנושא שכלל החברה חושבת עליו. זה קיים בפייסבוק, החל מההכשרה של העובדים".
"ההנגשה: תרומה לחברה – וליעדים העסקיים"
אברהמי אמר כי "נגישות יכולה לגשר על פערים ומגלמת הרבה הזדמנויות עסקיות, כך שזה חשוב לחברה הישראלית וגם לטלדור, כחברה. חברות שמנגישות את המוצרים שלהן לאנשים עם מוגבלויות משלבות בין היכולת לתרום לחברה ליכולת לתרום ליעדים העסקיים".
הוא ציין ש-"טלדור משלבת נגישות בכל אחד מהתחומים שהיא עוסקת בו. יש הרבה מאוד פתרונות נגישות שעדיין לא הגיעו לישראל. אנחנו בקשרים עם הרבה מאוד גופים בעולם ובתקופה הקרובה נעלה לישראל עוד פתרונות מונגשים".
תגובות
(0)