התחזית: בלי פקקים ב-IoT
שוק מוצרי הצריכה ל"בית החכם" לוהט! תשאלו את אלקסה - העוזרת הקולית של אמזון ● הגיע הזמן לעבור מ"רוצים אבל לא יכולים" למוד הביצועי משום שהמוצר המחובר פותח עולם של מודלים עסקיים חדשים בפני יצרנים
נתונים של סיסקו (Cisco) מצביעים על הכפלת שוק מוצרי הצריכה ל"בית החכם" בכל שלוש שנים. עם 8.7 מיליארד מוצרים מחוברים בשנת 2012, 18.2 מיליארד ב-2015, 34.8 מיליארד ב-2018 ותחזית של למעלה מחמישים מיליארד מוצרים מחוברים עד 2020.
הנתונים הללו מגובים מהתעשייה בשטח. בסקר שערכה חברת המחקר CompTIA כבר לפני יותר משנה, למעלה מ-80 אחוז מהחברות שנסקרו דיווחו שקיים בארגון פרויקט של חיבור המוצרים שלהם לאינטרנט (60%) או שמתוכנן פרויקט כזה בתוך שנה (23%).
לא רוצה להיות משבית שמחות, אבל – אליה וקוץ בה.
כי 90% מהמנהלים שנסקרו על ידי חברת המחקר ביין (Bain) דיווחו שהם עדיין מצויים בשלבי התכנון והוכחת היתכנות (POC) של חיבור המוצר שלהם לרשת. רק 20% מהם צופים הפצה רחבה של מוצר מחובר עד 2020.
"רוצים, אבל לא יכולים"
מדוע? ולאן "נעלמו" 70%? על פי הסקר של ביין, הם נתקעו ב"פקקים" של 'רוצים, אבל לא יכולים'. אם רק מישהו היה מספר להם שהם כבר יכולים…
החסמים הנפוצים ביותר הם: אבטחה, קושי באינטגרציה והיעדר משאבי חברה ליישום ותפעול.
המודעות לסיכון האבטחתי הנובע מהחשיפה לרשת התעוררה רק בעקבות פריצות מתוקשרות. היסטורית, בהתפתחות של האינטרנט של הדברים (IoT) הדגש הושם, באופן טבעי, על פיתוח הפונקציונליות של מכשירי IoT ואילו הפתרונות לאבטחה הנדרשת הוזנחו. אבל השוק השתפר ביותר והיום קיימים פתרונות אבטחה מתקדמים, אשר מיושמים ברכיב החומרתי עצמו, ולא נסמכים עוד על הענן. כך מתבטלת הסכנה של יירוט פקודת הפעלה החשופה ברשת. יתרה מזאת, האבטחה המיושמת בחומרה מאפשרת גם הפעלה מאובטחת אפילו בהיעדר תקשורת לאינטרנט. הפתרונות המאובטחים ביותר מציעים גם זיהוי ביומטרי וגם מנוע בינה מלאכותית לזיהוי אנומליות.
הפיכתו של מוצר ל"מחובר" כרוכה בהוספת רכיב תקשורת (רדיו) למוצר, באינטגרציה בינו לבין אפליקציה סלולרית ובשירותי ענן ייעודיים. היישום והתפעול מאתגרים אף הם, שכן על-מנת למצות את הפוטנציאל האמיתי של מוצר חכם יש צורך לחבר אותו למערכות תפעוליות של החברה כגון: CRM ו-ERP. במרבית המקרים יצרנים עם ניסיון עשיר בפיתוח וייצור מוצרים נעדרים אנשי מקצוע לאינטגרציה, יישום ותפעול, שכן מדובר בתחומי התמחות שונים לגמרי מאלה שאליהם נדרשו עד כה. לכן, פיתוח מוצר חכם מאלץ יצרן להיכנס לפרויקט יקר וממושך הדורש גיוס צי של יועצי תוכנה לחודשים רבים.
הופכים מוצר ל"מוצר חכם"
הבשורה הטובה היא שלכל אחד מהחסמים שנמנו לעיל כבר נמצאו פתרונות, השוק מציע עשרות פלטפורמות, ולאחרונה גם כאלו ששמות את צרכי חברות הייצור במרכז.
AWS של אמזון (Amazon) ו-Azure של מיקרוסופט (Microsoft) הן בין הפלטפורמות המובילות בשוק. מחד, כל אחת מהן מהווה תשתית עשירה המאגדת פתרונות של שירותי ענן ואפליקציות מובייל למגוון אדיר של ורטיקלים. מאידך, אף אחת מהן אינה כוללת רכיב חומרה מובנה, ולכן מפתח המוצר עדיין נדרש לספק את רכיב הרדיו (RF) הזה, ולבצע אינטגרציה של תוכנה ופרוטוקולי תקשורת, שהם מחוץ לתחום ההתמחות שלו.
הפיכתו של מוצר ל"מוצר חכם" (קרי, מחובר לאינטרנט) מאפשרת הרבה יותר מאשר הפעלה מרחוק באמצעות מכשיר נייד. המוצר המחובר פותח עולם של מודלים עסקיים חדשים בפני יצרנים, המבוססים על היכולת החדשה לשמור על קשר רציף עם הלקוח, הן באמצעות האפליקציה במכשיר הנייד והן באמצעות הדיווח השוטף של חיישנים (המצויים במכשיר), אל הענן של היצרן.
לדוגמה, מכונת קפה במסעדה, שיודעת לדווח כמה כוסות קפה כבר הוכנו, לעומת כמות הקפה שהמסעדה רכשה. זה מאפשר ליצרן לאכוף חוזה, שבו המסעדה התחייבה לרכוש קפה רק מהיצרן, וגם מונע מהמסעדה להגיע למצב שהקפה אזל בהפתעה.
בתקופת היותי מנכ"ל חברת טכנולוגיות לתעשייה, הייתי מהצד השני של המתרס, וחוויתי היטב את ההתמודדות עם הצורך לחבר את המוצרים שלנו לרשת. לא מצאנו מוצר מדף שיאפשר לחבר את המכונות לרשת בצורה פשוטה, כדי שנוכל להתמקד רק בשכלול הפונקציונליות הייחודית לנו, ולבסוף נאלצנו להשקיע שנה וחצי של עבודה מאומצת בפיתוח עצמי.
לסיכום, השוק מחפש דיוק של פתרונות וטכנולוגיה המותאמים לצרכים של יצרנים, עם פשטות יישום והפעלה ללא צורך בצי של תכנתים ויועצי אינטגרציה, פתרונות מאובטחים באופן הרמטי, וללא יכולת יירוט. מסתבר שהיום כבר יש לכך מענה.
הכותב הוא מנכ"ל חברת הסטארט-אפ SecurePush – מפתחת פלטפורמה מאובטחת מעל גבי הרכיב החומרה, לעולם ה-IoT.
תגובות
(0)