בריטניה: פייסבוק, גוגל וטוויטר עלולות להיקנס בגלל הפצת פייק ניוז

ועדה של הפרלמנט הבריטי, שחקרה את הפצת המידע הכוזב ברשתות החברתיות בכלל ובפייסבוק בפרט, טוענת שהן מאפשרות לפייק ניוז לשגשג באין מפריע ואף מנצלות מידע של משתמשים לשם כך ● הוועדה מתריעה: הדמוקרטיה בעולם נמצאת בסכנה של ממש

בריטניה ממשיכה במלחמתה בפייק ניוז. אילוסטרציה: BigStock

ועדה של הפרלמנט הבריטי עומדת לדרוש מפייסבוק, גוגל וטוויטר להיות אחראיות מבחינה חוקית על כל תוכן מזיק ושקרי שפורסם בפלטפורמות שלהן – כך עולה מטיוטת דו"ח של ועדת ה-DCMS (ר"ת Digital, Culture Media and Sport) של הפרלמנט הבריטי, שדלפה בסוף השבוע לתקשורת בממלכה.

הדו"ח הוא פרי בחינה מעמיקה שערכה הוועדה בשנה האחרונה של נושא הפצת פייק ניוז בפלטפורמות המדיה החברתית. כחלק מהדו"ח, הוועדה צפויה לנקוט בפעולה משמעותית בכדי לשנות את המצב החמור שלטענתה מתקיים כעת.

מלבד הטלת האחריות על ענקיות הרשת, חברי הוועדה צפויים להציע הטלת קנסות כבדים על החברות שייכשלו בהתמודדות עם הפייק ניוז, מאחר שלטענתם, המצב שבו חדשות מזויפות מופצות ללא כל פיקוח מהווה איום על דמוקרטיות ברחבי העולם. עוד צפויים המחוקקים הבריטים להזהיר מכך שהתנהגותם של אנשים "עוברת עדכון ומשתנה" כתוצאה מהתוכן שמופיע באתרי המדיה החברתית, ושהשקפותיהם מנוצלות לא אחת בכדי להפיץ "מסרי שנאה" מסוכנים.

עולמן הסודי של ענקיות הטכנולוגיה נחשף

עמדתם החדשה של חברי הפרלמנט נגד חברות המדיה החברתית מגיעה בתוספת דברי נזיפה, שנובעים מכך שהענקיות סירבו פעם אחר פעם, לטענת המחוקקים, לשתף פעולה עם הרשויות.

"אנחנו עומדים בפני לא פחות ממשבר בדמוקרטיה שלנו", אמר יו"ר הוועדה, חבר הפרלמנט דמיאן קולינס. הוא תיאר כיצד החקירה של הוועדה, שאותה הוביל, "הרימה את המסך על עולמן הסודי של ענקיות הטכנולוגיה, שפעלו בצורה חסרת אחריות עם כמויות הנתונים העצומות שהן אוספות ממשתמשים".

הדו"ח של ועדת הפרלמנט עלול להביא לאישור שורה חדשה של חוקים ורגולציות בבריטניה, שנוגעים לאינטרנט – סביבה שעד היום הייתה חופשית כמעט לחלוטין.

הברקזיט – האם דעת הקהל הושפעה מפייק ניוז?

אחד הנושאים שהביאו לתפנית הדרמטית ביחסם של המחוקקים הבריטיים לחופש הביטוי ברשתות החברתיות הוא קמפיין הברקזיט – משאל העם הבריטי בנוגע לעזיבת האיחוד האירופי, שהתקיים לפני שנתיים. המדיה החברתית הואשמה בכך שאפשרה להפיץ מודעות שהכילו מידע מזויף או לא מדויק, שהסיט את דעת הקהל והביא להחלטה שאפשר שאינה מייצגת בנאמנות את רצונם של הבריטים.

כך, למשל, נמצא שפייסבוק פרסמה מודעות דיגיטליות מטעם ארגוני פרו-ברקזיט כגון BeLeave ו-Vote Leave בתקופה שקדמה למשאל העם. בין השאר, הופיעו מודעות שפורסמו גם באוטובוסים ושטענו כי יותר מ-70 מיליון טורקים יקבלו אשרת כניסה ועבודה בבריטניה מטעם האיחוד האירופי באופן מידי אם הממלכה המאוחדת לא תתנתק ממנו – תוכן שקרי שהביא להפחדת הציבור ולהטיית דעתו, כך לפי הדיווחים.

פייסבוק – מאות אזכורים בדו"ח

דו"ח הוועדה אינו קשור ישירות לפרשת קיימברידג' אנליטיקה, אך מסקרן שבעתיים לנוכח חששות הולכים וגדלים לגבי כוחם של חדשות מזויפות ושל שימוש לרעה בנתוני משתמשים. בלב הדאגה הזו נמצאים הדי השערורייה שבה מעורבת פייסבוק, שנתוני המשתמשים שלה הגיעו לחברת המחקר, שכזכור עשתה בהם ככל הנראה שימוש בכדי לנסות ולשנות דעות של אמריקנים ובריטים בנוגע לבחירות לנשיאות בארצות הברית ולמשאל הברקזיט, ששניהם התרחשו ב-2016.

שמותיהן של מספר פלטפורמות טכנולוגיות גדולות מופיעים בדו"ח, אך בזמן שטוויטר מוזכרת 23 פעמים, גוגל 13 פעמים ויוטיוב רק חמש, יש חברה אחת שמושכת את רוב העניין בתוצאות הבדיקה של הוועדה: המילה פייסבוק מופיעה 236 פעמים לאורך המסמך.

בתגובה לדברים מסרה פייסבוק כי ועדת ה-DCMS מעלה נושאים חשובים, שהחברה מסכימה שהפרסומים הפוליטיים צריכים להיות הוגנים ושקופים ושפייסבוק תפעל בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת בריטניה לפיתוח כלי שקיפות.

"כבר הפכנו את כל הפרסום בפייסבוק לשקוף יותר. אנחנו מספקים מידע נוסף בדף הפייסבוק שמאחורי כל מודעה ובכל המודעות שהדף מפעיל, גם אם הן אינן ממוקדות לגולשים ספציפיים", אמר ריצ'רד אלן, סגן נשיא למדיניות ברשת החברתית. לדבריו, "אנחנו עובדים על דרכים לאמת ולתייג מודעות פוליטיות בבריטניה וליצור ארכיון של מודעות שכל אחד יוכל לחפש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים