בשר מלאכותי ללא פגיעה בבעלי חיים – מחידושי הטכנולוגיה הבולטים ב-2019

את החידוש המסוים, כמו גם תשעה אחרים, הכניס ביל גייטס לרשימת עשרת הטכנולוגיות פורצות הדרך השנתית שערך עבור MIT ● בין הפיתוחים הטכנולוגיים הנוספים שנכללים בה: חיסון נגד סרטן, עוזר קולי משוכלל ואביזר לתיעוד מערכת העיכול שבולעים כגלולה

בקרוב אפשר יהיה לאכול בשר בלי לשחוט חיה. צילום אילוסטרציה: BigStock

מכון המחקר הטכנולוגי של מסצ'וסטס, MIT, פרסם אתמול (ד') את הרשימה שלו שמפרטת את 10 פריצות הדרך הטכנולוגיות שצפויות בשנה הקרובה. הפעם היא הוכנה על ידי לא אחר מאשר ביל גייטס. זו הייתה הפעם הראשונה שהרשימה זוכה בעורך אורח, והתוצאה בהחלט מעניינת.

גייטס, מייסד מיקרוסופט, נחשב לאדם שנמצא בחיפוש מתמיד אחרי חידושים שמטרתם למטב את מאמצי הפילנתרופיה שלו, מה שהופך את הרשימה שחיבר למאוד עדכנית ורלוונטית מחד, אבל לכזו שמכילה טכנולוגיות אולי מעט פחות מיינסטרימיות, שהוא רואה בהן פריצות דרך, מאידך.

המבורגר ללא בשר חיות

תשע מתוך 10 הטכנולוגיות שנכללות ברשימה של גייטס הן: רובוט מיומנות – ידיים רובוטיות שיכולות ללמוד לתמרן חפצים לא מוכרים בכוחות עצמן; אמצעי כוח גרעיני חדשים ובטוחים יותר, שיכולים לעזור להפחית את פליטות הפחמן; בדיקת דם פשוטה, שתזהיר מפני חשש ללידה מוקדמת ושיש לה פוטנציאל להציל חיים; גלולה לבליעה שהיא מנגנון לבדיקה חדשנית, שיכולה לספק תמונה של מערכת העיכול ולבצע ביופסיות; חיסונים לסרטן שיהיו מותאמים אישית ויטפלו במערכת החיסונית, כך שתצליח להתמקד בתאי גידולים ולחסלם; לוכד פחמן דו חמצני – טכניקות לקליטת CO2 מהאוויר ונעילתו לצורך שימושים שונים; צמיד אק"ג שיאפשר לסובלים מבעיות לב לפקח ברציפות אחרי מצבם ולקבל התרעות מוקדמות לבעיות; תברואה ללא ביוב – שירותים עצמאיים, שעשויים להתאים להתמודדות עם מחלות ותנאים תברואתיים קשים בעולם השלישי; ועוזרים קוליים שיודעים לדבר באופן רהוט, מאחר שהם יתוגברו ביכולות עיבוד השפה הטבעית המתקדמות ויהיו יותר עצמאיים בזכות כך.

ב-MIT מצהירים ש- 10 הטכנולוגיות פורצות הדרך צריכות לעזור לעולם להתמודד עם "האתגרים החשובים" של 2019. לא פלא אם כך שהנושא העשירי שגייטס הכניס לרשימה הוא כזה שאמנם לא רבים אוהבים לעסוק בו, אבל שהוא קריטי לגורל כדור הארץ – צריכת בשר. גייטס בחר במה שמכונה The cow free burger (בתרגום חופשי: המבורגר ללא פרה – ג"פ) כאחד הפיתוחים הטכנולוגיים פורצי הדרך של השנה הנוכחית וחילק את הבחירה לשני תחומים: בשר מתורבת שיגודל במעבדה ובשר צמחי.

10 הטכנולוגיות החדשניות הבאות לפי אחד האנשים הכי חדשניים בעולם. ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

10 הטכנולוגיות החדשניות הבאות לפי אחד האנשים הכי חדשניים בעולם. ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

האו"ם מצפה שבעולם יחיו 9.8 מיליארד בני אדם עד 2050 וסבור שהם יצרכו באותה השנה 70% יותר בשר משצרכו ב-2005. העולם כבר יודע שמעבר להרג בעלי החיים, גידולם למטרת צריכת בשרם הוא מהגרועים בפגיעות של האדם בסביבה.

MIT מספק מידע שיבהיר את הבחירה של גייטס ומציין כי בהתאם לסוג החיה, בכדי לייצר קילוגרם של חלבון בשר בשיטות המתועשות המערביות נדרשים פי 4 עד 25 יותר מים, פי 6 עד 17 יותר אדמה ופי 6 עד 20 יותר דלקים מאובנים מאשר לייצר קילוגרם של חלבון צמחי.

חלופות מעובדות המבוססות על צמחים יכולות להיות הדרך הטובה ביותר להגביל את ההרס, אבל משום שרבים מהאנשים לא נראים כעומדים להפסיק לאכול בשר בקרוב – הכנתו של בשר במעבדה יכולה לספק לצרכנים בשר בלי כל הנזקים הכרוכים בגידולו, כמו גם ללא פגיעה בבעלי החיים. גידול הבשר המתורבת כרוך בחילוץ רקמת שריר מבעלי חיים וגידולה בתנאי מעבדה. המוצר הסופי, כך טוענים רבים, נראה בדיוק כמו זה שמתקבל מבעלי החיים, והחוקרים עובדים במרץ על הטעם. בינתיים מדובר במוצר שיקר להפיק אותו, אבל חוקרים מאוניברסיטת מאסטריכט בהולנד, שעובדים בכדי לייצר בשר מתורבת בקנה מידה נרחב, מאמינים שבשנה הבאה, עלות ייצור המבורגר במעבדה לא תהיה גבוהה מעלות המבורגר שעשוי מבשר פרה.

גייטס עצמו – כמזהה את הבעיה וכמי שתר אחרי מענה לה – משקיע דווקא בפיתוח חלופות בשר על בסיס צמחי, שיכולות לעזור לשיקום הסביבה באופן הטוב ביותר. הוא מושקע בחברות Impossible Foods ו-Beyond Meat (שכבר מוכרת את מוצריה בארץ), שמשתמשות בחלבוני אפונה, סויה, חיטה, תפוחי אדמה ושמנים צמחיים על מנת לחקות את המרקם והטעם של בשר בעלי החיים. רבים טוענים שהן עושות זאת בהצלחה רבה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלה

    כל הכבוד לביל גייטס. עוד לא קיבל פרס נובל? הרשימה שלו תועיל לכולנו מחכה כבר לבשר תעשייתי שיקל על אנשים לעבור ל"צמחונות"

אירועים קרובים