גוגל: מחאת עובדות כנגד טיפול בניצול מיני בפנים הארגון

נשים המועסקות בשורות ענקית הטכנולוגיה יצאו לצעדה ביום ה' הקרוב כדי למחות על האופן שבו החברה מטפלת בהאשמות בהטרדה מינית מטעם בכיריה ● הטריגר: פיצוי העתק שמשלמת גוגל עדיין לממציא האנדרואיד, אנדי רובין, שהועזב ממנה עקב התנהלות מינית לא תקינה

פעם נחשבו כמקום אידיאלי לעבוד בו. משרדי גוגל. צילום: BigStock

כמה מאות נשים אמריקניות, מהנדסות המועסקות בשורות גוגל, צפויות להשתתף בהפגנת מחאה כנגד המעסיקה שלהן מחר (ה'), כך לפי דיווח של BuzzFeed, בהסתמך על דבריהם של גורמים שונים אנונימיים המקורבים לנושא.

הזעם כלפי ענקית החיפוש ממאונטיין וויו התעורר באחרונה אחרי פרסום תחקיר בנושא מטעם הניו יורק טיימס. הסיפור שהוביל את התחקיר היה דווקא אחד וותיק – אנדי רובין, מי שיצר את מערכת ההפעלה אנדרואיד, עזב בשקט את החברה ב-2014. למרות ראיות "אמינות" לכך שכפה על עובדת ביצוע פעולה מינית, וכן שניהל קשרים מיניים לא מקובלים עם כמה וכמה מעובדות החברה, גוגל ביקשה מרובין לעזוב מבלי שחשפה את שאירע, ודאגה לכך שרובין לא רק שלא יינזף אלא גם יפוצה באמצעות תשלום של 90 מיליון דולרים, שנפרסו על פני תשלומים רבים, שהאחרון שבהם חל ממש כעת, כך גילה הניו יורק טיימס.

מייסד גוגל, לארי פייג', פרסם הצהרה פומבית בזמן עזיבתו של רובין, ובה נאמר כי "אני רוצה לאחל לאנדי כל טוב במה שעומד לפתחו. באנדרואיד הוא יצר משהו מדהים באמת – עם יותר ממיליארד משתמשים מאושרים".

הגילוי שרובין נטש את גוגל עקב פרשייה שכללה התנהגות מינית לא נאותה נודע כבר לפני שנה, אבל כעת התגלו עוד פרטים חמורים בנוגע לדברים, כולל סוגיית הפיצוי הכמעט לא נתפשת. הבאת הסיפור והיחס אשר לו זכה רובין מהמעסיקה שלו אל הכותרות כעת היא בעיקר שהקימה על גוגל את מחאת העובדות הנוכחית.

ורובין אינו היחיד שההתנהגות המינית הלא תקינה שלו נשארה לא מטופלת באופן ברור על ידי הענקית. בכירים אחרים התבקשו לעזוב בשקט את החברה לאחר שהואשמו בהתנהגות מינית לא ראויה.

שלל כזבים והתנהלות מינית לא ראויה שהחברה הכירה

אבל היו גם מי שלא הועזבו. באחרונה עלה שמו של מנהל נוסף שהיה מעורב בפרשייה דומה – ריץ' דה-וול בכיר באגף X של חברת האם של גוגל, אלפבית, התפטר לאחר ששמו עלה בתחקיר של הניו-יורק טיימס, שעסק באופן הלא ראוי שבו מטפלת גוגל בנושא ההטרדות המיניות בפנים הארגון שלה, כך על פי דיווח של אקסיוס.

דה-וול החזיק בתואר 'מנהל הערכה מהירה ומדע משוגע' ב-X – אגף שנקרא בעבר בשם Google X ואחראי לפרויקטים ניסיוניים של אלפבית, כגון Waymo המפתחת את הרכב האוטונומי של החברה ו-Google Glass, משקפי המציאות המדומה הכושלות של גוגל. במקרה הזה, דה-וול – שלפי הסיפורים הבטיח לעובדת קידום תמורת קשרים מיניים ופיזר שלל כזבים, ושהחברה ידעה כבר כשנתיים על הולכת השולל של העובדת על ידיו, אבל נשאר לעבוד בשורותיה – עזב בלי שקיבל חבילת פיצויים מכל סוג שהוא, כך טען אקסיוס.

גוגל הגיבה לפרסום על מחאת העובדים ועל החשיפות של הניו יורק טיימס בהצהרה שציטטה את דבריו של סונדר פיצ'אי, מנכ"לה, ובה נאמר כי "הסיפור של היום בניו יורק טיימס היה קשה לקריאה. אנחנו רציניים ביותר בכל הנוגע במחויבות לספק מקום עבודה בטוח ומכיל. אנחנו רוצים להבטיח לכם שנבדוק כל תלונה על הטרדה מינית או התנהגות לא הולמת, נחקור וננקוט בפעולה בנוגע לכך".

"אנו מחויבים להבטיח שגוגל היא מקום עבודה שבו אתם יכולים להרגיש בטוחים לעשות את העבודה הטובה ביותר שלכם, ותהווה מקום שבו יהיו השלכות חמורות על כל מי מתנהג בצורה בלתי הולמת", אמר פיצ'אי בפנייה ישירה לעובדים, או יותר נכון לעובדות שלו.

למרות המחויבות שהביע פיצ'אי, עובדות גוגל החליטו לצאת למחות. "אישית אני זועמת", אמרה אחת מהן ל-Buzzfeed, וביקשה להישאר בעילום שם. "אני מרגישה כאילו יש דפוס של גברים חזקים שמסתובבים עם התנהגות איומה כלפי נשים בגוגל, ואם הם לא מצליחים להתחמק מזה, הם מקבלים מכה קטנה על פרק היד, או שהם נשלחים משם עם מצנח זהב, כמו אנדי רובין. זו הנהגה שבמסגרתה בעיקר גברים מקבלים את ההחלטות לגבי אילו השלכות צריכות להיות (להאשמות בהתנהלות מינית לא ראויה – ג"פ), או לא להיות".

צעדת המהנדסות של גוגל המתוכננת למחר אמורה להתקיים במספר מקומות ברחבי ארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים