"לא מספיק סטארט-אפ ניישן – ישראל צריכה להיות אומת החדשנות בחינוך"
"אנחנו צריכים להיות לא רק סטארט-אפ ניישן, אלא גם סטארט-אפ אדיוקיישן", אומרת פרופ' נאוה בן צבי, שעשתה רבות בנושא ותקבל על כך ביום העצמאות את פרס ישראל
ביום העצמאות הקרוב תקבל פרופ' נאוה בן צבי, שביצעה פרויקטים טכנולוגיים רבים בתחום החינוך אונליין, את פרס ישראל למפעל חיים בחינוך. בהודעה שפרסם שר החינוך, נפתלי בנט, ובה נימוקי ועדת הפרס נכתב כי "בן צבי היא חלוצת הלימוד המקוון בישראל. היא פעלה לקידום נשים ושילוב נשים חרדיות באקדמיה. אישה שהיא כולה נשמה וחינוך".
בן צבי נולדה בירושלים ואת כל תאריה האקדמיים – תואר ראשון בכימיה ובפיזיקה, ותארים שני ושלישי בכימיה – השלימה באוניברסיטה העברית. בשנות ה-70' היא הייתה בצוות שיזם והקים את האוניברסיטה הפתוחה, שם פיתחה חומרי לימוד בתחומי המדעים, שכללו גם לימודים מקוונים, שאז נחשבו לפריצת דרך משמעותית. ב-1988 מונתה בן צבי לפרופסורית בכירה באוניברסיטה העברית, ובין השנים 1991-1999 הקימה וניהלה שם את המרכז למולטימדיה.
אחד המיזמים המפורסמים שלה בתחום החינוך אונליין הוא הקמת האתר החינוכי סנונית יחד עם דודו רשתי. על פעילות זו היא זכתה בפרסים רבים, כולל בינלאומיים, בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות. ב-1999 מונתה פרופ' בן צבי לנשיאת מכללת הדסה וכיהנה בתפקיד עד 2012. היא הפכה את המכללה לאחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה המובילים בישראל, וכאות הוקרה על פעילות זו הדליקה משואה ביום העצמאות ה-59 למדינת ישראל.
כמו כן, כיהנה פרופ' בן צבי כיו"רית תחרות המדענים הצעירים בישראל. ב-2008 היא מונתה על ידי פרופ' יולי תמיר, אז שרת החינוך, ליו"רית הוועדה לבדיקת לימודי המתמטיקה.
כיום משמשת פרופ' בן צבי כיו"רית של כמה ועדות לאומיות בתחום החינוך וממלאת תפקידים רבים בהתנדבות בגופים מרכזיים, כולל ייצוג של ישראל בארגונים בינלאומיים. בנוסף, היא חברה בוועדה המייעצת של קרן אתנה, המיישמת את פרויקט מחשב לכל מורה, ומשמשת כיו"רית המרכז למצוינות בירושלים.
כיצד קיבלת את ההודעה על הזכייה?
"זה היה די בהפתעה. הייתי בדרכי ללמד באוניברסיטה ואז הגיעה שיחת הטלפון מהוועדה. לא ציפיתי השנה לקבל את הפרס, כי ראיתי שחילקו כל כך הרבה פרסים והנחתי שהשנה לא אהיה בין המקבלים. מיד אחרי שהודיעו זה פורסם בתקשורת וכשהגעתי לאוניברסיטה, כולם כבר ידעו ובירכו אותי. אפילו הילדים שלי שמעו על כך מהתקשורת.
אין ספק שקבלת הפרס מחמיאה ומרגשת, במיוחד לאור העובדה שאני יודעת שמי שהמליץ עליי הוא פרופ' יצחק בן ישראל, שהייתה לי הזכות להיות המנחה שלו לדוקטורט".
את מקבלת את הפרס בין היתר על תרומתך לחינוך הטכנולוגי. איך את מעריכה את התחום כיום?
"יש לנו מערכת חינוך מצוינת ואנשי חינוך מצוינים, ואנחנו אומת החדשנות – על כך אין ויכוח. אבל עם כל כבוד לאומת החדשנות, אנחנו צריכים להיות לא רק סטארט-אפ ניישן, אלא גם סטארט-אפ אדיוקיישן. הטכנולוגיה אינה חזות הכול. זה יפה מאוד שאנחנו מנגישים ילדים מהפריפריה בעזרת הטכנולוגיה, אבל זו הנגשה לשם הנגשה. צריך לטפל גם בסביבה ולדאוג שכולה תהיה מונגשת".
האוניברסיטה הפתוחה, שהיית בין יוזמיה, הייתה פורצת דרך בהנגשת ההשכלה לכלל האוכלוסייה, ביו היתר על ידי הטכנולוגיה.
"נכון. החלום שלי באוניברסיטה הפתוחה היה קודם כל להכין חומרי למידה בעברית ולתת לכל אחד אפשרות ללמוד. השלב הבא היה לאפשר לימודים בצורה מרוחקת, וכך הנגשנו את ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות רחבות מאוד. כיום, בעזרת הטכנולוגיה, זה הרבה יותר מוכן מאליו ואפשרי".
היית שותפה לפרויקט מחשב לכל ילד וכיום את חלק מהצוות שמסייע לפרויקט מחשב לכל מורה. כיצד את רואה את הפרויקטים הללו?
"כל מיזם שמחבר את הברזלים עם תכנים ואנשים – זה נהדר. בפרויקט מחשב לכל ילד עשינו דברים נהדרים בזכות אנשים בממשלה שהבינו את הצורך, כמו השר לשעבר מיכאל איתן, שפעל במשך שנים לקידום התקשוב והאינטרנט בקרב האוכלוסייה.
גם מחשב לכל מורה הוא מיזם נהדר וחשוב, שאני מלווה מרחוק. זהו פרויקט שכל משרדי הממשלה היו צריכים להיות מעורבים בו, ולא רק דרך רצון טוב ועבודה נפלאה של איש אחד".
מהם המאפיינים של המרכז הישראלי למצוינות, שאת מובילה?
"המרכז למצוינות בחינוך נוסד ב-1987 במטרה לטפח מצוינות, יצירתיות ומנהיגות חינוכית בקרב תלמידים. הוא ממומן בעיקר מתרומות ואני משמשת כמנכ"לית העמותה שמנהלת אותו מ-2014.
העמותה הציבה לעצמה ארבע מטרות: טיפוח התלמיד כאדם חושב, יוזם ויוצר; העצמת כוח האדם בהוראה; יצירת תרבות בית ספרית; והגברת המודעות לטיפוח המצוינות בחינוך. בין היתר, אנחנו מפעילים את התיכון הישראלי למדעים, שהוא תיכון פרטי שמלמד תלמידים מצטיינים. הוא פועל במתכונת של פנימייה ומתקבלים אליו בכל שנה 80 תלמידים שמצטיינים בתחומי המדעים, המוזיקה, האומנות ומדעי הרוח. יש לנו שגרירים בוגרי התוכנית בכל מקום בארץ, בצבא, בסטארט-אפים ובמקומות אחרים – ואני גאה על כך".
האם את מיישמת שם את עקרון השוויון המגדרי, שפעלת למענו רבות וגם בגלל זה את מקבלת את הפרס?
"אכן. אנחנו מקפידים לקבל ללימודים אוכלוסייה מגוונת מכל רחבי הארץ ומכל שכבות האוכלוסיה, ויש לנו תמהיל שווה של בנים ובנות. בית הספר דוגל בערכים של תרומה לקהילה, דו קיום ואחריות אישית. בעקבות ההצלחה שלנו הקמנו את תכנית מצוינות 2000, שפועלת בבתי ספר שונים כדי לקדם מצוינות בקרב האוכלוסייה הצעירה".
תגובות
(0)