אמזון רוצה להיות בנק
ענקית הקמעונות לוטשת עיניה גם לכיוון הבנקאי, ולפי דיווחים כבר חברה לכמה בנקים כדי לבחון שיתופי פעולה שיאפשרו לה להציע אמצעי תשלום, ככל הנראה בסגנון PayPal, ואולי גם פתיחת חשבונות
היא התחילה את הדרך בכוונה למכור לגולשי האינטרנט ספרים, אבל אמזון (Amazon) של היום היא ישות רבת זרועות ויכולות, כמו גם הכנסות ענק, שהולכת ומשתלטת על עוד ועוד תחומי eCommerce, וגם שירותי ענן. כעת אנחנו מתבשרים שהחברה מתעניינת ואף מקימה שיתופי פעולה שיאפשרו לה להציע ללקוחות פתיחת חשבונות בנק אצלה ואמצעי תשלום חדש, ככל הנראה בסגנון שירות התשלומים הפופולרי PayPal.
לפי דיווח של הוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), אמזון נמצאת במגעים עם ג'יי. פי. מורגן (JP Morgan) ו-Capital One, ובודקת יחד אתם אספקת שירותי תשלום ללקוחות. הקמעונאית תתמקד ב-"צרכנים צעירים" ואנשים שאין להם גישה לאמצעי תשלום מסורתיים, כך על פי הדיווח.
הצעת אמצעי תשלום אונליין יכולה להוריד את עלויות עיבוד התשלומים עבור אמזון, כמו גם לתת לחברה תובנה מפורטת אודות הרגלי ההוצאות של הלקוחות. בנוסף, השירות הנוח עשוי לגרום ללקוחות להמשיך את ההתקשרויות הצרכניות שלהם עם אמזון, במקום לנדוד לספקיות אחרות של ציוד, אפילו אם הן מעט יותר זולות.
אם תצליח בתכניתה, לפי הדיווחים, תגבה אמזון מהמשתמשים בשירות עמלות נמוכות, ולא תדרוש מהם תשלום מראש של דמי חבר או התחייבות לתכנית נקודות מסוימת.
שירות בנקאי או דרך לאסוף עוד מידע?
לא ברור עדיין עד כמה מקיפה תהיה היוזמה – האם היא תציע רק עוד שירות PayPal, או שלמעשה אמזון תספק חשבון בנק מלא ללקוחות, עם גישה לתשלומי חשבונות ולמערכת הבנקאית הבינלאומית. כך או כך, היא מעוניינת שתהיה לה האפשרות לעשות זאת.
המהלך הנוכחי הוא עוד הוכחה שאמזון בוחנת כל שירות שניתן לספק ללקוחות משלמים, ובודקת האם הוא יכול להתאים לה ולגרום לה להרוויח יותר. שירותים בנושאי לוגיסטיקה, בריאות, רכישות מזון או תשלומים – המענה של אמזון לחוסר יעילות בשוק הוא פשוט לספק תחליף משלה לשירות, אבל אחד זול בהרבה.
לאמזון כבר יש כמה נקודות מגע עם עולם הבנקאות, שבאות לידי ביטוי בשיתופי פעולה עם שחקניות קיימות בתעשייה. כך, למשל, היא מציעה כרטיס אשראי משלה (Prime Visa), שמונפק על ידי ג'יי. פי. מורגן. בנוסף, בחודש שעבר דיווחה CNBC שענקית הקמעונות מעניקה אשראי למוכריה באמצעות תכנית הלוואות המכונה Amazon Lending, שהשיקה בשותפות עם בנק אוף אמריקה (Bank of America).
יצוין שהמהלך הנוכחי כבר מדאיג כמה ארגונים להגנת הצרכן בארצות הברית. "אני מאוד מודאג מכך שלאמזון כבר יש הרבה מידע על הלקוחות שלה", אמר ל-NBC אד מאיירזווינסקי, מנהל תכנית הצרכנים בארגון U.S. PIRG (ר"ת Public Interest Research Groups). "כשקמעונאית הופכת לבנק, יש לה הרבה יותר מידע. אמזון מרוויחה הרבה מידע – וזו, לדעתי, המטרה הראשונה שלה כאן".
תגובות
(0)