SpaceX של אילון מאסק עומדת לשגר 60 לווייני אינטרנט לחלל

לווייני התקשורת - שישלחו לחלל החיצון על גבי טיל פלקון 9 של החברה - אמורים להוות שריקת פתיחה לעידן שישנה את כל שהכרנו על קישוריות משום שבסופו של תהליך אמורה חברת החלל להשיק יותר מ-11 אלף לוויינים שכאלו שמטרתם לספק חיבור אינטרנט אלחוטי מקיף לכדור הארץ

הרקטה פלקון 9 של SpaceX, על גבה יישלח הלווין. צילום: SpaceX

הטסתם של 60 לווייני תקשורת של חברת SpaceX עומדת לצאת לפועל ככל הנראה ביום ד' הקרוב. רקטת פאלקון 9 של החברה תמריא מבסיס קייפ קנווראל של חיל האוויר האמריקני ועליה ידחסו לווייני Starlink, שמהווים למעשה את בעיטת הפתיחה המבשרת את הכניסה של החברה לעסקי התקשורת. בסופו של דבר, SpaceX מקווה להפעיל יותר מ-11,000 לוויינים במסלול קרוב לכדור הארץ ואלו עתידים לספק קישוריות פס רחב שישלחו מהם אל המשתמשים.

"60 לווייני SpaceX Starlink הראשונים יטענו לתוך השיגור של ה-Falcon. צפוף", בישר לעולם מנכ"ל החברה והיזם הבלתי נלאה, אילון מאסק, בציוץ בטוויטר במוצאי שבת. לפי הדיווחים, המרחב שעליו יעלו הלוויינים בטיל הפאלקון דומה לגודלו של אוטובוס ממוצע, ולכך התכוון ככל הנראה מאסק בטוויט שלו.

אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX. צילום: סטיב יורבנסון, מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX. צילום: סטיב יורבנסון, מתוך ויקיפדיה

לפי Engadget, מאסק הכין את העולם לכך שסביר להניח שיהיו טעויות בפריסה הראשונית, וכי יידרשו עוד שישה שיגורים דומים כדי להשיג כיסוי פס רחב "מינורי", ועוד כפול מכך כדי להגיע לכיסוי "מתון". יצוין כי בכדי לספק קישוריות לאינטרנט, לוויינים אלה אמורים לזוז בחלל בתנועה מסונכרנת ולהעביר את האותות אל המסופים הקרקעיים שעל כדור הארץ.

ועדת התקשורת הפדרלית של ארה"ב, ה-FCC העניקה ל-SpaceX את האישור להשיק את הלוויינים של סטארלינק, אך בשתי קבוצות. הראשונה היא קבוצה של 4,409 לוויינים, בעוד שהשנייה תכלול 7,518 לוויינים. הקבוצה השנייה תוצב ותפעל בגובה נמוך במקצת מזה שבו תשייט הראשונה. הלוויינים אמורים להציע בסופו של תהליך קישוריות לאינטרנט לכל רחבי העולם. ייתכן בהחלט שהם גם ישנו את כל מה שאנחנו מכירים על חיבורי אינטרנט, ואולי אף ייתרו הלכה למעשה את טכנולוגיית 5G שנמצאת כיום בפריסה. מסמכים פדרליים שהגישה החברה מעידים שבכוונתה לספק חיבור לאינטרנט ללקוחות עסקיים ופרטיים כאחד.

מי תשתלט על קישוריות מהחלל ומי תיישב ראשונה את מאדים?

הניסיון הזה מגיע לאחר שבשנה שעברה נבחנו בהצלחה שני מודלי אבטיפוס של לווייני Starlink, המכונים Microsat-2a ו-Microsat-2b. מכסה ראשונה זו של 60 לוויינים תשמש לצורך פיילוט של הטכנולוגיה, אבל גם תבחן את השטח ותסלול את הדרך למה שהחברה מקווה שיהיה פריסה שלמה של כל הלוויינים עד לשנת 2024 ואספקת קישוריות מלאה מהחלל לכדור הארץ.

אם תצליח SpaceX במשימה, לא רק שהלוויינים של סטארלינק יאפשרו לה לדלג על מגבלות תשתיות הקרקע המסובכות ועל הקושי להעביר קישוריות אינטרנט לאזורים מרוחקים ומבודדים בעולם, אלא שהם יכולים גם להפוך לעסק חלל משגשג, שיקדם עוד במעט את החלום של מאסק ליישב את מאדים.

אלא ש-SpaceX היא לא רק החברה היחידה שמתכננת על העברת קישוריות אינטרנט באמצעות לוויינים. בחודש פברואר השנה השיקה חברת OneWeb האמריקנית שישה לוויינים, שהם למעשה המקבץ הראשון מבין כמה מתוכננים שיקבצו בסופו של דבר 650 לוויינים שישלחו לחלל, ימוקמו בגובה 1,200 קילומטרים מעל פני כדור הארץ וישגרו משם חיבור לאינטרנט.

חברות אחרות שחולקות עם ספייס-איקס שאיפות לפריסת לווייני אינטרנט בחלל הן Telesat, LeoSat וכמובן שאמזון וג'ף בזוס, הבעלים והמנכ"ל שלה, שאינם מעוניינים רק באספקת קישוריות אינטרנט מהחלל לארץ אלא שואפים גם הם לממש את חלום המושבה על המאדים כמו מאסק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים