פסק דין בגרמניה: מדיניות "השם האמיתי" של פייסבוק – פסולה
בית משפט בברלין פסק שהן המדיניות והן השימוש בנתונים אישיים שעושה הרשת החברתית הדומיננטית הם בלתי חוקיים ● בתגובה הודיעה החברה כי תערער על ההחלטה
בית משפט גרמני קבע השבוע שפייסבוק (Facebook) לא יכולה להכריח את המשתמשים שלה לחשוף את שמם ושהמדיניות של ענקית הרשתות החברתיות, לפיה נדרשים משתמשים להיות מוצגים בשמם האמיתי, היא בלתי חוקית.
בהחלטה פסק בית המשפט האזורי של ברלין כי על פייסבוק להרשות למשתמשים להירשם לפלטפורמה עם כל שם שהם מעדיפים. פסק הדין מוסיף שהשימוש של החברה בנתונים אישיים הוא בניגוד לחוקי הצרכנות המקומיים.
פייסבוק אוספת באופן שגרתי נתונים אישיים ואף משתמשת בהם מבלי להציע מידע מספיק למשתמשים שלה, כדי לקבל מהם הסכמה משמעותית להתנהלותה זו – כך על פי קביעתו של בית המשפט.
פסק הדין התקבל כבר בחודש שעבר אך פורסם רק השבוע (ב') על ידי הפדרציה של ארגוני הצרכנים הגרמניים (VZBV), שהגישה את התביעה נגד פייסבוק. הגוף הגרמני, שפועל להגנת הצרכן, טען שמדיניות השם האמיתי של הרשת החברתית היא דרך סמויה לקבל את הסכמת המשתמשים לחלוק את שמותיהם, וכי מדובר בעוד פרט מנתונים אישיים שפייסבוק לא קיבלה אישור לעשות בהם שימוש.
מדיניות פייסבוק לא מספקת את רוב ארגוני הצרכנים באירופה
"פייסבוק מסתירה הגדרות ברירת מחדל שאינן ידידותיות לפרטיות במרכז הפרטיות שלה, ואינה מספקת מידע מספיק על כך כאשר משתמשים נרשמים", אמר הייקו דואנקל מ-VZBV לרויטרס (Reuters).
"באפליקציית פייסבוק לסמארטפונים, לדוגמה, שירות המיקום הופעל מראש וחושף מיקום של משתמש לאנשים שאיתם הם משוחחים", ציין VZBV בהצהרה שפרסם. "בהגדרות הפרטיות כבר הוצבו סימונים בתיבות שאפשרו למנועי חיפוש לקשר את ציר הזמן של המשתמש. זה אומר שכל אחד יכול למצוא במהירות ובקלות פרופיל אישי בפייסבוק".
מלבד הכרזה על אי החוקיות של מדיניות השם האמיתי, קבע בית המשפט הגרמני גם כי שמונה סעיפים של תנאי השירות של פייסבוק אינם חוקיים. אלה כוללים בין היתר את הסכמת משתמש המאפשרת לרשת המדיה החברתית להעביר נתונים לארה"ב ולהשתמש בנתונים אישיים למטרות מסחריות.
פייסבוק מסרה כי בכוונתה לערער על ההחלטה.
בעבר הבטיחה החברה לעמוד בתקנות הכלליות להגנה על הפרטיות באירופה, ה-GDPR, שייכנסו לתוקפן במאי הקרוב, ושחררה כמה מדריכים שאמורים היו לעזור למשתמשים ללמוד עוד על הגדרות הפרטיות, אבל התנהלות זו לא מספקת עדיין את רוב הארגונים מגני הצרכנים באירופה. סביר להניח שענקית תיאלץ לעשות יותר כדי לרצות את גרמניה ואת מדינות אירופה האחרות, ולהבטיח להן שהיא לא מעוללת לתושביהן כל רע מאחורי גבם.
תגובות
(0)