האו"ם: "חברות הטכנולוגיה הגדולות מסייעות לפתות מהגרים אל מותם"

מבריחי אנשים משתמשים בפלטפורמות רשתות חברתיות כדוגמת אלו של ווטסאפ ופייסבוק - ששמן צוין מפורשות כמעורבות בעניין - בכדי להפיץ הבטחות למעבר בטוח לאירופה, ובכך הן למעשה מסייעות לפשע, כך טוענת סוכנות ההגירה של האו"ם

מהגרים לא חוקיים בסירה קטנה מתנפחת באורך 4. אילוסטרציה: BigStock

חברות הטכנולוגיה אינן מצליחות לאתר ולהרחיק מבריחי-אנשים שעושים בפלטפורמות שלהן שימוש בכדי "לפתות מהגרים אל מותם" במסגרת הבטחה למעבר בטוח לאירופה, כך הזהיר האו"ם.

חברות כמו פייסבוק וווטסאפ – ששמן צוין במפורש – "מאפשרות פעילות פלילית" לסוחרים שמציבים בסיכון חיי מהגרים, שהם קורבנות שאינם מודעים לסכנות העומדות בפניהם, כך על פי סוכנות ההגירה של האו"ם, ה-IOM.

האזהרה באה בעקבות גל של מהגרים שניסו להגיע לאנגליה בימים שחלפו מאז חג המולד על ידי חציית התעלה בסירות קטנות, כאשר כמעט 100 מהם נתפסו על ידי השלטונות הבריטיים והצרפתים בעת מסעם אל הממלכה המאוחדת מכיוון צרפת.

סכנת חיים ברורה ומיידית

מספר האירועים של מהגרים שחוצים את התעלה האנגלית כשהם מנסים להגיע לבריטניה "מדאיג מאוד", אמרה לאחרונה שרת ההגירה הבריטית, קרוליין נוקס. דבריה אלו נשמעו לאחר שפורסם כי תשעה אנשים, כולל שלושה ילדים, נתפסו בדרכם לחוף בסנדגייט, קנט, כשהם משייטים בסירה קטנה מתנפחת באורך 4 מטרים.

תקרית זו באה לאחר שעוד מהגרים רבים, שהציגו עצמם כעיראקים, איראנים ואפגנים, התגלו כשהם מנסים לחצות את התעלה לעבר בריטניה. מזג האוויר החורפי, חוסר האמצעים של מי שהם ספק-מהגרים ספק-פליטים, והמניעים הלא ממש טהורים של הגורמים ש"מסייעים" להם בפעולה – כל אלו שמים את חוצי התעלה הלא חוקיים בסכנה ברורה ומיידית.

נוקס אמרה כי "חלק מזה מופעל בברור על ידי קבוצות פשע מאורגן, בעוד שניסיונות אחרים נראים אופורטוניסטיים. אנו נמצאים בקשר הדוק ומתמשך עם השלטונות הצרפתיים ושותפי אכיפת החוק, לרבות באמצעות מרכז התיאום והמידע החדש של בריטניה-צרפת, שנפתח בקאלה בסוף החודש שעבר בכדי לטפל בפושעים בגבול".

מאמצים "מיקרוסקופיים" למניעת הברחת בני אדם

כאמור, הדאגות הגואות הביאו לכך שהחברות שמאחורי המדיה החברתית הואשמו על ידי ה-IOM ב"פעילות פלילית", ולאונרד דויל, נציג הארגון, אמר כי המהגרים "פותו אל קאלה (עיר בצרפת – ג"פ) עם פיקוח מועט מטעם חברות הטכנולוגיה".

חברות הרשתות החברתיות הציגו מצידן צעדים לריסון פורנוגרפיה, ובעיקר פדופיליה וכן למניעת הפצת פעילויות טרור ושנאה, אולם דויל טוען כי בהשוואה לכך, המאמצים שהושקעו מטעם הענקיות בכדי למנוע הברחת אנשים היו "מיקרוסקופיים".

"הבחור בכפר שברשותו דבר מלבד סמארטפון סדוק יכול לפגוש מבריח בשנייה", אמר דויל והוסיף, "לעתים קרובות אין לאדם זה שום תחושה שמדובר במלכודת, אין תחושה שזה ייגמר בזנות שלהם, בשעבודם, ברצח שלהם, בטביעה שלהם".

ה-IOM טוען כי הברחת אנשים מייצגת כיום את העסק השלישי בגודלו בפשיעה הבינלאומית. דויל אמר לאינדיפנדנט כי "אם מישהו יחפש פורנוגרפיית ילדים, התרעה שזה בלתי חוקי תעלה, ומשמעה שאתה מבצע מעשה בלתי חוקי. אבל הם לא יעשו זאת להגירה. הם מאפשרים לפעולה פלילית זו לקרות".

דובר פייסבוק, החברה שהיא גם הבעלים של ווטסאפ, אמר בתגובה: "הברחת אנשים היא בלתי חוקית וכל פרסומות, פוסטים, דפים או קבוצות שמרכזים פעילות זו אינם מותרים בפייסבוק. אנו משפרים תדיר את השיטות שבהן אנו משתמשים בכדי לזהות תוכן שמפר את המדיניות שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים